Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter flatfisk


Cinquedas
 Share

Recommended Posts

Har brukt litt tid og energi på å finne nøkkelen for å få flatfisk i sommer, med relativt liten suksess. I hovedsak er det rødspette jeg prøver og få, men annen flatfisk er heller ikke og forakte, og varer er jo en bonus!

Bruker stort sett glidebom, vekslende med 2 eller 3 kroker på slep, og evnt en opphenger. Har laget en del takler med ymse av forskjellige attraktorer som perler, spinnere osv. Vet ikke hvilke farger som er best, men her har det blitt litt av alt.

Av kroker går det mest i Mustad Beak 92568 str 4,2 og 1 og litt Aberdeenkroker str 2 og 1r. Agn blir oftest makrell og av og til litt reker.

Fisker på sandbunn og på rundt 20m dybde.

Jeg får sandflyndrer i ny og ne, men regelen for alle plasser jeg prøver er hvitting...MYE hvitting..også så små...! Trur det går 10-20 hvittinger for hver sandflyndre jeg får eller annen fisk. Og det gjelder det aller fleste plasser hvor det er sand rundt den dybda.

Begynner å bli litt smålei hele flyndrefisket. Er det noen som har noen gode tips til dette? Er det noe jeg bruker som er feil, eller noe jeg burde ha med eller ikke med? Lite flatfisk og mye hvitting, skulle gjerne snudd om på de. Fisker rundt Langesundområdet, så størrelsen på for eksempel rødspette er jo ikke kjempe, men spiller lite rolle så lenge jeg får noe!

Håper på litt assistanse her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hvittting nå er ikke til å unngå. eneste måten er vel å ikke fiske med agn :D

Merker det selv når jeg driver meg agnfiske også. Stangtuppen står ikke stille over hodet i løpet av en kveld. De er på agnet fra det lander på bunn til kroken er tom. Jeg var heldig nok til å få ei lita baby kveite inni all hvittingen sist helg :)

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde man bare kunne hoppet over sypiker, hvitting, krabber, slimål, ål, torsk, sei, hyser, gyltefiskene ++ og gått rett til flatfiskene under meitefiske. Så hadde det vært aldeles fantastisk. 

Sånn er det derimot ikke. Det beste er og skifte plasser om en eller fler agntyver er for hissige. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meen, noe kan du gjøre.

Hvis du bruker lang agnstrimmel vil agntyvene som pleier å ta agn i fart (hvitting, sei, lyr, hyse og leppefisk) rive med seg enden og ikke bli sittende fast hver gang, mens agngumlerene (dvs de flate) får i seg hele uansett. Det er da lurt å bruke surretråd bare øverst på kroken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ølgylt, det var kanskje ikke så dumt. Bruker gjerne lange strimler av buken til makrell, her er det jo absolutt muligheter til det du sier. Dog så sitter den hvittingen på støtt og stadig også når jeg bruker de lengste. Sliter med å finne plasser uten disse.

Siden disse fiskene river med seg agnet, så er det vel ikke noe fordel å gjøre tilslaget med en gang..? Jeg pleier gjerne å vente noen sekunder, men burde kanskje vente enda lenger, for å luke ut agntjuvene. Har jo hørt at flyndre gjerne "jager vekk! andre når de først får lyst på agnet.

Er det mer eller mindre hvitting noen perioder i løpet av året? Har ikke fisket så mye på våren etter flatfisk dessverre, selv om jeg har hørt dette er kanskje den beste perioden. Dessverre gjelder det samme for sjøørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvittingen vandrer men det er vel ingen tid du helt slipper dem. Men hvis man har mulighet til å flytte seg litt kan noen hundre meter av og til være nok.

 

Flatfisk bruker ofte tid på å gumle i seg agnet, så hvis du gjør tilslag etter noen sekunder tror jeg nok du har dratt agnet ut av kjeften på mang en småspist flyndre. Løs brems og vent halvt til ett minutt, eller til det runner.

 

Ofte at fiskene sloss om agnet, og gjør du tilslag inni det kan du oppleve å få mere enn en fisk på kroken. (men ikke ofte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvittingen er mest plagsomt etter mørkets frembrudd ihvertfall, ihvertfall de stedene jeg fisker. Men du burde testet å fiske mye grunnere for å se om det kan levere. Finner rødspetter under vading høst og vår, helt inn på ca. 50 cm. dyp. Disse er ganske små, men om du drifter rundt på 5 - 15 meter så burde kjangsene for å få noen av bra størrelse være tilstede, samt at du sannsynligvis unngår mye av hvittingen. Varene går jo også veldig grunt, ihvertfall før vanntemperaturen blir for lav. Vi finner jo disse også under vading på sandstrender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Driver å koser meg med flatfisk fiske i samme området selv. Rødspette er jo nesten ikke å få rundt Langesund. Fått kun en på 2 år selv og den fikk jeg inne  ved kroftholmen. Vet dem har tatt noen rund Helgeroa og etter hva jeg har hørt er det mer flatfisk å få mot Vestfold.

