Gå til innhold
Fiskersiden

Båt- og fiskeprosjekt


TT
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Motor

Som nevnt i tråden over er jeg på jakt etter en ny motor. Jeg har derfor fulgt med på Finn.no et halvt års tid, uten å ha dårlig tid. En første betraktning er at bruktprisene på påhengsmotorer tidvis er absurde! Jeg har sett flere forsøke å selge Yamaha 9,9 fra 90-tallet til rundt 12.000 kr. Selv om noen fortrekker to-takt og Yamaha er kjent som "udødelig", er det jaggu ikke mange kronene man skal legge imellom for å få en helt ny 10 hk ... Nå er tilfeldigvis Yamaha 9,9 fra 90-tallet den motoren jeg har i dag, og jeg skal slå bunnen ut av bruktmarkedet ved å selge den for et par tusen ...

Vel, vel, selv om det ligger hundrevis av motorer til slags, er det et stykke mellom hver kandidat for mitt vedkommende (ganske ny, 15-20 hk, lang stamme og styrekult), men jeg har funnet en Suzuki som har ligget ute en stund:

https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=84470878&fks=84470878

Denne var veldig interessant inntil jeg her om dagen oppdaget at man kan få en helt ny Tohatsu 20 hk for 21.500.

https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=87244702&fks=87244702

Største forskjellen på disse motorene ut over alder og merke er vel at Suzukien har el.start. Det har jeg aldri hatt, så verdien av det kan jeg ikke bedømme. Logistikken taler også for Tohatsu, da den butikken ligger rett i nærheten.  

Jeg har søkt på nettet og fant mye godord om Tohatsu (båtmotorenes Toyota ...) og det jeg fant av kritikk var ganske useriøst.

Er det noen som har noen meninger om forholdet mellom disse?

TT

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tohatus små 4T er de samme som Mercury, de er helt identiske. De store er omtrent de samme som Honda hvis jeg husker riktig. Jeg har selv en 6HK 4T Tohatsu fra 2011 som har et par tusen timer bak seg uten problemer.

20-hesteren til Suki kjenner jeg ikke, men 30-hesteren er en drøm. Den mest stillegående 30-motoren jeg har vært borti. Min fader kjøpte den i våres og byttet ut en 20HK 4T Merc med EFI. Sukien er knapt hørbar i plan, jeg er virkelig imponert. At den har elstart og eltlit er kanskje litt unødvendig luksus på en liten båt, men jeg digger det uansett. :D

Jeg tror du kommer til å bli happy med begge to. Det er i det hele tatt lite betydelige feil på nyere påhengere. Det det går i er mindre problemer av typen dårlig lakk (Honda), temp-sensor som ryker (Suki) etc etc. Slike problemer må man nesten regne med uansett motor, noe vil alltids dukke opp. Sånne sett er det en fordel å kjøpe nytt så man har 5 års reklamasjonsfrist å lene seg tilbake mot. Jeg er 100% enig i at bruktprisene er ekstreme, tatt i betraktning at man da IKKE har den samme retten. feks går det noen tusenlapper på å bytte temp-sensoren, og da har du brukt opp mellomlegget du sparte ved å kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Tohatsu 25hk 3 syl som jeg kjøpte ny for 3 år siden,det er en knall motor.

Meget stillegående og vibrasjonfri siden det er en 3 sylindret motor.

Kjenner en som har en Tohatsu 20hk 2syl,den er også stillegående på tomgang,men vibrerer ørlitegrann mer.

 

Generelt synes jeg efimotorene støyer mindre en forgassermotorene,Suzukimotorene er også gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Tohatsu 18, lurer på om det er en 08 modell. Har den på en 15 foter som veier 400-450 kg. Greier ikke å få båten opp i mer enn 6-7 knop, men motoren er driftsikker. Har i de 4 årene jeg har hatt den ikke hatt problemer av noe slag. Så har ikke noe problem med å kunne anbefale Tohatsu til andre. 
Valgte alikevel annen type motor på båten som skal bygges, da primært pga pris.
Og ja en skulle tro samtlige bruktmotorer her i landet hadde propell av gull og topp pakning av diamanter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9. desember 2016 at 16.22, L K skrev:

Jeg har en Tohatsu 25hk 3 syl som jeg kjøpte ny for 3 år siden,det er en knall motor.

