Gå til innhold
Fiskersiden

Fredningstid for ørret


Gutt23Bergen
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Lurer på noe jeg ikke har klart å finne svar på, selv hos folk som vanligvis kan det meste. Og det gjør meg jo bare enda mer interessert i å finne svaret. 

I området der jeg har fiskekort på Hardangervidden er det kun salg av fiskekort fra 15. juli - 15. september. Det er altså ikke lov til å fiske utenom denne perioden. Hvorfor er det slik? Verdt å merke seg at dette altså er på Hardangervidden, og at klimaet setter sin demper på fisket store deler av året. 

Jeg kan komme på to grunner:

1. De ønsker ikke at folk fisker under jakten, enten av sikkerhetsmessige årsaker eller andre ting.

2. De ønsker å frede ørretstammen under gytingen, eller bare generelt frede den fra overfiske. 

Om det er punkt 2: hvorfor gjelder denne fredningstiden også i vann som er overbefolket? Der vil jo en slik fredningstid virke fullstendig mot sin hensikt. Et av de vannene jeg har på lider av mye småfallen fisk grunnet overbefolkning, og jeg har jo sett folk isfiske der på vinteren. Hva med elver der det er liten og småfallen fisk? Hvorfor er det fiskestopp her? Har testet disse stedene under den lovlige perioden (med fiskekort), og kvaliteten på fisken stemmer overens med det jeg har lest i den oppdaterte boken til Tore Qvenlid. Er det bare å kjøre på, eller gjør jeg noe ulovlig?

Setter utrolig stor pris på om noen kan klare opp i dette for meg. Får jeg vite den egentlige grunnen til fredningen så gir kanskje svaret seg selv. Følger dere fredningstidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når melk og rogn spruter ved den minste berøring, så burde alle og enhver skjønne at fredningstiden har startet.

Tillate fisking i gyteperioden kan føre til at de største fiskene i et overbefolket vann blir kakket og det er i allefall dumt. Så punkt 2 har en misjon.

At grunneiere ikke ønsker noe trafikk i skogen før jakta skjønner man. Stenge muligheten for fiske med at det er gyting på denne tiden er en grei forklaring. Korte skogsturer kan dem ikke stoppe pga allemannsretten. Men jeg håper at alle forstår at man ikke vil ha folk i jaktterrenget under jakta.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.