Gå til innhold
Fiskersiden

1800-henger, men hvilken?


erik
 Share

Recommended Posts

Såpass det var ikke akkurat en gla historie.

Syns rullene så svært bra ut på nye HSS , men slik jeg husker så går jo akslingen til vippen igjennom en av rullene dere også , det er ikke noe jeg har tenkt som problem før nå.

Prøver å nå HSS sine båthengere på nettsiden deres , nå finner jeg kun Bålsta der ?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selges nå under navnet HSSR eller Respo.

 

Men bare for å gjenta meg selv, jeg er høyst usikker på om mine erfaringer egentlig er relevante på dagens modeller. Men det utgjør kanskje en liten ekstra "sjekkliste" å diskutere med selger. ;)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en viss sammenheng mellom hengerens egenvekt, at den lastes maksimalt og følelsen av spinkelhet ja. :) I fjor hjalp jeg en kompis å flytte hans Rana med min 1350-henger og det var mildt sagt en helt annen opplevelse på veien enn min egen båt på samme henger. Men dette er hovedgrunnen min til å gå på 1800 i steden for 1500 som ellers er steget opp fra 1350 hos de fleste. Jeg vil ha endel å gå på for å få en stivere henger. For alt jeg vet kan jeg ende med 2000-henger hvis jeg får et knakande kjekt tilbud på det i steden for 1800. Bilen(e) som er aktuelle har uansett minst 2000kg bremset hengervekt i vognkortet, og mitt B-førerkort bør utvides med en E samme hvordan jeg vrir meg. Men med 2000 er jeg sikker på at bare BE blir lovlig, så jeg ender opp som sjåfør hver gang ekvipasjen skal flyttes. Med 1800 går det med et nødskrik med diverse matrosers biler og førerkort, og det hadde vært kjekt på langturer. Det er slitsomt å kjøre med tung henger, man må være litt mer på alerten enn ellers, så sjåførskifte feks på svensketurene hadde vært en fordel.

Jeg tenker også litt på eventuell andrehåndsverdi, jeg innbiller meg at det er lettere å selge en 1800-ekvipasje enn en 2000 på grunn av tidligere nevnte faktorer. Om det stemmer i praksis aner jeg ikke, jeg har en snikende følelse at den dagen Frøken Evada skal ha ny eier vil det sannsynligvis bli enda en sportsfisker som stepper inn, ikke "hvermansen". Hun begynner rett og slett å bli såpass modifisert for nettopp sportsfiske at hun kan bli tungsolgt utenfor miljøet.

Går man for langt opp blir ikke det helt bra heller. Jeg har kjørt litt 750-henger (litt, som i x-antall 10.000 km) med vesentlig lettere last enn vognkortet tillater. Det blir fort litt sprettballfølelse bak i der hvis fjæringen er for stiv i forhold til lasten, selv om mye kan gjøres ved å endre lufttrykket i dekkene. Jeg klarer ikke helt å se at det blir et problem med dagens båt dog, hvis først 1300kg eller så med last begynner å sprette er det neppe fjæringens feil alene. :) 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skrev kontrakt på båten min stod det at det skulle følge mer en 2.5 tonns Fogelstad henger, før levering ble vi enige om at jeg skulle ha Brenderup i stedet (begge er fra samme produsent). Kjørte båten min på dårlige veger fra Kongsberg til nordenden av Mjøsa og syntest det hoppet og spratt mye. Fant ut at jeg hadde fått en 8224TB-2000, mens jeg hadde kontrakt på en 2.5 tonns henger. Forlangte å få TJ 8224TB-2500 i stedet. Da jeg kjørte samme vei etter førstegangs service men med 2.5 tonns henger ble det en helt annen opplevelse, hengeren beveget seg mye mer stabilt over dumper og ujevnheter. Eneste forskjell mellom disse hengerne er kulefeste og stivhet på fjæring, så det er ingen tvil om at fjerningen har stor betydning. Min anbefaling er å kjøpe en henger som har betraktelig større tillatt totalvekt enn det den vil bli brukt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt klart at det er tilfelle det som abbor sier. Jeg kjøpte også en henger som tar større last enn det min båt veier. Med full last, d.v.s. båten min så har jeg noen 100 kg før det blir overlast på hengern. Det er trulegtvis også anledningen till at min TK-Trailer er så stabil på langkjørninger (Bornholm som lengste kjørelengde til nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
8 timer siden, svebe skrev:

Du må "lukte" litt mer på BK.

