Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskestang fra Europris, dumt?


MichaelS
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer på å kjøpe en fiskestang fra Europris, den heter Norsjø, og er 270cm lang, og inkl snelle.

Grunnen til at jeg vurdere det, er for økonomien er litt knepen nå, og ønsker å legge av å spare penger til en skikkelig pakke. Men jeg lurer jo på, om det er bortkastet penger, eller ikke. Den jeg har pr dags dato, er 170cm lang, og jeg er heldig hvis jeg kommer 12-13m ut, i medvind. Er veldig frustrerende, å føle at man går glipp av muligheter og sjangser. Når man ikke kommer så langt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengene er noen ganger helt ok, men snellene pleier å være grusom, og snøret ubrukelig. Ikke kjøp det. Det er mitt tips. Det finnes billige og bedre fra flere andre produsenter. Hvis du drar inn på Campelen på Bryggen kan du få et sett til noen få hundrelapper som er mye bedre enn søppel fra Europris. 

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snelle som er grei, det har jeg. Hadde tenkt å ta av den som følgte med, og sette på den jeg har, som er ok. Fireline har jeg også, som jeg har på den ok snellen. Og som jeg ekstra utenom.

 

Har ikke hatt mulighet, til å stikke innom Campelen. Se om jeg rekker det i morgen, da jeg hat et ærend i byen. Litt tidlig dessverre, så spørs om jeg gidder å vente i 2 timer før de åpner.

Men det er mye rett, i det du sier. Og det gjør at jeg kom mer i tenke boksen, enn det jeg var. Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at jeg brukte en norsjø stang som var merket til sjøbruk engang før snella rustet fast :P Og jeg skyller alle snellene jeg bruke i saltvann, men denne er den første som har blitt ødelagt. Skal nevnes at det var svigerfar som hadde vært å hentet fiske settene til en "fin" pris. Ville aldri kjøpt slike selv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Skitt Fiske,det hender de har noen gode tilbud på stenger.Frakta er heller ikke så ille.Du kan jo også se om noen selger noen billige stenger på Finn eller Facebook i ditt nærområde.Slik at du kan hente personlig og dermed slippe den skyhøye frakta til posten.

Fiskeutstyr fra Europris er 95% søppel.Slukene går det an å kjøpe hvis du bytter krokene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig kvalitet på utstyr krever litt mer vedlikehold. Saltvann skiller ofte mellom god og dårlig kvalitet hvis man ikke tar vare på det. Tar man godt vare på utstyret dvs skylling smøring og unngår å bruke stanga som balltre osv kan man øke levetiden på det rimligere utstyret. 

Billige stenger er gjerne overdimensjonert, men er fremdeles grei til de som fisker lite og har få referansepunkter til mer påkostet utstyr. Hadde man smurt opp ei billigsnelle, så hadde billigsnellene holdt litt lenger. Tørrt fett og fraværende olje etter lang tids lagring tror jeg bidrar til unødvendig slitasje. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Ron Thompson Hardcore II 9' 10-40g 2 deler, 270cm. Frakten var bare på 89kr. Så jeg hoppet på kjøpet. Så får jeg bruke en ok snelle, frem til jeg har råd til å kjøpe en bedre en.

 

Takk for at dere snakket meg vekk fra å kjøpe det greiene fra Europris :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å finne ut erfaringer om stangen jeg kjøpte, er ikke mye å finne. Men fant en som skrev at stangen var bra, men 8' stangen var bedre enn 9' stangen.

Er det noen her inne, som har erfaring med stangen?

Kom gjerne med tips om snelle til stangen også. Bare ha i bakhodet, at dette er budskjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Potemkin skrev:

Er det budsjett, så sjekk bruktmarkedet:)

 

Noen tips, hva jeg bør se etter? Jeg har virkelig ikke peiling på dette her, jeg fisker bare fra land. Om det hjelper på, når det gjelder tips.

