Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av snøre til elvefiske


Gutt23Bergen
 Share

Recommended Posts

Skal kjøpe meg nytt snøre til bekk/elvefiske etter ørret. Tenkte å velge vekk multifilament for å unngå problemet med at snøre sliter seg mot steiner.

Men hvilket monofilament bør jeg velge? Og er det noe av disse andre superlinene (som jeg aldri har vært borti) som jeg heller bør velge, som Sufix Gore, Berkely Nanofil osv, eller har disse de samme problemene som for eksempel PowerPro med slitasje mot steiner? 

Kommer nok til å fiske med mark og små wobblere. Tror nok fisken veldig sjeldent vil overstige 500g. Hvilken tykkelse bør jeg gå for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget kommer nok litt an på smak og behag, pris og ikke minst behov. Jeg personlig bruker samme monoen som jeg bruker på trollingsnellene, rimelig og grei velkjent Sufix/Berkley som fåes på 5-600m rulle i 0,35-0,38. Grunnen til at jeg velger såpass tykk er for at den skal tåle litt slitasje uten å ryke tvert, samtidig er jeg ikke avhengig av superlage kast. Er man avhengig av superlange kast bør man gå ned litt på senetykkelse, men da igjen vil den ryke fortere mtp steiner. 

Siden du skal fiske med såpass lette agn kan det godt være en ide å gå ned på tykkelse (0,15-25) , men en billig sene man har råd til å bytte ofte er etter min mening bedre enn en dyr man "tøyer strikken" med.

Endret av GriseFlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multifilament slites lettere mot stein enn monofilament. Det er derfor helt nødvendig å bruke en fortom av mono eller fluorkarbon når man fisker med multifilament på steder med mye stein. Så ikke forvent mirakler fra multifilamenten. ;)

 

Gore er nok min favoritt blandt de du nevner. Et sted rundt 0,10-0,13 fungerer bra. Men husk fortommen.

Av mono så er jeg svak for sener med lite minne, Siglon-V er kanskje favoritten. 0,20-0,25 passer fint for lett fiske.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Berkley Transoptic, den er genial ved markfiske ettersom snøret skifter farge når snøret kommer i kontakt med vann. Dette gjør at du får bedre kontroll ved deaddrift med mark. Har personlig ikke noe negative erfaringer med snøret enda. 

Endret av Eivind Stensrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.