Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd for dypt vann


Taakeferd
 Share

Recommended Posts

Hei. Vil kjøpe meg eit ekkolodd der eg kan se bunnen på ca 300-400m Ca rundt 10000kr. Har lest flere tråder om ekkolodd på forumet her, men er ikke blitt noe klokere igrunn.. kan noen helt konkret anbefale eit ekkolodd og en god svinger som kan passe mitt bruk? Skal fiske lange og brosme. Har sett endel på Garmins striker med GT23 svinger, den ser jo fin ut, men den er uten kart. ( vil jo helst ha kart også ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis hadde jeg svart, men har ikke prøvd hverken Striker eller GT23. Men de fleste moderne ekkolodd ser bunnen på 400 meter så lenge ekkoloddgiveren er nogenlunde ment for det (slik GT23 er) og han som monterer ikke er helt på bærtur. ;)

Med tanke på at Striker er et rent ekkolodd, med et par GPS-funksjoner på kjøpet, synes jeg personlig den er noe stivt priset. Feks er QuickDraw en av de største fordelene med Garmin per akkurat nå, og den funksjonen har ikke Striker. Ett hakk opp, EchoMap, så får du den funksjonen. Siden du med Garmin er låst til Garmins kart, er QD i mine øyne nesten et must ved mindre man har en annen plotter ombord. Men det er store forskjeller i kvalitet på kartene lokalt mellom Garmin/ Navionics og C-Map, så det kan godt hende Garmins kart er bra der du er. Dog kan ikke Striker bruke de heller, da må vi igjen opp ett hakk til EchoMap. (Oppsummert er jeg altså ikke veldig imponert over Striker, men har aldri prøvd den.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simrad GO har jeg prøvd. Med 50/200/455/800-HDI ser du fisk med nogenlunde sikkerhet ned til rundt 80 meter. Stor fisk og større stimer med fisk ser du vesentlig dypere. Bunnen ser du så dypt jeg har vært de siste årene, 400 meter bør ikke være et problem. (Den har samme ekkolodd som det jeg bruker selv.) 

Den har en skikkelig kartplotter, og kan bruke Navionics/ C-Map/ Insight Genesis eller kart du lager helt selv. (Pluss kart fra dybdekart.no hvis du roter deg over i ferskvann en dag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis du er tåkeferd som var med her tidligere, så velkommen tilbake.

Tenk deg litt om før du kjøper elektronikk med touch skjerm til bruk i båt. våte fingre, kanskje fulle av blod og div fra agn er ikke det beste for denne typen skjermer. Er forøvrig enig med erik ang 50/200/455/800-HDI (hvis det er lowrance han mener, noe jeg går ut fra) Jeg kjøpte selv et hdi 5 rent ekkolodd i fjor, med denne giveren, og er veldig fornøyd. Siden det er et rent ekkolodd, så nøyde jeg meg med hdi 5, siden den har samme skjermhøyde som hdi 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med touchskjerm og våte fingre etc er egentlig ikke noe problem. Disse skjermene er mye bedre i våt tilstand enn ymse mobiltelefoner etc, så alt fungerer selv om skjermen er våt. Men det som er litt irriterende er betjeningen i grov sjø eller høy fart. Med knapper så setter du fingeren på knappen før du trykker, ergo ser du at du trykker der du vil. Med touch har du trykket når du plasserer fingeren...

Jeg kjørte med en HDS Gen 2 Touch i ett års tid på akterdekket av egen båt. Null problemer med touchfunksjonen uansett vær. (Ble skiftet med en større skjerm etter ett år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lowrance HDS gen 3 med 50/200/455/800 giver.

Jeg er ikke fornøyd med dette oppsettet til dypvannsfiske. Kan jo være monteringen min som er feil.
Men jeg mister stadig bunnen når jeg kommer dypere enn 250 m hvis jeg har mer en 3-4 knop.

Det som er merkelig er at jeg mister bunnen på en merkelig måte. Og det er at ekkoloddet raser nedover over i dybde slik at det ser ut som jeg kjører utover en brattskrent. for så å miste bunnen helt. Hvis jeg ligger helt i rolig så viser nok ekkoloddet bra i hvert fall ned til 350 meter.