Meget stillegående og vibrasjonfri siden det er en 3 sylindret motor.

Kjenner en som har en Tohatsu 20hk 2syl,den er også stillegående på tomgang,men vibrerer ørlitegrann mer.

Jeg ser det skjer mye med motorene når man går fra 20 til 25 hk, ja. Fra 2 til 3 syl, men også nesten 20 kg mer i vekt. Godt over 70 kg på en 25 hk Tohatsu, hadde nok blitt for mye både for meg og jolla mi. (Den er godkjent for 20 hk, jeg for 50 kg ...)

Jeg er vant til å krangle og sloss med en gammel totakter 9,9. Den har bla gitt meg avbrutte fisketurer, en times rotur, konstant redsel for havari og mye irritasjon. Så får jeg driftssikkerhet, vil støynivå, effekt og vibrasjonsnivå bare være bonus! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Det er tydelig at det våres nå, for antall innlegg på forum som handler om "båt" er stadig stigendeB)

For min del blir det båt-dugnad i helgen. Listen over alt som skal gjøres er så lang at jeg neppe blir ferdig før høsten, men noe er viktigere enn annet.

  • Båten må bunnsmøres! Ved opptak sist høst var det et "tonn" med gusje under ..
  • Båten må behandles over vannlinjen. Dette er neppe gjort på mange år. To forskjellige flasker med guffe fra Biltema er kjøpt inn.
  • Båten må få nye fortøyninger. Svigerfar hadde fortøyd båten med "hyssing fra 1940", og det meste røyk i en storm sist september. Kun griseflaks med vindretning og mangel på andre båter i nærheten, gjorde at det gikk bra. Nytt tau, gummidingser mv er kjøpt inn.
  • Båten må få nytt gulv over brønnen bak. Den gamle ubehandla finerplata som har ligget der i 15 år er ikke helt seg selv lengre ... Planen var å bruke impregnert terassebord som settes inn med olje.
  • Motoren må monteres. Og i den forbindelse bør hekkplata byttes ut. Jeg tar med noe tykk finer samt olje til å drukne plata i, og ser hva jeg får til.
  • Ekkoloddsvinger må monteres. Og jeg må finne et sted å ha skjermen. Vurderer å bygge meg et lite "dæsjbord".
  • Det må legges opp strøm. Jeg har kjøpt et 20 amp batteri og div ledninger, brytere og sikringer.
  • Lading fra motoren må monteres. Ladesett er kjøpt inn, men jeg skjønnner foreløpig ikke helt opp ned på alle ledningene ...
  • Lensepumpe er kjøpt inn og må monteres. At båten ikke er druknet av rengvann for lenge siden er et under ...
  • Båten bør få noen lanterner. Det står foreløpig på handlelista.
  • Osv, osv

Veien blir nok litt til mens jeg går. Sjøørretfisket åpner ikke før 1. april, så intet fiske denne turen. Det viktigste er at båten blir kjørbar. Så får det elektriske gå seg til etterhvert.

Rapport følger!

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første dugnad unnagjort. Jeg fikk gjort mye av det jeg hadde tenkt. Båten fikk bunnstoff, ble polert og vokset, lensepumpe er montert, batteriet har fått en kasse og kassen har fått en plass. Det meste av kabler er trukket og jeg har montert ladesett på motoren. 

Her er skipet (før bunnstoff): image.thumb.jpeg.9d893dc31554e39e51c46038d0cf8b06.jpeg

Ekkoloddet fikk en plass:image.thumb.jpeg.163f9e5907e748a8fc102e57029eb56e.jpeg

To spm om ekkoloddet:

- Jeg vurderer å sette det på en svingbar brakett, så barna (matrosene) lettere kan se det. Er det noen som har forslag til brakett?