Fått en del flatfisk borte ved Sandøya 

hvis du vet om god brungylt,øyepål og sypikeplass i området er det bare å sende en pm:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Robert A Skjelbred skrev:

Driver å koser meg med flatfisk fiske i samme området selv. Rødspette er jo nesten ikke å få rundt Langesund. Fått kun en på 2 år selv og den fikk jeg inne  ved kroftholmen. Vet dem har tatt noen rund Helgeroa og etter hva jeg har hørt er det mer flatfisk å få mot Vestfold.

Fått en del flatfisk borte ved Sandøya 

hvis du vet om god brungylt,øyepål og sypikeplass i området er det bare å sende en pm:D

Sypikeplass. For et fryktelig ord! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Lite aktiv her men..

Det er da noen plasser med en del flatfisk i området, også rødspette, så lenge man treffer på plassene.

Det ser man jo på bildet til Lars, regner med det er i Langesundsområdet det også.

Denne sommeren var det betydelig mindre mengder med hvitting på de plassene jeg fiska, hjelper litt det også. Er en plage når man kjenner ristinga i dét takkelet toucher bunn, og man drar om 15cm hvittinger. Kokt reke og makrell/sild funker fint. Prøvd litt ulike sand/børstemark fra Gulp, har funka heller dårlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Den 1.11.2016 at 1.00, Cinquedas skrev:

Har brukt litt tid og energi på å finne nøkkelen for å få flatfisk i sommer, med relativt liten suksess. I hovedsak er det rødspette jeg prøver og få, men annen flatfisk er heller ikke og forakte, og varer er jo en bonus!

Bruker stort sett glidebom, vekslende med 2 eller 3 kroker på slep, og evnt en opphenger. Har laget en del takler med ymse av forskjellige attraktorer som perler, spinnere osv. Vet ikke hvilke farger som er best, men her har det blitt litt av alt.

Av kroker går det mest i Mustad Beak 92568 str 4,2 og 1 og litt Aberdeenkroker str 2 og 1r. Agn blir oftest makrell og av og til litt reker.

Fisker på sandbunn og på rundt 20m dybde.

Jeg får sandflyndrer i ny og ne, men regelen for alle plasser jeg prøver er hvitting...MYE hvitting..også så små...! Trur det går 10-20 hvittinger for hver sandflyndre jeg får eller annen fisk. Og det gjelder det aller fleste plasser hvor det er sand rundt den dybda.

Begynner å bli litt smålei hele flyndrefisket. Er det noen som har noen gode tips til dette? Er det noe jeg bruker som er feil, eller noe jeg burde ha med eller ikke med? Lite flatfisk og mye hvitting, skulle gjerne snudd om på de. Fisker rundt Langesundområdet, så størrelsen på for eksempel rødspette er jo ikke kjempe, men spiller lite rolle så lenge jeg får noe!

Håper på litt assistanse her :)

Hei. Har du hatt noe hel med flatfiske? Prøver nå på det samme i Langesund området. Har fått noe. Oktober er kanskje ikke den beste tiden? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Den 20.10.2018 at 9.09, arnsvik skrev:

Kluet er å slippe takkelet ned på bunn og la det ligge i ro, altså søkket må hvile på bunnen.  Vent til det har nappet en stund før du gjør tilslag.

Good luck!

Kan ikke si jeg er enig, kan du begrunne hvorfor du velger å gjøre det på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnsvik: Joda, det kan funke fint å fiske flyndrer passivt, og ja det er viktig å presentere agnet på/ved bunn, gjerne som et slep eller paternoster med lange krokfortommer. MEN, semiaktivt eller aktivt fiske med agn+attraktorer er enda mer effektivt på de fleste flatfiskartene. De er som regel veldig glade i at agnet beveger seg rykkvis bortover bunn. Prøv å sleng på et actionkamera over takkelet neste gang du fisker flatfisk på grunnere vann med ok lysforhold. Lærer mye av adferdsmønsteret til artene :)

En annen ting er at det kan være lurt å tenke på form/størrelse på både agn og krok. Lange smale agn gir mer bevegelse og er fysisk mer tilpasset til å gå inn i kjeften på en del av flatfiskene som ikke har så store gap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.