Gå til innhold
Fiskersiden

Båt- og fiskeprosjekt


TT
 Share

Recommended Posts

Jeg har tidligere skrevet om mitt båtprosjekt her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/72761-ekkolodd-mv/

Flytter det hit for å ikke besudle trollingtråden undødig.

Som jeg skrev i den forrige tråden, disponerer jeg en båt i Sverige og målet er å få denne litt opp på en litt mer funksjonelt nivå fiskemessig. Målet for fiske er i første rekke å  kunne fiske effektivt etter sjøørret. Sjøørretfiske i Sverige åpner 1. april og noen dager etter det starter påsken. Da skal jeg duppe rundt i mellom øyene!

Høstferien er for lengst forbi, og båten er nå på land. Det første som slo meg ved gjensynet med båten var at det definitivt ikke kunne være en Rana 17, som jeg trodde. Ny hypotese er Rana 15. Båten hadde et solid lag med diverse biologisk materiale på bunn, så den måtte skrapes hele veien og jeg må nok stoffe den til våren. Båten bærer generelt preg av litt lite kjærlighet de siste årene, men det er jo i realiteten bare et plastskall med vindu, så det er ikke så mye som kan ødelegges. Litt polish mv skal den få til våren.

Jeg har tidligere skrevet om motoren. Kjørte den i ferskvann og den startet på halvt drag. Jeg fikk den imidlertid ikke til å "spytte" kjølevann, så noe er galt med kjølingen. Imidlertid virket det som om det kom noe vann ut i motorrommet, for det piplet vann ut av dreneringshullet i bunn. Jeg har ikke spesielt mye greie på motorer, men det høres ikke ut som en gladsak ... For øvrig fant jeg en rød ledning jeg antar er ladestrøm, se bilde. For tiden er jeg på Finn.no daglig i jakt etter ny eller nesten ny motor i str, 15-20 hk ... For ordens skyld la jeg inn et autosøk på dyprigg også ...

Det ble ikke tid til det helt store arbeidet med båten, men jeg har en ide om hvor jeg skal plassere ekkoloddet og jeg fikk skrudd fast noen stangholdere. Planen er å kjøre med inntil fire stenger, hvorav to med stangparavaner. Jeg har også et par stangholdere en typen "tre hvite rør", men de er ikke montert ennå. De blir vel først og fremst til oppbevaring.

Strøm og stangholdere:

Motor.jpg

 

båt 2.jpg   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tips på forum ble Ekkoloddsboken bestilt. Bo Hall.jpg

Boka ble raskt lest fra perm til perm. Boka bærer etter mitt syn litt preg av at det neppe har vært lagt veldig tung vekt på det redaksjonelle - den virker litt "hjemmesnekra", men ellers er det en fin bok med mange bilder og illustrasjoner. I og med at jeg har null praktisk erfaring med bruk av ekkolodd, skal jeg lese boka om igjen etter hvert som jeg får praktisk brukserfaring.

Ekkoloddet står og venter på våren. Hook 7 med standard giver. Bør dekke mine behov i flere år fremover. Jeg har ikke kjøpt kart. Antar at det kartet som ligger inne er noe nært ubrukelig? Ellers har jeg lest at man kan bruke gratiskart fra nettet i Sverige, men jeg tviler litt på at jeg får det til i praksis ... Ser at det av og til selges kart på Finn.no, men foreløpig har det vært med feil brikke.  

Hook 7.jpg

Jeg ser at bildene mine tenderer til å vri seg, selv om jeg roterer dem ved lagring. Jeg skal jobbe med saken ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, altså kjøpe minnekort, opprette en "bruker" på nettet (den svenske siden, formoder jeg), laste ned kart, logge på de sju hav og laste dette opp igjen?

Hvorvidt punktene til og med nedlasting er en suksess, bør man vel kunne få svar på ved kjøkkenbordet? Jeg får starte med å kjøpe et batter og minnekort. Foreløpig har jeg ikke satt strøm på herligheten ...