- bryteranlegget jeg kjøpte har medfølgende sikringer. De er på 15 amp. Er det for mye til loddet? Det trekker vel rundt 1 amp. 

TT

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lanterner

Jeg lurer på om det er noen av båtfolket der ute som har tips til plassering av lanterner?

Båten er under 7 meter, men går over 7 knop, så vidt jeg kan forstå reglene skal den da ha hvit midtlanterne og grønn og rød på siden. Sidene er kurante å plassere, men jeg sliter med midten. De fleste båtene av denne typen (Rana 15 og 17) har midtlanterna plassert midt på vinduet gjerne i en liten mast. Jeg er imidlertid avhengig av å kunne entre skuta forfra gjennom en luke i kalesjen, og da vil en lanterne der bli veldig i veien. Så da er jeg litt rådvill ...

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det bli targabløyle over kalesjen. Kan virke dyrt bare for en lanterne, men trøsten er at du har et sted å sette radar, VHF-antenne, stangholdere og planerboardhjul. ;)

Den hvite skal være i båtens senterlinje, men lanternpolitiet blir neppe sure hvis du fester den i vinduskarmen ved siden av den delen som kan åpnes?

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik skrev:

Da må det bli targabløyle over kalesjen. Kan virke dyrt bare for en lanterne, men trøsten er at du har et sted å sette radar, VHF-antenne, stangholdere og planerboardhjul. ;)

:DDet begynner å bli et interesant prosjekt! Allerde ved montering av ekkoloddet har jeg vel doblet verdien på båten ...

Men fra spørk til revolver - en bøyle laget av rekkerør er faktisk en mulighet som ikke trenger å koste en fomue. Morro å lage kan det også være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker RAM-brakett på noen av mine, da kommer de også litt høyere opp og kan vinkles alle veier. Men det finnes også en svingbar variant ala sånn svingplate man hadde under TVen den gangen den hadde bilderør og ikke hang på veggen.  

Du skal ha 3A-sikring.

Bare å mekke i vei, jeg er happy med det jeg lagde til Evadaen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tilbake på kontoret må det evalueres litt. 

Fisket  - jeg fikk selvfølgelig ikke fisket så mye som jeg ville, men hadde i alle fall fire turer med snøret bak båten. Det burde ha gitt meg en ørret, i alle fall en undermåls. Det gjorde det altså ikke. 

Vannet var ganske kaldt. Det sank faktisk fra rundt 9 til rundt 7 i løpet av uka. Det er nok i kaldeste laget. Jeg har en mistanke om at fisken sto veldig grunt, og forsøkte å holde meg tett på land flere steder. Brukte stangparavan for føste gang, og det funket fint. Kjørte med inntil 3 stenger om gangen. Kunne i prinsippet hatt 4, men tanken på hva som ville skje om det gikk på en brukbar fisk, gjorde at jeg slo det fra meg. Jeg holdt på å kjøre paravanen på innsiden av en påle der jeg sløva meg fram, men fikk redda den men noen cm margin ...

En bak og en ut:image.thumb.jpeg.2424e8fb10b134c685f57651462bb0de.jpeg

 

Ekkolodd - så vidt jeg kan bedømme, fikk jeg montert det nogenlunde rett. Det viste i alle fall det jeg tror det skal vise - til og med fisk ... 

For første gang i min historie: skjerm i båten:

image.thumb.jpeg.c56dfe59f9eeaecb91d6bda325714378.jpeg

Er det fisk på bunnen man ser? 

Junior spurte nesten med en gang om vi ikke kunne se på noe annet, så det må jobbes litt ...

Lading og strøm funket også, men jeg savner å vite litt om status. Vil et enkelt voltmeter kunne være noe? 

Dings bak båten:

image.thumb.jpeg.dd52b11302203a585d4160dbb6ebb19a.jpeg

TT leker elektriker:

image.thumb.jpeg.851a5cfa244ac8c1d0d06cd0f7af14b4.jpeg

Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte kartbrikke før jeg dro. Det hadde gitt enda et perspektiv. Det skal med neste gang. 

