Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til isbor ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Tja, abbor må vel være greit, men om en gjedde på 15 kg går opp der, veit jeg ikke ...

Man bytter ikke blader, men hele skjæret. Jeg hadde et slikt bor i 20 år. Tror jeg bytta skjær en gang. Det var rust som til slutt tok knekken på det, men da hadde jeg brukt den endel på sjøen uten å skylle/tørke etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, TT skrev:

Tja, abbor må vel være greit, men om en gjedde på 15 kg går opp der, veit jeg ikke ...

Man bytter ikke blader, men hele skjæret. Jeg hadde et slikt bor i 20 år. Tror jeg bytta skjær en gang. Det var rust som til slutt tok knekken på det, men da hadde jeg brukt den endel på sjøen uten å skylle/tørke etterpå. 

Saltvann tærer på det meste ja ,)

Jeg leser gutta på isen som meiter bruker fra 170-200mm bor. 

Tviler på det blir Gjedde over 10kg der jeg fisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt større bor enn 115. Når jeg fisker på sjøisen borer jeg tre hull i trekant så nært hverandre jeg klarer og så borer jeg ut midten eller slår den av med en liten øks. Det kan man også gjøre når man meiter gjedde, men det betinger at isen ikke er veldig tjukk. 

Endret av TT
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg sier det, men skal du fiske gjedde er alt under 205mm ren idioti. Da får du heller kjøpe 2 isbor, ett til lettere fiske og ett til ismeite etter gjedde. At du er litt fersk i gamet betyr IKKE at en stor gjedde ikke velger akkurat ditt agn. Heller tvert imot, ferskinger, småunger og eldre damer har en nesten magisk evne til å dra på seg stor fisk. Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, don don skrev:

Unnskyld at jeg sier det, men skal du fiske gjedde er alt under 205mm ren idioti. Da får du heller kjøpe 2 isbor, ett til lettere fiske og ett til ismeite etter gjedde. At du er litt fersk i gamet betyr IKKE at en stor gjedde ikke velger akkurat ditt agn. Heller tvert imot, ferskinger, småunger og eldre damer har en nesten magisk evne til å dra på seg stor fisk. Slik er det bare.

Hehe jeg hører hva du sier. Tar med meg øks å går for en Mickey Mouse ,)

Tviler på det går noe Gjedde på over 10kg i de oslo vanna jeg fisker i uansett. 

Men takk for tips. Vet jeg burde hatt 2 stk for meite og vanlig

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nå å leser om ''More Ice Easy 200mm isbor'' Ligger på 1199kr. Å mens UR Rantanen 205mm ligger på 2400ca. Hva er forskjellen på de to ? 

Jeg er ny på isen så trenger jo ikke det beste utstyret. Men har den oppfatning av at det lønner seg å kjøpe et godt isbor fremfor noe billig drit. 

Noen som har noen gode råd ??

 

Takk  ,)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Bonavar skrev:

Sitter nå å leser om ''More Ice Easy 200mm isbor'' Ligger på 1199kr. Å mens UR Rantanen 205mm ligger på 2400ca. Hva er forskjellen på de to ? 

Jeg er ny på isen så trenger jo ikke det beste utstyret. Men har den oppfatning av at det lønner seg å kjøpe et godt isbor fremfor noe billig drit. 

Noen som har noen gode råd ??

 

Takk  ,)

 

Er vel sagt før i tråden. Er UR som er boret du skal ha . Spesielt når du skal ha ett 205 bor.

Ur bor har god vinkel som gjør at det skjærer godt i alle typer is, Noe du blir glad for utpå våren når det begynner på bli myk is. Da sliter ofte billige bor.

Gode sjapper har bytteordning på krona også, så blir den først skadet kan man bytte. Blir vinkel på ett bor med løse skjær skadet er håpet stort sett ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lars p skrev:

Er vel sagt før i tråden. Er UR som er boret du skal ha . Spesielt når du skal ha ett 205 bor.

Ur bor har god vinkel som gjør at det skjærer godt i alle typer is, Noe du blir glad for utpå våren når det begynner på bli myk is. Da sliter ofte billige bor.

Gode sjapper har bytteordning på krona også, så blir den først skadet kan man bytte. Blir vinkel på ett bor med løse skjær skadet er håpet stort sett ute

Ja men da ryker jeg på 2440,-kr sa. Leser mye bra om Mora Ice Easy 200mm også. Men er kanskje bare bortkastet ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Bonavar skrev:

Ja men da ryker jeg på 2440,-kr sa. Leser mye bra om Mora Ice Easy 200mm også. Men er kanskje bare bortkastet ? 

 

Neida , du ryker på det ganger 2 B). For når du har var ute og pimplet/mormyskja og skjønner at hvis du skal ha en bra dag så må du bore 50-100 hull om dagen så orker du ikke det med 205 boret ditt . Da kjøper du deg 115 mm også

Mulig du leser mye bra om Mora , men de kommer flere klasser under UR. Så får du selv bedømme om det er verdt panga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, cesar skrev:

PÅ Abru så får du boret for 1898,-kr

http://www.abru.no/isbor-is6--ur-rantanen-205mm-p-104-c-164.aspx

Mora isbor kan du bare ikke sammenligne med Rantanen.

Takk for link ,)

Jeg er over hode ikke ute etter å spare penger jeg trenger noe som fungerer. Men leser flere klager over hvor tungt det er å bruke 205 bor. Er ikke bare til ismeite jeg trenger stort bor. Har også planer om å lande stor Abboren i vinter   :)

Jeg kjøper boret som postet i linken i det jeg har skrevet denne posten ferdig. Men er det noen som har tips til 150mm bor da til en vanlig dag på isen ? Jeg er jo bare en amatør fisker som elsker det jeg driver med. Men synes det begynner å bli drøyt om jeg skal ha 3 bor. 205-150 og 115mm..   lolz ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.