Gå til innhold
Fiskersiden

Strandfiske


Patan
 Share

Recommended Posts

 

Hei! 

Jeg har lyst at lære meg hvordan man kystmeiter fra sandstranden. 

Bor i Stavanger.

 

Jeg har noen spørsmål:

1. Hvor langt ut må man kaste for å få fisk? 

2. Hvilken tackel er bra for nybegynnere med tanke på flest mulige arter, lett kastet og kroking?

3. Jeg kan ikke noen skjøyteknut, kan jeg knytte på shockfortomen på en svivel?

4. Holder det med fortom på 1 m?

5. Om det er små flatfisker inne på stranden finns det då større lengre ut? 

 

Hadde hvert flott med svar! :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forum.

Kan svare litt jeg.

1 til der fisken er. ofte trenger du ikke kaste mer enn noen få meter, mens andre ganger må du bikke 100

2 glidetackel med liten sirkelkrok

3 nja, men lær deg knuta.

4 nei.

5 ikke nødvendigvis. de fleste arter har barnehager godt unna sine kannibalistiske foreldre

 

6 det er lettere å lære seg dette fisket fra en brygge enn fra en strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ølgylt skrev:

Velkommen til forum.

Kan svare litt jeg.

1 til der fisken er. ofte trenger du ikke kaste mer enn noen få meter, mens andre ganger må du bikke 100

2 glidetackel med liten sirkelkrok

3 nja, men lær deg knuta.

4 nei.

5 ikke nødvendigvis. de fleste arter har barnehager godt unna sine kannibalistiske foreldre

 

6 det er lettere å lære seg dette fisket fra en brygge enn fra en strand

 

Takk Ølgylt! 

 

1. Det er ganske langgrunt på Jæren så tenker jeg må ut et stykke med agnet. Eller hvor nære strandkanten ligger flatfisken og trykker? 

Skal jeg ha vadere på og gå ut i vannet å kaste? 

 

2. Takk! Skal agnet ligge på bunn når man fisker flatfisk eller funker paternoster? 

 

3 og 4. Men om fortomen må vare lenger enn 1 m blir det nok vanskelig å kaste om jeg bruker svivel for å skjøyte på den... 

Jeg er elendig på knuter... Kan bare dubbel slukknute og palomar knut... 

 

5. Takk for svar, får prøve meg frem då. 

 

6. Jeg skjønner at det er lettere fra brygge men jeg liker meg veldigt godt på stranden, hadde jo hvert helt fantastisk med en heldag på stranden + fiske. :P

Sitte der på campingstolen, nyte dagen og vente på napp. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 mange flatfisk er inne på vadedybde, spesielt i mørket. du må bare teste der du er, og nei, du skal ikke vade.

2 glidende tackel med agnet på bunn er klart best. ofte at flatingene tar forsiktig tak i agnet og rygger 5-10 meter før de begynner å spise. .

3 og 4 knutelæring er ikke så morsomt nei, men bruker du en time på en knute kan du den for resten av livet, og er målet flatfisk slipper du ikke unna

5 jepp

6 ser den. da må du bruke pod så du ikke får sand i snella. et lite strandtelt eller lignende høyner trivselen betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ølgylt skrev:

1 mange flatfisk er inne på vadedybde, spesielt i mørket. du må bare teste der du er, og nei, du skal ikke vade.

2 glidende tackel med agnet på bunn er klart best. ofte at flatingene tar forsiktig tak i agnet og rygger 5-10 meter før de begynner å spise. .

3 og 4 knutelæring er ikke så morsomt nei, men bruker du en time på en knute kan du den for resten av livet, og er målet flatfisk slipper du ikke unna

5 jepp

6 ser den. da må du bruke pod så du ikke får sand i snella. et lite strandtelt eller lignende høyner trivselen betraktelig.

 

1. Tenkte jeg kunne gå ut så jeg har vannet til livet og siden kaste for at komme lenger ut men om det ikke trengs så er det jo bare bra. 

 

2. Skal agnet kunne gli 5-10 m før søkket stopper det? Hvordan? 

 

3 og 4. Men om jeg kun fisker etter flatfisk kanskje jeg kan fiske med mono og da trenger jeg ikke å kunne skjøyteknut. :P  Men jeg skjønner at det er en stor fordel å lære den uansett... 

 

6. Har strandtelt men må kjøpe campingstol. B)

Har allerede en mini pod men må nok kjøpe en skikkelig en så at ikke snellen tar skade ja. Mini poden som jeg har er så lave at stangen nesten ligger ned.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 snøret går gjennom søkket, gjennom en stoppperle og knytes til tackelet. da kan fisken dra akt snøret av snella uten å merke motstand, men hvis skjøteknuta hekter seg i søkket får den motdtand, derfor et godt stykke fortom.

 

Surfstang og bare mono på snella vil gi livsfarlige og korte kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ølgylt skrev:

2 snøret går gjennom søkket, gjennom en stoppperle og knytes til tackelet. da kan fisken dra akt snøret av snella uten å merke motstand, men hvis skjøteknuta hekter seg i søkket får den motdtand, derfor et godt stykke fortom.

 

Surfstang og bare mono på snella vil gi livsfarlige og korte kast.

Men om flatfisken går ganske nære strandkanten så kanskje jeg ikke trenger surfstang til det fisket? 

Jeg har lyst å lære meg surf fiske for at på sikt kunne få flere arter fra stranden men kanskje kan begynne med flatfisk. Har kun fått det en gang og det hva fra en flytebrygge. 

 

Takk forresten for tackel-oppskriften! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da burde du kanskje utvide horisonten litt. Det er noen fine områder nord for stavanger. Rett under askjesundbrua, ved den gamle bomstasjonen f.ex. Eller nordsisen av rennesøy fra det gamle fergeleiet til finnøyferga og til mortavika, mange fine svaberg med sandbunn der, og muligheter for piggvar. Eller sørover langs jæren, det er noen fine plasser rett før hellvik der det er svaberg og litt dypere inntil land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, cannonbang skrev:

da burde du kanskje utvide horisonten litt. Det er noen fine områder nord for stavanger. Rett under askjesundbrua, ved den gamle bomstasjonen f.ex. Eller nordsisen av rennesøy fra det gamle fergeleiet til finnøyferga og til mortavika, mange fine svaberg med sandbunn der, og muligheter for piggvar. Eller sørover langs jæren, det er noen fine plasser rett før hellvik der det er svaberg og litt dypere inntil land

Tusen takk for hjelpen! 

 

Jeg pleier faktisk å fiske under Askjesundsbroen men med sluk. Visste ikke at det hva flatfisk der. 

Jeg fisker helst ute på Åmøy, Mosterøy og Rennesøy men etter torsk, lyr og sei. Trodde strendene ute på Jæren hva bedre for flatfisk men jeg er som sagt helt novis når det kommer til slikt fiske så hva vet vel jeg.. :D

Som sagt, takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.