 

Enig. 

Pt måtte planene legges på is. Det dukket opp en aldri så liten ekstra utgift her på et par hundre tusen som gjør at bilskiltet som var planlagt nå må utsettes minst til høsten. Da må hengerskiftet vente siden jeg har B-førerkort og dagens bil kan dra maks 1350 ihht vognkortet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjøpte meg Buster XXL med en Resspo 1500 nå i høst
Hengeren har (1115kg nyttelast) og båt og henger var 1480kg på biltilsynets vekt. Dette gir en båtvekt på ca 1100kg med 40% drivstoff om bord, og regner derfor med at jeg minst må opp på 1300kg nyttelast for å være sikker.

Valg av ny henger var jaggu ikke helt enkelt og jeg har funnet noen vurderingspunkter som betyr mye når jeg etter hvert skal bestemme meg:

1. Antall og plassering av kjølruller for skånsom transport.

2. 1 eller 2 akslinger: Svært usikker, 2 akslinger virker tryggere og er sikkert mer stabilt, men tyngre å snu på for hånd og kanskje verre manøvrere bak bil? Noen innspill?

3Overheng bak aksling, eventuelt flyttbar aksling slik at båten kan trekkes helt innpå hengeren så den ikke stikker ut bak, eller at lys/skilt forsvinner innunder båten. I mitt tilfelle er det jo en skjærgårdsjeep med mye vekt akter.

4. Enkelt system for lys, gjerne vanntette lykter, eller utvippbare slik Tysse har. Bruker båten mye fra henger, og det må gå kjapt få den ut og opp. 

 

Her er noen av mine vurderinger sålangt. Har fra før erfaring med  Tysse og Respo. Begge har fungert tilfredsstillende bortsett fra vansker med plassering av vekt.  (Buster L på Tysse 6257 og Buster XXL på Respo 1500p)

 

 

Tysse: 
6324  har i standardutgave  bare 8 kontaktpunkter mellom båt og henger.  Var i dag innom Tysse forhandler og sjekket pris på hengeren + tilvalget for vuggearangemang for kort kjøl montert fremme og bake slik at båten får 8 hjul å hvile på i stedet for de 4 kjølrullene. Måtte da kjøpe 2 sett med vuggearangemang, til en pris av 4900pr stk. Totalrpis på hengeren ble da 43500kr.
Hengeren har i tillegg lite overheng bak bakre aksling, noe som kan medføre at båten må stikke mye ut bak og at man må rygge dekket ut i sjøen for å få ut båten.

 

Tredal 22-1800 eller 22-2101
Ser ut ha godt med kjølruller og et interesangt vippesystem, men har ikke lokal forhandler så får ikke sett  hvordan dette ser ut. Kan virke som om hele vippen henger på 2 bolter så er litt usikker på hvor sterkt dette er.  Ser også ut som om Tredal har lyslist som må løsnes og tas bort ved sjøsetting.

BK:
Har forespurt pris på P2024B med "superrulle og 16 ekstra sidehjul" men har ikke fått svar. Ellers er P1821T et alternativ med 1 aksling
Systemet med "superruller" ser ut gi mye støtte til båt, men liker ikke at den har avtakbare lykter som må bort

Tiki:
Sett på BP2000 og BP1800. Ser ut som greie hengere men savner flere avlastningspunkter mot båt.

Respo:
1800hengeren er bare 209 bred, og  wideutgaven får litt lite nyttelast og var litt bred igjen (250)
2000modellen ser da bedre ut med 2,30 bredde og greit med kjølruller, samt jekker for justering av sidestøtter.

 

Gaupen:
Venter nå på avklaring,  men det kan hende noen her har svar?
Ser på L1821 (1 aksling, 1800/1350kg)) og L2023 (2 akslinger, 2000/1500kg)
Gaupen har bra med ruller og lang avstand fra bakre aksling til lys som gir rom for vektfordeling og også vil være en fordel ved utsett.  Også pluss for vanntette lykter, hjullager og  hageslangetilkobling for spyling av brems.
Er derimot usikker på om denne har vippe funksjon  og om akslingene er flyttbare?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei, slenger meg på og følger denne tråden.

Har selv en Askeladden 525 (17 fot) med 90hk + elmotor, batterier og diverse annet utstyr som gir ekstra vekt. Denne har jeg frem til nå hatt på en Tredal 19-1100 (enakslet) henger som jeg har vært meget godt fornøyd med. Hengeren er dog utnyttet til det maksimale både når det gjelder vekt og lengde på båten min (hengeren skal klare opp til 19 fot, men pga. vekten på båten må jeg ha båten veldig langt bak på hengeren for å unngå for høyt kuletrykk).

