Gå til innhold
Fiskersiden

Nordmarksrøya er i gang!


Alexander Julius Stang
 Share

Recommended Posts

Det har begynt å røre på seg der nede i dypet, og i dag ble det uttelling på årets første tur med langstangen. Den neste måneden kommer forhåpentligvis til å gi flere vakre røyer. Røya var i god kondisjon, og var ikke alene på varpet. Ut og fisk røye alle sammen, nå er tiden kommet!

DSC_0006.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er kommet is på vannene innen desember, så blir det flere turer. Om det er noen der ute som er nysgjerrige på hvordan dette fisket bedrives, så er det bare å ta kontakt og bli med på en tur. Jeg har planlagt en tur på søndag 20.11 og 27.11. Disse turene går mest sannsynlig til Hakadalsområdet, men Øyungen kan også være en mulig lokasjon å besøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Langvann og Elvannet i dag, og det var absolutt ingen tegn til aktivitet. Hvorfor det er slik, forstår jeg ikke. Temperaturen har falt kraftig, og nordavinden var kald og sur. Isen har lagt seg ved Elvannsmyra, og ved demningen på Langvann. Isen var rundt 2 cm. tykk de fleste steder da jeg kom fram tidlig i dag morges, og når jeg dro var den 3 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Den 19. januar 2017 at 9.06, TT skrev:

OFA-forumet er visst lagt ned - hvilket jeg finner litt leit - men da får man spørre her istedet:

Er det noen som har vært på Øyungen i det siste? Jeg vurderer en liten tur til helgen, og antar at det er beina som gjelder for å komme seg opp? Det er vel ikke skiføre der?

TT

Da var stikkene klargjort og 10-15 år gammel sene byttet ut med ny. I morgen bærer det til skogs!image.jpeg

Favorittblinken. Jeg har ikke funnet dem i butikken på lenge. Mulig de ikke selges lengre. Ble levert av Elbe. image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.10.2016 at 21.12, Alexander Julius Stang skrev:

Hvis det ikke er kommet is på vannene innen desember, så blir det flere turer. Om det er noen der ute som er nysgjerrige på hvordan dette fisket bedrives, så er det bare å ta kontakt og bli med på en tur. Jeg har planlagt en tur på søndag 20.11 og 27.11. Disse turene går mest sannsynlig til Hakadalsområdet, men Øyungen kan også være en mulig lokasjon å besøke.

Litt langt unna for meg å bli med på tur men har ikke noe i mot at du beskriver hvordan dette fisket utføres. Har flere vann i nærområdet (30 mil radius :lol:) der isen legger seg sent nok til at dette kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, BAN said:

Litt langt unna for meg å bli med på tur men har ikke noe i mot at du beskriver hvordan dette fisket utføres. Har flere vann i nærområdet (30 mil radius :lol:) der isen legger seg sent nok til at dette kan være verdt et forsøk.

Her er noen linker du kan ta en titt på:

http://www.ofa.no/ArtiklerHovedside/TabId/178/ArtMID/624/ArticleID/268/R248yefiske-med-langstang.aspx

http://www.ofa.no/ArtiklerHovedside/TabId/178/ArtMID/624/ArticleID/160/H248str248ye-p229-langstang.aspx

http://www.ofa.no/ArtiklerHovedside/TabId/178/ArtMID/624/ArticleID/360/R248yefiske-med-langstang-.aspx

 

Tidspunktene som beskrives for gyteperioden er relevant for Oslomarka, og kan variere basert på hvor i landet man finner seg, og det er også relativt stor variasjon på når gyteperiodene finner sted i de respektive vannene.

Det hadde absolutt vært spennende å høre om denne teknikken gir et godt fiske i andre deler av landet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.