Så jeg er i grunn på let etter en bedre giver til dette bruket, men da er man jo oppe i helt andre prisklasser (Airmar TM185 ca 10000,-  eller evt den nye som kanskje kommer en gang Airmar tm160/TM75)

Endret av parson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyd beveger seg med ca 1500 m/sek i vann, så du kjører ikke i fra ekkoloddets ping sånn helt uten videre. Sannsynligvis er det montering/ justering av ekkoloddgiveren eller bare ett litt leit skrog som lager mye turbulens, som er årsaken. Jeg hadde HST-DFSBL (som er lik HDI men uten DownScan) på den gamle båten. Det dypeste jeg var med den båten var Mjøsa med ca 400 meter og holdt bunnen i 30+ knop. Riktignok ferskvann, i saltvann er signaltapet høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Det som er merkelig er at jeg mister bunnen på en merkelig måte. Og det er at ekkoloddet raser nedover over i dybde slik at det ser ut som jeg kjører utover en brattskrent. for så å miste bunnen helt. Hvis jeg ligger helt i rolig så viser nok ekkoloddet bra i hvert fall ned til 350 meter.

Hei

 det er ikke merkelig i hele tatt, når ekkoloddet mister bunnen så søker det automatisk nedover for å finne den igjen hvis du har autofunksjonen på.

Det kan være at giveren viser for mye forover. Når du øker farten så løfter baugen seg, og vinkelen på giveren kan vise for mye forover. Eller som erik sier, et problematisk skrog. Du bør finne årsaken før du brenner av masse penger på ny giver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å kuppetråden. Skroget er i grunn ganske uproblematisk føler jeg, det er en 21 fot buster xxl 2010 mod med noen få steglister. 

Så dere mener jeg bør prøve å flytte giveren lengre opp i bakkant da?

I grunn så føler jeg ikke båten endrer så mye i stillingen (Vinkel) før jeg passerer mye mer en 3-4 knop. jeg kan i grunn flytte hele giveren lett opp og ned da den står montert på en slik skinnesystem som er på dem fleste buster båter til å feste giveren på. Vinkelen blir litt verre å endre.

 

Her er 2 skjermdumper fra Insight genesis.

Det første er vel tatt på ca 50m i normal fart 8-10 knop

Det andre er tatt på ca 200m i kanskje ca 5 knop

Noen som kan si noe om montering ut i fra dette?

Men nå er jo dette ute i åpent hav så bølger og slikt vil vel alltid ha litt innvirkning.

 

SonarLogImage0005.png

SonarLogImage0001.png

Endret av parson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@parson Har du noen bilder av monteringen din? Gjerne ett rett fra siden så vi ser vi giverens vinkel i forhold til skroget, og ett rett bakfra men litt nedenifra så vi ser giveren i forhold til steglistene. Pass på at giveren står midt mellom to lister, for de genererer turbulens som igjen drar med seg små luftbobler. Bildene fra IG gir oss dessverre ikke så mye.

@tåke 5" widescreen er i mine (halvgamle) øyne nesten ubrukelig. Skjermen blir veldig lav, og det er nettopp skjermens høyde som betyr noe for ekkolodd og kart. Skjermens bredde er viktig for SideScan. Se vedlagt bilde med en 5" og en 7" som begge er widescreen.

Hvis det er ekkoloddet som er det primære her, og 5" er ønsket størrelse, så hadde jeg heller sett på Hook 5 eller EchoMap 52 for de har 4:3-format på skjermen. Ellers er GO 5" uten NMEA2000 hvis det er av betydning. 

 

IMG_3192.JPG

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tålmodigheten Erik, var mye å sette seg inn i. Vet ikke hva NMEA 2000 er engang, men la oss si at eg kjøper go7 likevel http://www.seatronic.no/kartplotter-kombi-ekkolodd-c-235_269/simrad-go7-xse-7-kartplotter-p-5781. Dette loddet! Det er jo med svinger, men er kartebrikke med i prisen eller må eg kjøpe det utenom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei igjen. Kjøpte det lowrance ekkoloddet i fjor, med hekksvinger. Nå har eg kjøpt større båt, en NB 800 og vil gjerne bruke loddet i nye båten. Vil kjøpe en god 50/200Hz svinger så lurer eg på om eg kan kjøpe en gjennomgående svinger og lime innvendig i båten? Sikkert null stress å borre hull i båten men er ikke så gira på det. Går det an å bruke en gjennomgående svinger til å lime innvendig..?

Endret av Taakeferd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideelle på slike skrog er en gjennomgående giver med fairring, ala Airmar B260. Du bør ikke montere en giver ment for gjennomgående montering inne i skroget, da er det bedre å se på givere laget for innvendig montering.

Airmar har flere alternativer for innvendig montering, men jeg er usikker på om det er en god løsning for deg. P79 er et billig eksempel, M260 i den andre enden av skalaen og tilsvarer B260. Montering og plassering er avgjørende ved innvendig montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.