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bruker gratiskart herfra

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/AT5-OpenSeaMap-Chart_for_Lowrance_Simrad_B%26G#Nautical_charts

Det dekker oslofjorden ut til ca bastøya, med bare basic kart derfra og utover. det dekker stort sett mine behov her rundt horten.

Mulig du kan laste det ned for sverige også. Last ned zip-fila til harddisken, og ekstrakter direkte til en ssd brikke (ikke bruk den som fulgte med, id-fila på den blir ødelagt i tilfelle du skal ha originale navionics kart senere. En vanlig micro ssd fra clas ohlson fungerer til dette.) Sett den inn i porten på plotteren. start den, gå til kartmenyen og aktiver kartet, det er det hele.

Ang strøm, jeg hadde en motor som ikke lada før. Jeg løste det med et solcellepanel til ca 600 kr og en laderegulator til ca halvparten. Batteriet var alltid fullada på denne måten. Jeg pakka den bort når jeg var ute, og bare la den på tofta når jeg fortøyde, men det er jo ikke noen heksekunst å lage en permanent holder. panelet lada med ca en halv a under optimale forhold. Det er rikelig både til ekkolodd og evt ei lensepumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, cannonbang skrev:

Ang strøm, jeg hadde en motor som ikke lada før. Jeg løste det med et solcellepanel til ca 600 kr og en laderegulator til ca halvparten. Batteriet var alltid fullada på denne måten. Jeg pakka den bort når jeg var ute, og bare la den på tofta når jeg fortøyde, men det er jo ikke noen heksekunst å lage en permanent holder. panelet lada med ca en halv a under optimale forhold. Det er rikelig både til ekkolodd og evt ei lensepumpe.

Jeg har registrert at solcellepanel ikke koster all verden, ja. Solceller kan kanskje være greit å ha uavhengig av lading fra motoren, dersom båten blir liggende lenge uten bruk og man for eksempel har en elektrisk lensepumpe.

Nå står som nevnt ny motor øverst på ønskelista mi denne vinteren. Jeg får se hva husnissen (altså meg selv ...) bringer med til jul, og ta det der i fra.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, erik skrev:

Insight Genesis er internasjonalt. Men ja, resten stemmer. :) 

 

Jeg gikk inn på nettsiden og tittet på kartet. Så vidt jeg kunne se er det ingen logginger fra det området jeg er interessert i. Generelt var det svært lite logget langs den svenske vestkysten. For å avkrefte at  jeg var på bærtur, sjekka jeg ut diverse innsjøer i Sverige og Norge (Vansjø inkludert), og fant diverse logger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Konsoll or not konsoll"

Spørsmålet som kverner i holdet mitt for tiden er om jeg skal bygge om båten til rattkonsoll.

Båten har tidligere hatt ratt, men det satt helt framme ved vindskjermen. Alt som var av kabler var rustet i filler og er fjernet for lengst, men det er gjennomføringer i motorbrønnen som kan gjenbrukes. Ha sette inn ratt der det var plassert før, ser jeg på som uaktuelt. Jeg fisker mye alene og må kunne kontrollere både stenger og motor samtidig. Det gjøres best fra en posisjon bak. Det jeg vurderer er å sette inn et ratt som kan betjenes fra bakre posisjon. Jeg innbiller meg at det er litt enklere å holde båten i stabil retning ved kjøring av fisk dersom man har rattstyring kontra "løs" motor. I tillegg vil rattstyring gjøre at man kan legge ned den bakre delen av kalesjen mot motoren. I dag blir denne så i veien for bruken, at den demonteres helt i sommersesongen.

Å bygge om til rattstyring, kan vel i prinsippet gjøres når som helst, men jeg er som nevnt på jakt etter ny motor, og innbiller meg at det er billigere å kjøpe en brukt med fjernkontroll mv, enn å skulle bygge om senere.

Synspunkter?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mye en smakssak, så her er min.

