Gå til innhold
Fiskersiden

Båt- og fiskeprosjekt


TT
 Share

Recommended Posts

Status

Jeg bestilte kart for en evighet siden, og tok det for gitt at det ville være på plass til neste tur. Men turen nærmet seg og optimismen var dalene. Så en time før avreise, tikket det inn en melding fra Posten, og kartet var i boks! Vel framme ved hytta sank optimismen igjen, da kartbrikken så ut til å være et vanlig minnekort. Men så oppdaget jeg at man kunne pirke ut et minikort fra standardkortet, og da var jeg "på". 

IMG_2137.thumb.JPG.6dc6d6deab1e670375fe6540b3786f45.JPG

Kart! Innsiden av den øya er forøvrig det eneste stedet som har gitt meg en anstendig ørret, derav antall turer ...

Sammen med kortet fulgte en RAM-brakett. Så nå kan alle få skjermtid ombord. IMG_2136.thumb.JPG.65e869ea4dd23983a56c90b41aeaf15e.JPG

I motsetning til i påsken, da jeg holdt på å fryse fast, er båtlivet bare fryd og gammen. 20 grader, vindstille og sol kl 8 i dag. IMG_2139.thumb.JPG.0a41fd208e1beca933bca7df11f80d7c.JPG

Da er det ikke så farlig at ørreten lar vente på seg. To makrellen ble det isteden, og så tidlig i sesongen er det faktisk trivelig. Det var for øvrig hhv min føste fisk på sideparavan og min første fisk på Apex. I morgen skal jeg ta en ørret! IMG_2138.thumb.JPG.5c2df0a6a60fd54a76e71320182b1de4.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten blemme i programmering hos Navico der, jeg stusset over den jeg også. Hvis du velger Avansert under enheter kan du endre den enkelte til det du vil ha. Dvs så du får meter som dybde, celsius som temp og knop som fart.

Ladespenning/ tilførselsspenning: Trykk en gang på Power mens du står i det bildet du vil ha overlegg på. Velg skjermoverlegg i menyen som kommer opp. Husker ikke helt, men mener spenning ligger under "Fartøy".

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navico har endret standard enheter for distanse og fart for andre språk enn US engelsk for nye HDS og NSS software versjoner, skal ikke se bort i fra at Hook også får en endring. For NSS og HDS kan enhetene selvsagt velges fritt, det som er endret er det som kommer ved første gangs oppstart eller etter reset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det ting. Jeg fant ladespenningen, som ser bra ut. Fant også en liten klokke som jeg sågar klarte å stille. IMG_2143.thumb.JPG.8cbc8e3599bf3ccdda5fecb70885b034.JPG

knop har jeg ikke klart å få til. Men det lever jeg godt med, så lenge jeg får dybden i meter. Så får jeg heller bite i meg litt mobbing ... 

sjøøretten finner jeg for øvrig heller ikke, men det er jo ingen nyhet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke du en sideparavan? Bruk den med en wobler eller flue bak som går høyt i vannet. (Kort slep bak paravanen så du ikke kjører fast. 3 meter er passe.) Kjør båten så paravanen omtrent går på land. Fungerer bra tidlig morgen og sen kveld/ natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, erik skrev:

Hadde ikke du en sideparavan? Bruk den med en wobler eller flue bak som går høyt i vannet. (Kort slep bak paravanen så du ikke kjører fast. 3 meter er passe.) Kjør båten så paravanen omtrent går på land. Fungerer bra tidlig morgen og sen kveld/ natt. 

3 meter, ja ... jeg kjørte med 30 ...

Testa også to sideparavaner samtidig, og det funker overraskende bra. Man får paravanen temmelig langt ut til siden. Men det krever en god dose oppmerksomhet når man kjører nær land .. En utfordring der jeg fisker er at det stedvis er mye gress og grums i vannet. Da må paravanene ofte opp i båten, for ikke å fiske selektivt på vegetarianere ...

Jeg skal teste den 3 meter versjonen i mørket neste gang. Jeg har fisket i skumringen tidligere, men ikke i skikkelig mørke. Synes det er best på land når mørket siger på ... men med sjøkart og lanterner (som foreløpig ligger i boden) bør det kunne gå. Innbiller meg at det kan være lurt med en lyskilde på paravanen ved slikt fiske? 