Neste tur blir i mai. Da skal det noe blankt i båten!

TT

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut dette. Ja, det kan meget vel ha vært fisk på skjermbildet ditt. Du kan forresten endre overlegg på skjermen din. En ting er å legge opp tilførselsspenning så du kan følge litt med på batteristatusen, men du kan også endre km/t til det noe mer maritimt korrekte knop. Trykk Pages, så Meny - skjermoverlegg for å endre. Skjermbilde med spenning:

Ladespenning.jpg

Til trolling foretrekker jeg å bruke medium chirp (ikke høy slik du bruker i bildet ditt), da får du bredere konevinkel så du ser mer av hva som befinner seg rundt båten, ikke bare rett under. Sistnevnte er et poeng da man ofte leter etter områder med agnfisk, og da gjør den bredere konen at man lettere oppfanger at det faktisk er agnfisk i området.

 

Kan ellers trøste deg med at påsken visstnok ga litt ymse sjøørretfiske på den svenske vestkysten. Fisken var veldig konsentrert på få steder, forsåvidt ikke helt uvanlig ved fallende temperatur. 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Jeg har notert meg at noen ekkolodd viser ladespenning, men da det ikke dukket opp på min skjerm, antok jeg det var forbeholdt dyrere modeller. 

Knop skal hentes fram! Jeg satt faktisk å regnet om for å beregne dorgefart. Normalt kurant, men etter 2 timer i 3 grader og frisk bris, helt på grensen av hva hjernen kan klare ... Jeg krysset bare av for "metrisk" og antok km/t var en følge av det. 

I det hele tatt er det svært mange funksjoner jeg ikke har testet ut. Jeg visste feks ikke at "høy" var chirp, trodde det var "følsomhet" eller noe i den dur ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Dyprigg

Da var jeg plutselig eier av en dyprigg:

IMG_2121.thumb.JPG.b164b7035679a0ba9d051562ea973ab1.JPG

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å kjøpe det i år. Og i alle fall ikke en "skru fast til ripa-type", men da denne dukket opp på Finn til 400 kr, 10 min å sykle fra døra mi, så ble det en kveldstur. 

Jeg har null peil, men riggen virket da ganske solid. Jeg må forske litt på festet, og kanskje modifisere litt. Det fulgte med et lodd. Fiskevekta mi sa 3,4 kg. Det får duge i starten, dessuten tåler vel ikke denne riggen særlig mer. 

Utløseren som satt på var en merkelig strikk-sak - tror jeg bestiller noen "vanlige". 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende bestilles i løpet av dagen:

- en "snubber"

- en eller to utløsere

- en downriggerstang

Jeg bør vel ikke rote med stacker i første omgang? 

Stanga trenger jeg strengt tatt ikke, men de koster jo så lite...

Noe annet jeg bør ha for å få dette til å funke? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Scotty utløsere, dette er de eneste jeg har prøvd som jeg er fornøyd med. Jeg foretrekker stacking utgaven uansett om jeg stacker eller ikke, mye enklere å feste.  

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 18.4.2017 at 15.38, erik skrev:

Du kan forresten endre overlegg på skjermen din. En ting er å legge opp tilførselsspenning så du kan følge litt med på batteristatusen, men du kan også endre km/t til det noe mer maritimt korrekte knop. Trykk Pages, så Meny - skjermoverlegg for å endre. Skjermbilde med spenning:

 

Til trolling foretrekker jeg å bruke medium chirp (ikke høy slik du bruker i bildet ditt), da får du bredere konevinkel så du ser mer av hva som befinner seg rundt båten, ikke bare rett under.

Medium chirp fikk jeg til. Men ikke kombinasjonen knop og meter. Jeg fant tre ulike moduser; metrisk, US (fot og miles) og US Navy (fot og knop). Fant heller ikke ladespenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.