Rattkonsollen er en fordel ved kjøring i plan og trolling, rett og slett fordi det er mindre slitsomt. Kombinert med hydraulisk styring med tilbakeslagsventil gir det også fordelen med at motoren ikke kan "styre seg selv" uten at du fysisk dreier på rattet. Med teleflex (moderne wirestyring) må du stramme til enten i styresnekka (ved rattet) eller tilsvarende ved motorstammen for å unngå at båten svinger når du slipper rattet. Da blir dessverre båten tilsvarende tung på rattet. Ulempen med hydraulikken er pris (3-6 ganger teleflex) og bittelitt mer mikk ved montering.

Jeg foretrekker rorkult (arm på motoren) i små båter fordi det sparer plass og det er uansett ikke båter du kjører tur-retur Danmark. Dessuten gir rorkult uovertruffen finmanøvreringsevne, som er et poeng for meg siden så små båter er nettopp noe jeg bruker der finmanøvrering er et poeng (les: verikalfiske der jeg leter opp akkurat DEN fisken jeg vil fiske på og så skal holde båten over det ekkoet mens jeg fisker). Kombineres rorkult med elektrisk tilt er det dessuten utrolig hva man kan få ut av en slik motor med tanke på fart og pen gange i vannet.

 

Min far er et petimeter på det området, så han har to ganske like båter (4 meters alubåter), en med rorkult og en med konsoll. Men så petimeter har ikke jeg blitt selv enda....

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. oktober 2016 at 13.08, erik skrev:

Min far er et petimeter på det området, så han har to ganske like båter (4 meters alubåter), en med rorkult og en med konsoll. Men så petimeter har ikke jeg blitt selv enda....

He he, noen dublering er nok neppe aktuelt, nei ...

Dagens fangst: kombinasjonen av syk jr. som bare ville sove i vogn og salg på Torshov Sportsfiske ... Måtte kjøpe noen Tomic og Apex, som til nå bare er noe jeg har lest om på nett. 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

det er hverken spesielt dyrt eller vanskelig å bygge om en motor til fjernkontroll, settene for de forskjellige motorene koster noen få hundrelapper og de fleste har koblingssystemer til gass og gear. Det er kablene, hendelen og rattsnekka som koster mest, og de må du kjøpe uansett. men det er heller ikke snakk om vanvittige summerjeg bytta for tre år siden, gass/gearkabel og snekke med styrekabel, det kom på ca 2500. Hendelsettet og kablene til det er ofte med når du kjøper brukt motor, men rattsnekke og styrekabel mere sjeldent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, cannonbang skrev:

Hei

det er hverken spesielt dyrt eller vanskelig å bygge om en motor til fjernkontroll, 

Takk for svar!

Til syvende og sist blir nok dette fort et spørsmål om tid. Jeg har (dessverre?) ikke anledning til å ha en båt stående der jeg bor, så jeg kan ikke bruke vinteren til småpusling mv., men må gjøre alt på "dugnad". Og i og med at jeg har et sterkt ønske om å få båten på vannet i påsken, aner det meg hvor dette ender. En motor med styrekult monteres jo på ca 45 sekunder ... Men ut i fra det du skriver, betyr ikke det nødvendigvis at det er et "point of no return" om jeg skulle få lyst på ratt senere. 

 

Dagens spørsmål gjelder blyparavaner. Jeg tenke å kjøpe opp en håndfull, slik at jeg har flere sett i de ulike vektklassene. Ser at Skittfiske selger slike for fra ca 30 til ca 90 kr stk. Så vidt jeg kan bedømme er dette ganske enkle konstruksjoner, og alle versjonene er ganske like. Er det noen grunn til ikke å velge de billigste? 

TT

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Men ut i fra det du skriver, betyr ikke det nødvendigvis at det er et "point of no return" om jeg skulle få lyst på ratt senere. 