Ellers forsøkte jeg også pelagisk. Kjørte med blyparavaner. Men hverken kjente noe eller så noe særlig på den turen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kam bruke sånne lysdioder som brukes ved fiske på dypt vann, eller en lightstick. Men jeg har desidert best erfaring med metoden grytidlig på morgenen og da er det gjerne lyst nok nå til at man ikke trenger lyskilde. (4-5 tiden). 

Når jeg gjør dette bruker jeg bare en paravan. Stang nummer to går rett bak båten med ca 30 meters slep. Det blir gjerne øyeblikk med frenetisk ratting med metoden når det plutselig dukker opp kajakkpadlere, svaner og andre "uromomenter". :D Da er det greit å bare måtte tenke på den ene paravanen.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor en får tak i blinkende led lysstaver som bare blinker på toppen? De jeg finner nå blinker i begge ender, når jeg bruker dem på planerboard flagget blir de mye svakere enn de jeg brukte tidligere. 

 

 

8888033771550_1088962__gr_nn__70421_jpg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lowrance oppgradering

Jeg ser at det ligger en oppgradering for Hook på nettet:http://www.lowrance.com/en-US/Software-Updates/hook-software-20/

Men jeg fant ikke igjen denne på den norske siden: http://www.lowrance.com/nb-NO/Programvareoppdateringer/

Er det noen som vet om dette er noe som bør installeres?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.5.2017 at 22.10, abbor skrev:

Noen som vet hvor en får tak i blinkende led lysstaver som bare blinker på toppen? De jeg finner nå blinker i begge ender, når jeg bruker dem på planerboard flagget blir de mye svakere enn de jeg brukte tidligere. 

 

 

8888033771550_1088962__gr_nn__70421_jpg.jpg

Får dem på ebay. Jeg kjøpte sånne i fjor som virker overraskende bra. 

http://www.ebay.com/itm/Flash-Light-Bait-Deep-Drop-Underwater-Fish-Attracting-Indicator-Lure-LED-Fishing-/162385583628?var=&hash=item25ceef5e0c:m:mKtx_-G1bBce66126u-KOIg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Status!

Trond Bast

De av dere som har lest Lars Lenths bok Den norske pasienten husker kanskje dorgeentusiasten Trond Bast som boka starter og avsluttes med. Bast har dorget etter sjøørrett i Lysakerfjorden daglig fra april til oktober i flere tiår, og har i løpet av den perioden fått rundt 22 fisk ...

Jeg konstaterer at sommerferien er over og at jeg ikke har sett snurten av ørret, og det er ikke til å komme fra at jeg føler meg som Trond Basts tvilling i den virkelige verdenen. Forskjellen er at han dorget med ei møresild noen meter bak båten, mens jeg fisker med fire stenger, sideparavaner, blyparavaner og ekkolodd ...

Da jeg i et sløvt øyeblikk klarte å hekte snøret på sideparavanstanga sammen med snøret på stangen bak båten, og i arbeidet med å løse denne floken klarte å få snøret inn i propellen, sa jeg høyt til meg selv "T...., du er ***** med vestkystens dårligste fisker", og sveivet inn alt dorgeustyr, stuet det vekk og monterte opp en liten pilkestang ...

Pilkefisket ga forøvrig noen artige øyeblikk der jeg forsøkte å lete opp fiskestimer med ekkoloddet for så å fiske drivende over dem. Det ga et knippe makrell og artig nok også en liten torsk og en liten sei. Sistnevnte er artig fordi det ellers går for å være temmelig tomt for ordinær sjøfisk i disse traktene.

Dagen etter var jeg på plass med både pilkestang og agnstang, med da fikk jeg selvsagt intet ...

Nå er jeg tilbake i Tigerstaden. Det er meldt møkkavær i kveld, så da dra jeg på harvefiske. Der skal jeg slå Trond Bast ned i støvlene!

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Status

Da er båten på land, og vinteren kan komme. Det ble ingen turer etter sommerferien. Sjøørretfisket i Sverige stopper 1. okt. Spiller for så vidt liten rolle, i all tid denne sesongen ga med NULL blanke ... Men nå legges ny taktikk. 

