Gå til innhold
Fiskersiden

steinsboen
 Share

Recommended Posts

Hei

Kjøpte meg båt for et par mnd siden, en Arvor 230 AS

Brukt hovedsaklig til krabbe og hummerfiske foreløpig da ekkoloddet ikke innbyr til fiske foreløpig.

Har et Northstar M84 kombimaskin med en P79 innvendig svinger som fungerer såsomså, 200kHz viser greit bunn ut til 120-150m før den mister helt kontakt, men 50kHz delen er helt katastrofe og viser lite eller ingenting(verken bunn eller fisk) over 30+ meter. Har enda til gode å se en bue på ekkolodd, men har kanskje sett noen stimer og enkeltfisker som viser som større prikker og "skyer" på grunt vann. Har en annen båt som jeg snart skal selge med en Raymarine A65 og en P66(ellerP58 usikker) hekksvinger som viser ok fisk ned til minst 40-50m i samme områdene som Northstar loddet viser dårlig. Er virkelig loddet i Northstaren så dårlig? Trodde det var en samkonstruksjon med Simrad dette?. Kan det være luft i støpen som gjør at det ikke presterer bedre? Spesielt 50mhz. Eventuelt hva annet kan være galt? Har prøvd å leke meg litt i instillinger uten at det ble stort bedre.

 

Over til et annen del av temaet. Har lyst på Simrad Go9XSE som kommer snart. Kan jeg bruke samme svinger(P79) med overgang til båten skal opp til våren? Tror det er en blå 7 pins kontakt, men husker ikke. Samt hvilken svinger skal jeg satse på? Fisket foregår stort sett på grunner ut til ca 100m, men kan slenge litt dypere fiske også, samt kanskje detektere kanter og bunntype ned til 200m for krepsefiske. Viktigst å se fisk i nærheten av bunn klart på minst 100m, helst litt dypere også. (om det er bra oppløsning på bunn på 5-40m til hummerfiske er det også bra,  men ikke så viktig.)

Takk for eventuelle tilbakemeldinger.

Endret av steinsboen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northstar har jeg aldri brukt, så den kan jeg ikke si noe om. Dog høres dette ut som et klassisk tilfelle av feilplassert ekkoloddgiver. P79 er som alle andre ekkoloddgivere for innvendig montering ekstremt følsom for plassering og montering. 

Luft i støpen, luft i skroget der giveren står, for tykt skrog? Før montering/ liming er det veldig viktig at man tester plasseringen ute på vannet. 

P79 er uansett ikke et ideelt valg for bruken, men når du sier at bunnen forsvinner på 30 meter med 50 kHz så leder det meg til å si at den er feilmontert. 50 kHz har veldig bred konevinkel og signaltap får drastiske konsekvenser. 

Jeg hadde vurderert å skifte giver, enten til hekkmontert eller gjennomgående. B60 er tilsvarende som P66 som du kjenner fra før men som gjennomgående med bronsehus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sandwich skrog på denne. Svingeren er plassert ca halvmeter til styrbord og ca halvannen meter frem fra hekken. Svinger ser greit montert ut, og ble levert med båten ny og er montert av forhandler. Kan jo selvfølgelig være bobler i støp eller gelcoat som gjør dette.

Får ta og demontere en dag og prøve i en plastpose på flere steder i båten under fart og litt dypere om det blir en endring til det bedre. Må uansett bruke denne svingeren til båten skal på land en tur i mars april neste år. Men kommer sikkert til å investere i en Simrad GO9XSE når den kommer på markedet. Håper det er plugandplay overgang til denne fra Northstar pluggen.

Når båten skal opp blir det ny gjennomgående svinger. Noen forslag til hva som vil passe mitt bruk? Er B60 god nok eller har jeg mye å tjene på Chirp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har den vanlige Navico-pluggen så passer IKKE den i GO XSE, for den har sort 9-pins kontakt. (Som er den som er Navico "nye" kontakt.) Men du får overgang/ adapter som gjør at givere med den blå kontakten kan brukes så dette er ikke kritisk. Jeg har en slik adapter selv til min Lowrance Elite Ti.