Hei igjen

Du trenger bare å koble fra overgangen mellomstyrekulten og motoren, normalt i en kulekobling for å gjøre dette, i hovedsak for at ikke motoren skal bli for treg for hendelsettet, Da kan bare styrekulten stå på motoren som en slags reserve. Akkurat hvordan er avhengig av motormerke.

Jeg hadde det sånn på en johnson 25 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeutstyr!

"Den som ikke får fisket, kan alltids kjøpe fiskeutstyr". En kjent tilnærming for mange her inne, vil jeg tro ...

Til nå har jeg dorget (etter) sjøørret med to 10 fots haspelstenger i "sjøørretklassen" og ditto sneller. Men skal jeg bli en halvblods troller, krever det andre boller. 

Jeg oppdaget kjapt at å kjøpe trollingstenger er en takknemlig oppgave. For under 1500 kr fikk jeg to 8,6 fots ABU Alphamar og to 7 fots Ron Thomsen. Sistnevnte kostet komiske 239 kroner/stk, og virket da grei nok. 

Sneller er hakket verre, så måtte jeg grave litt i boden først ... To havfiskesneller og en Penn Saeboy som ikke kan brukes til noen ting, ble avskrevet som for tunge. 

Så fant jeg en 7000 Syncro, som har vært brukt til litt laksefiske og lett havfiske. Den er klart innafor. Enda lengre inn lå en gammel traver. En Ultra Mag. Den har mange gjedder, noen få laks og litt lett havfiske på samvittigheten, men har ikke vært brukt på mange år. Med litt olje ble den vurdert som innafor. image.jpeg

Det svakeste leddet er nok denne: 

image.jpeg

En liten sak, som i første rekke har vært benyttet på isen (og til "isfiske" i barnebursdag). Etter en tenkepause ble den refusert. 

Resultatet ble to nye sneller i lavbudsjettklassen. En Okuma som jeg bestilte på nett og en Daiwa jeg fant på salg på Torshov. image.jpeg

Alle snellene har fått ny Big game 0,38, unntatt Syncroen som allerede hadde Fire line 0,25. 

TT

Endret av TT
Trykkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer utstyr

Disse dumpa også ned i postkassa for en tid tilbake. To stk., hhv høyre og venstre. 

image.jpeg

Jeg har aldri benyttet sideparavan før, og er spent på hvordan det fungerer, hvor langt de kan dras ut og hvor mye drag det blir. Jeg kjøpte den største utgaven, da jeg tenkte de kunne benyttes med blyparavan. Spørsmålet er om jeg kanskje også burde ha noen lettere utgaver, for de tilfeller da jeg ikke bruker paravan? En 10-12 cm lang wobler utgjør jo ikke rare motstanden. 

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det viktigste trekket du har gjort å fjærne snap'en. Den løsningen er fristende, men i praksis helt håpløs så nærme fiskekjeften (fordi den gjerne blir vridd åpen under fighten).

sjøl ville jeg droppa den ekstra splittringen da jeg mener det ville gitt den perfekte plasseringen av treblen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det med hempa har jeg ikke tenkt på. Åpen snapp' vil man jo ikke ha ..

For øvrig antar jeg at en eller to splittringer ikke er avgjørende. Men jeg kan jo fjerne den ene på halvparten av Tomicene, så kan jeg kjøre en "komparativ-studie". Så rå som jeg har vært mot sjøørreten de siste åra, tar det vel "bare" 10.000 år før tilstrekkelig statistikk foreligger ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bling-Bling

Å lete gjennom gammelt utstyr er en kontinuerlig prosess. Gjemt mellom noen gamle gjedde-woblere fant jeg en håndfull dorgeskjeer eller "flutters" fra et tidligere liv. 

De var preget litt av tidens tann, men litt sølvpuss gjorde underverker. For øvrig den eneste "sølvpussen" jeg kommer til å gjøre på denne siden av jul ...

De blir neppe det første jeg setter i enden av snøret, men de skal få ligge i baggen og har derfor fått nye kroker og ringer mv. 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.