Dessverre ser jeg nå at jeg ligger noe over tillatt akselvekt når jeg veide hengeren på trafikksentralen.

Jeg tenker også å gå opp en 1800 henger. Mitt store spørsmål er da om jeg skal gå for boggi eller ikke. Regner det som en selvfølge at kjøreegenskapene blir bedre (selv den jeg har nå fra Tredal er suveren med sitt fjæringssystem) men det jeg lurer fælt på er om en boggihenger blir tyngre å dra opp fra båtrampa. Selvfølgelig veier den mer, men lurer også på om fire hjul "suger" seg mer fast i underlaget (dersom det ikke er betongrampe) enn to hjul. Jeg har en Ford S-Max 2-hjulstrekk som jeg drar hengeren med og har allerede ofte problemer med ramper som ikke har støpt underlag under hele "ekvipasjen/båt og henger"...

Noen som har erfaring med akkurat dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips fra den gang jeg selv hadde forhjulstrekk, ikke dra båten helt opp på hengeren, la den "henge" litt bakpå. Med litt trening får du negativt kuletrykk og kan kjøre opp Besseggen om ønskelig.

Mitt hengerskifte havnet brått på is da et huskjøp førte til diverse utlegg. Ja, jeg gikk i den fella jeg også. :D 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Har gjort dette selv noen ganger og det har definitivt noe for seg. Men på løst underlag blir det av og til for tungt uansett. Men det er vel prisen man må betale for å kjøre med kun drift på forhjulene, noen båtramper må man rett og slett unngå... Spørsmålet da er vel om problemet kommer til å bli enda mer fremtredende med en boggihenger...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.2.2017 at 0.08, Thomas.A skrev:

Kjøpte meg Buster XXL med en Resspo 1500 nå i høst
Hengeren har (1115kg nyttelast) og båt og henger var 1480kg på biltilsynets vekt. Dette gir en båtvekt på ca 1100kg med 40% drivstoff om bord, og regner derfor med at jeg minst må opp på 1300kg nyttelast for å være sikker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei!

Jeg ser på nøyaktig samme henger nå, Respo 1500. Er du fornøyd med den? Sånn rent bortsett fra at den er litt liten for deg slik jeg tolker det..? Skal ha en 17 fots Askeladden 525 på rundt 1000 kg på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Den ‎16‎.‎06‎.‎2017 at 9.03, Atle Høidalen skrev:

Hei!

Jeg ser på nøyaktig samme henger nå, Respo 1500. Er du fornøyd med den? Sånn rent bortsett fra at den er litt liten for deg slik jeg tolker det..? Skal ha en 17 fots Askeladden 525 på rundt 1000 kg på den.

Hei, er en stund siden jeg har vært innpå her, så du har kanskje handlet henger allerede.

Hengeren fungerer bra den, og jeg har ikke vært plaget med annet en båtens lengde/vekt.(hengeren er en 2013 modell)
Lysene vippes ut ved sjøsetting, bare pass på å vippe dem tilbake før man kjører avgårde da de stikker så mye ut at det er snart å slå de borti noe. Ellers har den jo godt med stroppefester forran og bak, samt stigtrinn. Skal du ha el-vinsj anbefales det legge noe mellom vinsjen og vinsjstøtta for å få litt overhøyde på vaieren i forhold til baugstøtta.

Fikk smurt opp kjølrullene nå i sommer, så nå glir selv min båt av noenlunde problemfritt. Passer på kjøre med noenlunde tom tank og kanner i bilen, så jeg har utsatt nykjøp til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Jeg endte opp med å kjøpe en Tredal 20-1500 henger. Oppgraderte da fra Tredal 19-1100. En ting å tenke på ved kjøp av større henger er både økt egenvekt og bredde. Selv om hengeren jeg kjøpte bare var 110 kg tyngre merker jeg godt forskjell på de to hengerene i motbakkene. I tillegg er 20-1500 hengeren mye bredere slik at det blir mer å være obs på i trafikken. Var også litt vanskeligere å tilpasse 20-1500 til båten min. Alt i alt er jeg bare delvis fornøyd med byttet, men nå kjører jeg iallefall lovlig og hengeren er meget stødig pga. fjæringer og bredden på akslingen. Båten ligger veldig bra når den først er oppe på hengeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.