Er vel kystmeite det heter, når du lar lodd og krok opplegg. Synke ned til bunn, og du venter for å se om det skjer noe. Men det kan jeg vel ikke gjøre med denne stangen her. Så det er bare fiske fra land, som teller.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal som amatør prøve å uttale meg litt forsiktig, men du kan vel meitefiske med det meste.. Men dersom du skal fyre avgårde en rigg langt nok, og meite etter monsterfisk, er det vel større utstyr som gjelder.

Agnfiske etter mindre flatfisk, gylter m.v. bør la seg gjøre med det aller meste,  iallfall en 9' 14-40g stang.

Men dersom det er meiting du har lyst å drive med er det vel utstyr mer egnet for nettopp det du bør gå for.

 

Dere med mer erfaring får gjerne arrestere meg om jeg er ute på sykkeltur. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besvarer nå som fagmann i området : Norsjø er en " merkevare" etablert av tidligere FairPoint Norway " eller danske Kinetic på godt norsk og ment til Europris. Var selv på messer i China Fishing og de plukket kun det som så ut som... Pappmasjé som forvitrer i kontakt med vannet . Ikke Europris sin skyld , dog danske fairpoint sin kynisme  ... Styr unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Stolheis skrev:

Jeg mente selvfølgelig Ron Thompson stanga han har kjøpt :)

Mye fake innad fiskeredskap , dessverre . Who in the hell are Ron Thompson  or Lawson ?? Fabrikkerte varemerke ...Husker godt at jeg ble kvalmt når topp sjefene fra Penn USA , forhandlet med kopibedrifter fra Kina som kunne tilby sneller til "1" dollar... med Penn som logo . Disse ble i ettertid markedsført som utviklet av Penn and Made in the USA reels . Kvalmt ...Verden vil bedras. Sats  på Shimano eller Daiwa . Japanerne har tross alt beholdt etikk , stolthet , samt og ikke minst kunnskap og kontroll over sine merkevarer ... 

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Stolheis skrev:

Hehe, konkluderer med at jeg har mye å lære :)

Uten å ville stjele posten til MichaelS, så vil jeg spørre deg om du kan ta en titt på posten min under(?), som er meg som lurer på japanske produkter.

Alle vi har fortsatt mye å lære , både grønne og modne . Hvilke tråd refererer du til ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Stolheis skrev:

Skal som amatør prøve å uttale meg litt forsiktig, men du kan vel meitefiske med det meste.. Men dersom du skal fyre avgårde en rigg langt nok, og meite etter monsterfisk, er det vel større utstyr som gjelder.

Agnfiske etter mindre flatfisk, gylter m.v. bør la seg gjøre med det aller meste,  iallfall en 9' 14-40g stang.

Men dersom det er meiting du har lyst å drive med er det vel utstyr mer egnet for nettopp det du bør gå for.

 

Dere med mer erfaring får gjerne arrestere meg om jeg er ute på sykkeltur. .

Blir en kystmeite tang med tiden, når er et annet spørsmål. Har fått et tilbud om å låne en kystmeitestang, men er ikke kjekt å låne heller, sånn tilfelle rottefelle noe skulle skje.

Denne blir nok bare agnfiske og kaste fiske. Kanskje jeg kjører på noen store vanlige kroker, med god og stor makrell bit på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Martin Lopez skrev:

Mye fake innad fiskeredskap , dessverre . Who in the hell are Ron Thompson  or Lawson ?? Fabrikkerte varemerke ...Husker godt at jeg ble kvalmt når topp sjefene fra Penn USA , forhandlet med kopibedrifter fra Kina som kunne tilby sneller til "1" dollar... med Penn som logo . Disse ble i ettertid markedsført som utviklet av Penn and Made in the USA reels . Kvalmt ...Verden vil bedras. Sats  på Shimano eller Daiwa . Japanerne har tross alt beholdt etikk , stolthet , samt og ikke minst kunnskap og kontroll over sine merkevarer ... 

Abu Garcia (hvis det er slik det skrives), er det også et merka man bør styre unna? Tenker på alt du skrev her nå. Det er jo greit å vite da, at f.eks Norsjø og som papmasasje når det blir vått. Hadde blitt rimelig forbanna, hvis jeg stod i regn å fisket, og hele utstyret blir kasert pga det ikke tålte å bli vått (satt på spisen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.