Jeg traff en bekjent her om dagen, som kunne melde om flere fine ørreter fra båt der jeg fisker. Men han tar all fisken ved kasting fra båt, ikke dorging. At kasting inn i viker og sund mv kan være en metode, har slått meg tidligere mens jeg har dorget forbi, men jeg har til nå vært for lat til p prøve (dorging er jo perfekt for den late!!). Men nå fikk jeg det sparket jeg trengte. Jeg gikk faktisk hen å bestilte to nye stenger som oppmuntring og trøst. En til sluk og en 13' til flue og dupp. (Fluefiske etter sjøørret i sjø har jeg såvidt forsøkt (med torsk som resultat), men det er jeg definitivt for lat til. Fluefiske er forbeholdt vakende fisk!!) 

Jeg har dessuten bestemt meg for å bygge om båten til rattstyring. Konsoll, fjernkontroll (begge Finn.no) og ombyggingssett er kjøpt inn. Jeg mangler bare kabler og styresnekke. Motoren er fraktet hjem til byen, slik at jeg kan pusle med den i vinter. Det var mange små deler i ombygningssettet. Dessuten står den da langt unna langfingrede motortyver (ja da, det finnes banditter i Oslo sentrum, men ingen knarker stjæler en motor tyngre enn dem selv!) 

Her skal rattet stå:

IMG_2366.thumb.JPG.c70f55b74ca4ee26ab385d994225fc86.JPG

Jeg oppdaget da jeg puslet med båten, at gulvet er pill råttent. Gulvet er laget av finerplater som er dekket med plast på oversiden, men tilsynelatende ikke under. Det betyr at det stadig har stått vann oppunder platene. Jeg gidder ikke bytte dem ut før de kollapser helt, da jeg tror det vil være ganske mye jobb å fjerne dem. 

Slutten av gulvet, før brønnen bak: 

IMG_2367.thumb.JPG.b69d4cb8552dc63238577714467c6977.JPG

Jeg har også demontert kalesjen og tatt den med hjem for vasking og fiksing av noen sømmer og småhull. Svigerfar lot bare båten stå ute hele vinteren med kalesjen på uten annet dekke, så selv om den ikke er veldig gammel, trenger den litt omsorg. 

TT 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treverk i båt er egentlig en uting sånn i det store og det hele, men er helt vanlig og tidvis leit å komme unna. Det er bare å innse at treverk og vann ikke går godt sammen, så alt av treverk i en båt må skiftes ut før eller siden. Det eneste interessante spørsmålet er når. :) 

Men man bør i det minste bruke marin plywood, så ikke treplatene råtner med en gang. Man kan også forlenge levetiden betydelig ved å plaste inn treplaten, dvs legge noen lag med glassfiber og polymer på. Da må man bære være litt ekstra våken hvis man skal lage hull, de må selvfølgelig tettes skikkelig siden vann som kommer inn i platen ikke kommer ut igjen sånn helt uten videre.

 

Ellers er det da bare morsomt å utvide horisonten litt med "nye" teknikker og metoder? Kjør på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel på fisk, slenger jeg inn et annet bilde fra årets sesong. Sjøen kan være vakker selv om det ikke napper. 

IMG_2185.thumb.JPG.d558ccae0a68dfa8738fc6605c0ffebb.JPG

Rett etter at bildet ble tatt begynte det imidlertid å lyne og tordne samtidig som vinden økte markert, så jeg turde ikke annet enn å søke havn. Det er med naturen som med kvinner - det vakre kan være farlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kalesje

Som nevnt over ble kalesjen med hjem etter at båten var tatt opp. Flere år sammenhengende ute har satt sine spor.

Kalesjen fikk først ligge tre døgn i badekaret med grønnsåpevann. Deretter ble den forsiktig skrubbet og skylt. Direkte ren ble den ikke, men definitivt renere. Etter tørking ble den tatt med til en salmaker for vurdering. Hun mente at det var ganske mange sømmer som måtte sys opp, og etsimerte en pris på 4-5 tusen. Det synes jeg var litt i overkant for en ellers halvsliten kalesje, så nå skal jeg kjøpe kalesjetråd og "jeans-nål", for å se hva jeg kan få til selv på min egen symaskin, som for øvrig har stått ubrukt i mange år ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalesje er forbausende dyre greier. Siden jeg er på vei over fra tak i glassfiber til tak i duk, har jeg innsett at det nok er mye jobb i å lage gode kalesjer. Veil pris på kalesje til de båtene jeg har sett på, har ligget fra 13’ til 30’. Sistnevte virker helt spinnvilt, så jeg innså fort at å få prisen på kalesje var like viktig prisen på selve båten. Med de prisene er det nok lurt å stelle pent med den.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, erik skrev:

Med de prisene er det nok lurt å stelle pent med den.

