Gå til innhold
Fiskersiden

Nss evo3 ute av sekken


Pilk
 Share

Recommended Posts

Ser at https://www.mediawinkel.eu har lagt ut nye NSS 7 evo3 for salg fra november for 1689 euro.

simrad-nss7-evo3 (1).jpg

Ser ut som mulighet for å kjøre dual chirp ved å bruke Structurescan porten til en av transducerne er største nyhet. Men kan jo hende det kommer mer info etterhvert.

simrad-nss7-evo3.jpg

 

Litt spesielt at de gjør det før simrad har annonsert produktet, men linker også til en produktfilm fra simrad 

Introducing simrad nss evo3 

 

 

Quote

 

Simrad NNS7 EVO3 has a 7 inch screen with GPS, sounder and Wi-Fi.

The NSS7 EVO3 has SolarMax ™ HD display technology which ensures that it provides exceptional clarity and ultra-wide viewing angles, combined with an all-weather touchscreen and full keyboard for total control in all conditions. Cruise confidently with Forward scan sonar, or fish easier with StructureScan® HD imaging and dual-channel enabled CHIRP Broadband Sounder ™ technology. Built-in Wi-Fi provides access to GoFree® online services, and provides smartphone and tablet control monitoring to extend the range of your monitor.

 

NSS7 EVO3 features a 7-inch screen is perfect for in center consoles and other installations where space is limited. This model comes with world basemap.- SolarMax ™ 7-inch widescreen HD display.

Features Simrad NSS7 EVO3: Reliable control in all conditions: switch seamlessly between multi-touch and full keyboard with dial Integrated gauge with dual-channel CHIRP, ForwardScan® sonar and StructureScan® HD imaging Add StructureScan® 3D imaging, advanced Broadband Sounder ™ capabilities and more via Simrad modules Expand your mind with Halo ™ Pulse Compression Radar ™ Broadband 3G / 4G ™, and other solutions Simrad radar Take full control Simrad autopilot systems NSS EVO3 touchscreen or a keyboard NMEA 2000® port to integrated engine monitoring, sound system control, and more Navigate accurately with a built-in high gain 10Hz GPS / GLONASS receiver Enjoy easier travel planning with Trip Intel ™ technology and support for Navionics Autorouting / C-MAP Easy Routing (automatic routing not available in North America) Built Gofree ™ Wi-Fi enables online monitoring features and smartphone / tablet inspection Choose recessed installation looking for a low-profile Glass Bridge, or bracket-mount installation almost anywhere Including world basemap

 

Specifications NSS7 EVO3 multi-functional:

Dimensions

239 x 150 x 90 mm (9.4 x 5.9 x 3.5"), With bracket: 263 x 161 x 93 (10.35 x 6.31 x 3.66")

Weight

1.1 kg (2.42 lbs.)

   

Enviromental

 

Operating temperature range

-15°C to +55°C (5° F to 131° F)

   

Storage temperature range

-20°C to +60°C (4°F to 140°F)

Water resitance

IPX6 and 7

   

Power

 

Supply voltage

10 - 31.2 V DC

Fuse rating

5A

Power consumption (Max)

TBD

Power consumption (Min)

TBD

Power consumption (Nom)

TBD

   

Display

 

Display backlight color

White

Display resolution

600 x 1024

Display screen brightness

1200 nits

Display sizeand type

High Visibility SolarMax HD® IPS 7" optically bonded TFT

Display viewing angles

80° top/bottom, 80° left/right

   

Conncetivity

 

Ethernet

1 x 5 pin yellow connector x 1 Mbit, max 6 processors on network

Bluetooth

Internal

NMEA2000 connectivity

1 x NMEA 2000 Micro-C port, 1 LEN

NMEA 2000 PGNs

Receive only

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har sammenlignet oppløsningen på evo2 og evo3. Ser at særlig 7 og 9 tommerne får en solid oppgradering her.
 

Nss 7:

Evo2                      800 x 480 LCD

Evo3                      1024 x 600 IPS

 

Nss 9:

Evo2                      800 x 480 LCD

Evo3                      1280 x 720 IPS

 

Nss 12:

Evo2                      1280 x 720 LCD

Evo3                      1280 x 800 IPS

Personlig syntes jeg 9-tommern ser fristende ut, den får samme oppløsning som 12-tommern i forrige generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kikket litt på der. Dette er en aldri så liten sensasjon, siden det er et brudd med den eksisterende "bransjenormen" hva gjelder oppløsing. Jeg har sendt en mail til Navico og bedt de bekrefte at tallene på nettsiden stemmer, venter på svar. Hvis de stemmer kommer en Evo3 relativt høyt opp på min egen ønskeliste i 2017.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper vi først ser den neste høst. Navico følger stort sett et 2-års regime på modellene sine. Derimot er det helt normalt at nyheter prises høyt, for så å gradvis falle i pris etterhvert. Da HDS Gen 2 ble solgt ut for alvor, var prisen omtrent halvert i forhold til lanseringsprisen. 

