Gå til innhold
Fiskersiden

Tip Up Flag til meite på isen !!


Bonavar
 Share

Recommended Posts

5 timer siden, erik skrev:

Helt klart. Ismeite kan være fryktelig artig, men har en tendens til å være både kaldt og kjedelig. Da er det viktig med kos og motivasjonsbyggende tiltak. :) Jeg har forsåvidt grill i båten også når jeg tenker meg om.

Ringer bare på deg jeg da så kommer du med en varm pølse eller 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, erik skrev:

Setter du dem i snøen eller hva gjør du når isen er speil blank ? 

Vurderer selv å ta med meg en drill på isen. For å bore hull 35 grader å sette stanga ned eller mine tip ups. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede med en drill, bruk den. ;) Borr fiskehullet først, så et hull ved siden av som ikke går igjennom isen. Fyll det med snø og isskav fra boringen og sett angeldonet oppi. Enkelt og greit. 

Poenget med å bore fiskehullet først er at du ikke fyller angeldonhullet med vann. Gjør du det og det er minusgrader, fryser angeldonet fast. Som regel får du det løs ved dagens slutt uansett, men jeg har ødelagt et par stykker på de 20 eller så årene jeg har holdt på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, erik skrev:

Du har allerede med en drill, bruk den. ;) Borr fiskehullet først, så et hull ved siden av som ikke går igjennom isen. Fyll det med snø og isskav fra boringen og sett angeldonet oppi. Enkelt og greit. 

Poenget med å bore fiskehullet først er at du ikke fyller angeldonhullet med vann. Gjør du det og det er minusgrader, fryser angeldonet fast. Som regel får du det løs ved dagens slutt uansett, men jeg har ødelagt et par stykker på de 20 eller så årene jeg har holdt på.

 

Er det 3 stk stenger som er lovlig å bruke på isen samtidig ? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall stenger varierer fra vann til vann. I saltvann er det både regler for enkelte arter, og lokale regler endel steder som er enda strengere. 

Feks er det i OFAs vann lov med kun en stang, unntaket er noen vann som feks Nøklevann. I saltvann er hovedregelen to dersom du fisker etter anadrome arter.

Søker du på nett er det et vell av ulike stativer etc. Både ferdige og DIY. Jeg har gjort det veldig enkelt, ulempen med min variant er snø. Du må fjerne snøen... Andre bygger mer i høyden.

For ørret bruker jeg sirkelkrok, en stykk i agnfisken rygg. For gjedde bruker jeg et klassisk tokrokstakkel, hvor den ene festes under ryggfinnen og den andre i hoderegionen.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det MYE makrell på vinteren bruker jeg ofte 2 kroks om agnfisken er litt stor. Dette forutsetter at du sitter veldig nært stanga så du kan sette kroken med engang.

Med 2 kroks vil du kunne sette mothugg omtrent med engang, da den gjerne sluker lettere med 2.

 

Fant bare et dårlig bilde av mine tripods nå. Fikk tak i 3 slike teleskopiske for noen år siden. Disse er gull om det er mye snø på isen eller du ikke vil ting skal fryse fast.

20150222_191922.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, erik skrev:

Det der så ganske comfy ut. :D

Glemte brennern, å ble nesten snøstorm kl 02 på natta. Var JÆVLIG kaldt så bildet bedrar :D

Varmet ikke nok med kubbelys og pils haha

Ble rim på innsiden, å når det blåste snødde det litt inni teltet også.

 

Skjer ikke igjen uten ny sovepose og BRENNER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke telt som fungerer på isen, men har overnattet under åpen himmel på isen flere ganger. Kan være enig i at vintercamping har sine mindre positive sider, og særlig uten varme. :D 

Hadde en runde etter lake på Nøklevann hvor vi målte 24 blå som laveste temp i løpet av natten. Det var "bare" 18 da vi krøp i posene, men det var kaldt nok til at pølsegrillingen gikk dårlig. Pølsene ble svartbrent på den ene siden, men var fortsatt frossne på den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, erik skrev:

Har ikke telt som fungerer på isen, men har overnattet under åpen himmel på isen flere ganger. Kan være enig i at vintercamping har sine mindre positive sider, og særlig uten varme. :D 

Hadde en runde etter lake på Nøklevann hvor vi målte 24 blå som laveste temp i løpet av natten. Det var "bare" 18 da vi krøp i posene, men det var kaldt nok til at pølsegrillingen gikk dårlig. Pølsene ble svartbrent på den ene siden, men var fortsatt frossne på den andre.

lol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
49 minutter siden, Bonavar skrev:

Beklager for å quote min egen post. Men har det noe å si for ismeite om fisken henger vann rett eller lodd rett ?? som vist på bildene...    

 

Hva ville du hatt mest trua på sjøl da ? En fisk som står på hodet eller en som ser naturlig ut ?

jeg ville brukt første oppsett men med mye kortere avstand mellom krokene. Da henger fisk rett med krokene riktig vei , og du kroker bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lars p skrev:

Hva ville du hatt mest trua på sjøl da ? En fisk som står på hodet eller en som ser naturlig ut ?

jeg ville brukt første oppsett men med mye kortere avstand mellom krokene. Da henger fisk rett med krokene riktig vei , og du kroker bedre. 

Til Gjedde så tror jeg det er 50/50 men om til Abbor og Ørret så blir jeg mindre sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.