Gå til innhold
Fiskersiden

Bruker du flytedress på isen ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

7 hours ago, Bonavar said:

Holder det ikke med vanlig tau 10-15 meter ?

Ikke helt. Hvis du ligger i vannet, så har du ikke sjans for å rigge til ei vanlig line og kaste den. Men det finnes løsninger for å gjøre det selv også. Du kan f.ex lage ei brusflaske med litt vekt i bunnen, og tre lina ned i den. Da er det bare å kaste flaska, og lina renner ut av tuten. Men her må du bruke flettet line av god kvalitet, vanlig tau vil vase seg. Flaska skal heller ikke være tyngre enn at den flyter. Jeg tror ikke du sparer så mye på å gjøre dette selv hvis du skal stole på det i et nødstilfelle. Ha heller med ei ekstra løs line til mere vanlig bruk, og ha denne til mere alvorlige tilfeller der du trenger den

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en dress jeg bruker til det meste, som isfiske, havfiske og rafting. Det er ikke en flytedress i normal forstand men konseptet duger for meg. Dressen er en tørrdrakt men den er laget i tynn og ledig Goretex. Dette gjør at man må ha noe utenpå for å beskytte den mot rifter. Der med kan man velge tynt eller kraftig etter vær og aktivitet. Den har vanntett toveis glidelås i front som letter av og påkledning og avtreden. Ellers har den selvsagt vanntette manskjetter rundt hals og ermer.   Den flyter som en kork på lufta som er fanget på innsiden men dette kan man selvsagt ikke stole på, så jeg bruker en slik "gass flytevest" i tillegg. Flytedress er vel og bra men om jeg går gjennom isen foretrekker jeg å være tørr. Samme gjelder om, Gud forby, båten går ned langt fra land eller nord i landet. Merket er Ursuit, modellen husker jeg ikke. Over budget men med flere bruksområder.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.