Med tanke på bruken hadde jeg vurdert Simrad NSS i steden, kombinert med en Airmar B175M eller B75M og LSS-2. Nest beste alternativ blir GO med 50/200/455/800/-HDI, enten som gjennomgående eller aktermontert. NSS fornyes til vinteren, til NSS Evo3, så du skal ikke utelukke at du kan få deg en 9" NSS Evo2 til omtrent samme pris som GO 9" hvis du følger med og pruter litt på et demoeksemplar eller liknende. NSS Evo2 har den blå pluggen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, erik skrev:

Hvis du har den vanlige Navico-pluggen så passer IKKE den i GO XSE, for den har sort 9-pins kontakt. (Som er den som er Navico "nye" kontakt.) Men du får overgang/ adapter som gjør at givere med den blå kontakten kan brukes så dette er ikke kritisk. Jeg har en slik adapter selv til min Lowrance Elite Ti.

Med tanke på bruken hadde jeg vurdert Simrad NSS i steden, kombinert med en Airmar B175M eller B75M og LSS-2. Nest beste alternativ blir GO med 50/200/455/800/-HDI, enten som gjennomgående eller aktermontert. NSS fornyes til vinteren, til NSS Evo3, så du skal ikke utelukke at du kan få deg en 9" NSS Evo2 til omtrent samme pris som GO 9" hvis du følger med og pruter litt på et demoeksemplar eller liknende. NSS Evo2 har den blå pluggen.

 

 

Har tenkt litt på NSS, ser et demoeksemplar til 17990,- nå på Mjøsservice. Kanskje de kan fire enda mer på prisen i pakke med svinger(e).

Ser vel ut som om budsjettet kommer til sprekke flere ganger, men vil selvfølgelig ha mest mulig utbytte av båten, og da er et bra ekkolodd et must.

Ser forøvrig at totalscan giveren er billigere enn LSS-2, samt har samme funksjonalitet pluss 2D lodd med chirp om jeg ikke har misforstått. Eller er kvaliteten på scanningen bedre med LSS-2?

Hvordan er det å koble til flere svingere til NSS og GO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke forskjell på StructureScan med TotalScan kontra LSS-2. (Jeg ser stor forskjell på disse kontra StructureScan 3D, men det blir enda en prisklasse opp.)

Ekkoloddet i GO og NSS er tilnærmet identisk. Årsaken til min anbefaling av NSS er nettopp at NSS kan bruke en giver for 2D (det vanlige ekkoloddet) og en annen for StructureScan (SideScan og DownScan). GO har bare en port for ekkoloddgiver, så skal man ha både 2D og StructureScan er man låst til kombigiverne. Pt er det tre slike kombigivere:

83/200/455/800-HDI

Totalscan

50/200/455/800-HDI

Totalscan ser jeg på som uegnet til denne bruken. Årsaken er 2D-elementet i den som er det samme som i 83/200/455/800-HDI og primært beregnet for grunnere vann. Nå får du bunnlinje med denne giveren på flere hundre meter, men konevinkelen er såpass vid at bunnlinjen ikke vil tegnes riktig og det blir umulig å finne mindre områder med hard bunn etc på litt dybde.

Cannonbang bruker 50/200/455/800-HDI og denne er det klart beste alternativet av kombigiverne på dypt vann. Ulempen er mangelen på SideScan. Fordelen er at 2D-elementet både er bedre og har smalere konevinkel enn de to andre. Bruk DownScan for bunnstruktur, gjerne sammen med 200 kHz. Litt avhengig av vannkvaliteten gir DownScan gode bilder av bunnforholdene ned til 60-80 meter under gode forhold og ca halvparten ellers. For leting etter områder med fisk, feks søk etter stimer, bruk lav chirp og du får vid konevinkel. For leting etter fisk tett på bunnen eller inntil kanter, bruk 200 kHz eller høy chirp. 

Jeg har hatt alle tre giverne på ymse båter. TotalScan er et bra alternativ på små båter, som ikke brukes på større dyp og hvor man har begrenset plass til flere givere og vil minimerer "kabelskogen". Men jeg hadde helst sett at den kom i enda en utgave, nettopp for det klassiske saltvannsfisket hvor det meste skjer på 50+ meter. Per i dag må man ha to givere for å få "full pakke" også på dypere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all tilbakemelding.