Samtidig er utvilsomt Navico under press fra både Humminbird (med Helix Gen 2) og Garmin (med xsv og nye xs) om dagen. Konkurransen er hardere enn noen sinne. Så at de annonserer prisfall på HDS omtrent samtidig som nye Helix og nye xs kom ut er ikke helt unaturlig i seg selv. Særlig Garmin har vært skikkelig "på" de siste årene, mye reklame, mange nyheter og oppgradering av prostaff-stallen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Styring av Xi5 er nok helt bevisst utelatt, Navico har nok fortsatt et ønske om at Lowrance og Simrad skal være ro ulike merker utad. Men med tanke på at bruken av slike elmotorer i saltvann er i sterk vekst, burde Simrad hatt det. Dog er det ikke noe i veien for å ha både HDS og NSS i samme båt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo faktisk en av de tingene som taler i mot å bytte ut HDSen med en Evo2 eller 3...

S2009 gjør jo grei jobb som ekkolodd, men skulle gjerne hatt litt mer plass på den andre. Men kanskje beholde den for å styre autopilot og motorguide, og en skjerm til for kart og motordata?

På den andre siden, nå er det vel ikke så forferdelig lenge til Garmin og Raymarine begynner å snuse på Motorguide integrering heller? 

Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok heller kjørt kart på helskjerm NSS, ekkolodd på S2009 (helskjerm er gitt, om man bruker S2009-ekkoloddet eller fra NSSen blir mest et spørsmål om ekkoloddgiver når S2009 har oppdatert software?) og Xi5 samt annet dill på delt liten skjerm. En mulighet her er Elite 7 Ti som styring/ display for Xi5 og motordata etc på delt skjerm, knyttet via NMEA2000 til øvrig leketøy. Det er det billigste alternativet hvis alt skal handles nytt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står 1280x800 i NSS Evo2 installation manual, og det er den sikreste kilde til informasjon om NSS Evo2. Der har de til og med oppgitt hvilke prosessorer som finnes i de forskjellige utgavene  noe som viser at spesifikasjonsavsnittet i dette dokumentet er skrevet av utviklingsavdelingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mottatt.

Da ble jeg straks litt mer skeptisk til å ta de nye oppløsningene for god fisk.

Spesielt etter at jeg kom over denne:

http://seacomm.ru/upload/iblock/095/simrad-nss-evo3.pdf

Quote

 

NSS 7 evo3    NSS 9 evo3    NSS 12 evo3     NSS 16 evo3

600 x 1024      600 x 1280     800 x 1280         1080 x 1920

 

Tryggeste er vel å vente å se..

Endret av Pilk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken til dokumentet. 

 

Jeg tviler på at 1280 x 600 er korrekt for NSS9 Evo3,  1280 X 600 er et ultra widescreen format med aspect ratio på ~21:10. Alle de andre modellene har widescreen, 16" har 16:9, 12" har 16:10 og 7" har ~17:10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er installation manual for evo3 tilgjengelig:  http://www.simrad-yachting.com/Root/Simrad-Documents/NSS_evo3/NSS-evo3_IM_EN_988-11364-001_w.pdf

Hvor følgende oppløsning er oppgitt:

7" unit 1024 x 600

9" unit 1280 x 720

12" unit 1280 x 800

16" unit 1920 x 1080

 

Tror nok det blir en 9" på meg når det skal handles båt til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det da, er så mye artig å velge mellom. :D

Litt avhengig av om jeg skal prioritere det ene eller det andre, TM275LHW eller TM265LH. Sannsynligvis sistnevnte siden min TM150M i praksis fyller samme bruk som HW-delen av 275 vil gjøre med min praktiske bruk og H-delen av 265 er bedre for loggingen min pga smal kone så min P66 kan pensjoneres. Men egentlig er alt dette bare tull for min bruk, TM150M og P66 gjør definitivt jobben i dag. Men har så smått begynt å tenke litt på om kanskje jeg skulle beveget meg ut på litt skikkelig dypt (salt-)vann etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.