Og det kan man trygt si at min "rettsforgjenger" ikke har gjort, i all tid den har stått på båten sammenhengende sommer og vinter i flere år. Den har ikke engang blitt dekket til på vinteren.

Salmakeren sa for øvrig at det var en meget solid kalesje jeg hadde, med mye mer forsterkninger mv enn normalt, så det er synd den ikke er bedre tatt vare på ...

Jeg får se hva jeg får til med symaskinen. "Nettet" vil ha det til at en vanlig symaskin bør klare de enkle sømmene, men vil slite der stoffet ligger i flere lag og ved mansjetter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sypike!

Det gikk jo som det måtte gå. Den vesle hjulvispen av en symaskin jeg hadde hjemme klarte nesten ingen ting, utover å lage kråkereir av altfor tjukk sytråd. D20036C2-3AF4-4E24-94B3-1C70984CDBA4.thumb.jpeg.4d6fe1de9e8c9324993e0e225620378c.jpeg

Dårlig redskap er roten til mye frustrasjon, men gir samtidig nye muligheter. En symaskin er jo nesten å regne som elektrisk verktøy! Men poenget her var jo å spare penger, så handlingsrommet var lite. Internett ville ha det til at med mindre man kjøpte en industrimaskin til 12 laken, er en maskin med navn Easy-jeans til 5500 kr det eneste saliggjørende. Det var klart over budsjett. 

Men så fant jeg en annen, «Super-jeans», som reklamerte med evnen til å klare tjukke stoff. Og da den for det første bare kosta ca 1200 på salg og for det andre var laget av Toyota, var saken klar. Alle veit jo at Toyota lager de beste «vanlige» bilene! https://coop.no/sortiment/obs-sortiment/fest-og-hoytid/jul/kreative-sysler/toyota-superj15?gclid=EAIaIQobChMIhre816vA1wIVS9wZCh0VXwZ1EAQYASABEgKgz_D_BwE

Toyota’en er definitivt ingen industrinaskin, men den klarte de fleste sømmene med bestått. Så nå har jeg sydd opp sømmene på frontdelen av kalesjen. Nå skal jeg bare psyke meg opp litt, så skal jeg prøve meg på bakdelen. Den er en god del større, og kan nok gi litt plassutfordringer under syingen. 

TT, Sypike

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, erik skrev:

Litt artig at Coop mener den hører til i segmentet "fest og høytid". Men du ble sikkert i godt humør av at den fungerte så da har de kanskje rett?

Det la jeg faktisk ikke merke til! Men jeg ble definitivt i bedre humør, ja. Tok et par øl til arbeidet også, så litt fest ble det jo ...

Utover at den virka, var jeg mest fornøyd med at den var svart og bar navnet til et annerkjent bilmerke, slik at jeg i min lille forkvaklede verden, kunne mene at den var på grensen til maskulin.

TT, fremdeles sypike ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Status

Stille på båtfronten for tiden, men påsken nærmer seg med stormskritt. 

Noe nytt må man jo ha hvert år, og denne kom i posten her om dagen:

1EF12241-DCC4-4D6E-BD22-5333C250E808.thumb.jpeg.1bea5a38b3af9a4d86a544f2020cf645.jpeg

Den var overraskende stor. Hadde sett for meg at den passet i festet til 83’-versjonen jeg har i dag, men den må nok monteres på nytt. Gleder meg til å få testet ut. 

Som nevnt over, har jeg planer om å bygge om til rattstyring. Ombyggingsett til motoren ble kjøpt inn i høst, men har blitt liggende. Det var mange små deler og en usedvanlig dårlig bruksanvisning. Her om dagen tok jeg likevel mot til meg og forsøkte. Og det gikk egentlig ganske greit.  Styrekult er av, og motoren er (forhåpentlig) klar for fjernkontroll. 

06DDFD18-1EF7-4916-ACB5-F699D795D9DB.thumb.jpeg.c903a120b866354255130bb2fa80996f.jpeg

Det eneste jeg mangler nå, er styrekabel og lenkearm. Det selges originale lenkearmer til Tohatsu, men den er absurd dyr (ca 1600 kr). Noen som har erfaring med Biltema på dette området? 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.