Er nå i en prosess med å velge hvor jeg skal bestille fra. Har hentet priser et par plasser i Norge, der Mjøsservice var billigst. Har også snakket med Cactusnav i England som pga £ kurs er veldig bra priser fra nå. Sparer nesten 7000 på å bestille ny enhet med svingere fra England i forhold til Norge med en cashback deal de kjører der. Cashbacken gjelder sikkert i Norge også, men usikker på om den gjelder på en demomaskin som var den aktuelle i Norge. Det blir uansett ca 5500 selv om jeg får cashback på demomaskinen også. 

Litt usikker, får tenke på det til imorgen.

Pakken er forøvrig NSS 9 Evo2, B75M og LSS-2, og jeg har regnet frakt og moms med, og satt av noen hundre til fortolling i regnestykket.

Endret av steinsboen
Liten regnefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, abbor skrev:

B75M har for vid konvinkel til ditt bruk, gå for B75H eller B175M is stedet, de er begge sammenlignbare med B60/P66/Lowrance 50/200HDI når det gjelder konvinkel.

Ok, ble litt usikker nå på hvilken del av bruken min den ikke passer for hvorfor?

Trodde den var et greit kompromiss på litt dypere vann. Ser for meg at strukturescan blir uvurderlig under hummerfiske spesielt, og B75M bra til det ned til 150m, selv og det meste av mitt fiske forgår fra 30-100m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, erik skrev:

Airmar+konevinkler.png

Takk for den, har leita etter den litt og ser at det er litt vid konvinkel.

Jeg lurer fortsatt på hvordan det slår ut til mitt bruk. Er det pga av jeg mister deltajer i bunnstruktur, eller oppløsning nær bunn dere mener H versjonen er bedre for meg? Vil H versjonen klare å plukke opp fisk nær bunn på 50-100m bedre enn M versjonen? Eller 30m?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bunnen endrer seg raskt så vil en bred konvinkel maskere detaljer. Den vil heller ikke vise mindre bunndetaljer like godt. Jeg har ikke brukt B75H dypere enn 60m i saltvann, der fungerte den utmerket. Før BSM-2 software ble oppdatert så var B75H faktisk bedre til å vise svake mål på bunnen i ferskvann på 100m enn TM265LH (uansett om jeg prøvde High eller Low). Jeg har brukt B75H mest med BSM-2, men også litt med NSS Evo2, HDS Gen3 og GO7 XSE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk.

Blir nok til at jeg bestiller en B75H, tror den vil passe bra til mitt bruk. Om jeg går glipp av noen mål litt dypere, så vet jeg vertfall at de som jeg får opp er rett under båten, og hvordan bunnen ser ut på stedet. Har noen stedet jeg pleier å gå til som er 80-150m men får nok bedre avlesninger enn jeg har hatt før uansett. Tror jeg får en bra pakke til en "gunstig" pris, selv om den er nesten dobbel så dyr som jeg hadde tenkt i utgangspunktet før jeg begynte å undersøke, men sånn er det alltid. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan utdype abbors forklaring med et eksempel:

Litt nedi denne ser du et bilde fra 2D-ekkolodd med delt skjerm som viser både vid og bred konevinkel.

http://teamcolibri.blogspot.no/2016/09/oslofjorden-080916-vrakjakt.html?m=1

Du ser tydelig hvordan det som er et vrak vises med den smale konevinkelen, mens det forsvinner i bunnlinjen med vid konevinkel. Det bildet er fra ganske grunt vann. Siden "dekningsområdet" nederst i konen blir bredere og bredere desto dypere det blir, forsterkes effekten du ser i det bildet med økende dybde.

Dette er enkelt å teste selv. Legg båten et sted du vet bunnen heller drastisk og slipp pilken rett under ekkoloddgiveren så du ser den på ekkoloddet mens den synker. På ekkoloddet vil da pilken treffe bunnen etterhvert, men det fortsetter å gå sene av snella di. Pilken later til å synke gjennom bunnen. Det gjør den selvfølgelig ikke i virkeligheten, den synker bare forbi det ekkoloddet viser som bunnlinje. Ekkoloddet tegner det grunneste punktet innenfor konevinkelen som bunnlinje. Er det bratt kan det være stor forskjell på det grunneste punktet i konevinkelen kontra dybden rett under båten. Er konevinkelen vid, blir denne forskjellen enda større.

Forskjellige konevinkler er rett og slett beregnet på forskjellige ting. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute for fenomenet ja, både med snøre og med hummerteiner. Måtte sokne etter den teina. :) Har bestilt nå, og ble det jeg nevnte over, B75H og LSS-2, tror structurescan blir fint å ha på hummerfiske og det meste annet fra 50m og opp. Satser på at resten fungerer greit til resten av bruken min, tror nok det blir et bra steg opp fra det meste annet jeg har borte i tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir svært bra. Jeg bruker ofte custom frekvenser med B75H,  210 kHz hvis jeg vil ha smalest mulig konvinkel (9 grader), 130 kHz for størts mulig dekning (15 grader),  bruker også 170 og 200 kHz noen ganger, og selvsagt høy CHIRP. 

Når du skal bruke StructureScan må du operere B75H på 200 kHz pga av hardwarebegrensninger i NSS Evo2. Ikke noe problem siden 200 kHz fungerer utmerket for de dybdene StructureScan har verdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei og takk for sist.

Jeg bestilte følgende NSS9, B75H og LSS-2.

Har tenkt litt angående Lss-2 og det er montering jeg lurer litt på. 
Som sagt har jeg en Arvor 230AS med innenbords og strak aksel, og kan ikke ha den bak.
Det jeg har tenkt til nå er 4 alternativer.
1: Jeg monterer den på et beslag/vinkeljern på kjølen 1m foran propellen i flukt med kjølen.
2: Monterer den på et beslag/ujern på undersiden av kjølen.
3: Feller den inn i kjølen ved å sage ut et passende "hull" til den så den går mest mulig i ett med kjølen. (minst lyst til dette, og må også plastre)
4: Lage en "fairing block" i tre jeg plastrer på siden av kjølen og fester den der.

Det andre jeg lurer på er hvordan jeg best mulig får kabelen gjennom skroget, skal nok får det tett, men må nok kutte og spleise, og ha den minst mulig på tvers i fartsretningen. Har tenkt på epoksy og sikaflex, helst begge deler. Noen som har gjort lignende?

Setter pris på tilbakemeldinger.

Endret av steinsboen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, steinsboen skrev:

Hei og takk for sist.

Jeg bestilte følgende NSS9, B75H og LSS-2.

Har tenkt litt angående Lss-2 og det er montering jeg lurer litt på. 
Som sagt har jeg en Arvor 230AS med innenbords og strak aksel, og kan ikke ha den bak.
Det jeg har tenkt til nå er 4 alternativer.
1: Jeg monterer den på et beslag/vinkeljern på kjølen 1m foran propellen i flukt med kjølen.
2: Monterer den på et beslag/ujern på undersiden av kjølen.
3: Feller den inn i kjølen ved å sage ut et passende "hull" til den så den går mest mulig i ett med kjølen. (minst lyst til dette, og må også plastre)
4: Lage en "fairing block" i tre jeg plastrer på siden av kjølen og fester den der.

Det andre jeg lurer på er hvordan jeg best mulig får kabelen gjennom skroget, skal nok får det tett, men må nok kutte og spleise, og ha den minst mulig på tvers i fartsretningen. Har tenkt på epoksy og sikaflex, helst begge deler. Noen som har gjort lignende?

Setter pris på tilbakemeldinger.

Hei

 Denne er best til din båt. Koster noen kroner ekstra, Mye enklere å montere:

Har den på min båt.

http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/structurescansvinger-msort-9-pin/lowrance-lss-2-hd

Zapp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på gjennomgående, men tror ikke det blir optimalt, må isåfall ha 2 stk, en på hver side av kjølen. Er som sagt lettere å montere gjennomgående under, men har da ikke klar sikt begge sider. Vinkelen der det er aktuelt å montere er ca 13-15 grader, og kjølen stikker ca 20+ cm ned i området, så vil vel få begrenset utbytte av den der. Legger ved bilde av lik båt med ca aktuell plassering.

arvor.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.