Gå til innhold
Fiskersiden

Bra start på stamfiske i Drammenselva


Svein Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Da er stamfiske i Drammenselva i gang. I Hellefossen har de en flott tradisjon med å la barn og ungdom få fiske første dagen før de voksne (og mer drevne) slipper til dagen etterpå. 

Stamfiske er kort forklart fiske etter gytemoden laks som man bringer levende til klekkeriet hvor man "stryker" fisken for rogn og melke og produserer lakseyngel av de - som man igjen har gående i kar fram til de er store nok til å slippes ut i elva. I Drammenselva er det Gyro, så uten stamfiske hver høst ville det blitt lite laks igjen i elva. 

I dag ble det fanget mange store lakser, og det var mange fornøyde barn og unge - og mange stolte foreldre på elvebredden. Min datter Silje fikk dessverre ikke noen laks på land, men var fornøyd med en innholdsrik dag med mye action, og hyggelige timer rundt bålet (var litt kaldt i dag :)) 

i morgen er det de voksnes tur og de som er interessert i å være med på det kan lese om det her: http://hellefossen.spektermedia.no/2016/10/stamfiske-4/

Spør gjerne om dere lurer på noe (etter å ha lest infoen!)

Her er noen bilder fra i dag:

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpga2.jpga5.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det faktisk over for i år! I løpet av 2 helger ble det fisket ca 200 laks - og det er nok. Ekstra spennende var det at det ble fisket opp en riktig sværing på lørdagen. 

Kassa på bildet er 122cm lang og det holdt akkurat:

mms_20161119_175120 (2).jpg

Håper den greier seg og kommer tilbake neste år :)

Les gjerne mer i artikkel i Eikernytt: http://www.eikernytt.no/nyhet.cfm?nyhetid=16676

 

 

Endret av Svein Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter det jeg forstår så gjelder det smolt som kan vandre ut og opp i andre vassdrag og bære GS med seg. Flom og ekstremvær er også nevnt. GS tåler vel ikke saltvann og flom er vel heller ikke noe argument siden vannregulering de siste årene har tatt disse toppene. Det har jo også fungert utmerket i alle år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er galematias i Mattilsynet når det kommer til GS. Nå utredes det for tiden mulighet til å behandle vassdraget med omkringliggende vassdrag som også er smittet. Men problemene der er i overtall kontra løsningene. Mattilsynet er så redde for spredning av GS at de heller legger vassdrag brakk enn å risikere videre spredning. (Sistnevnte er min subjektive mening.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 30.12.2016 at 23.25, Svein Gabrielsen skrev:

Hvis Mat-tilsynet ikke ombestemmer seg betyr det kort sagt slutten på lakseeventyret i Drammenselva. Så det er absolutt dramatisk. 

Foreningen har sendt klage og de som er interessert kan lese mer om det på FB-siden deres: 

 

 

Da er det vel bare et tidsspørsmål før dem begynner å harselere med Lierelva også da. Det er bare så j***a synd at de politiske "sakkyndige" alltid skal begynne å "ta tak i" problemet i gæ`ærn ende. Den politikervennlige kapitalstyrte miljøkriminaliteten som foregår i form av store stygge runde ting som ligger strødd over hele den langstrakte kystlinja vår er det selvfølgelig ikke nevnt et ord om. Ikke for å blande inn oljepolitikken her, men det er i prinsipp det samme som skjer der også. Som vi alle vet er det overflod av olje i verden og oljeprisen har stupt, men like forbaska skal dem med nebb og klør klare å sette i gang utredning av de mest sårbare økologiske områdene vi har der ute i havet rundt Lofoten osv. Dont get me wrong, men jeg synes bare dette er så uutholdelig trist.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært rettferdig, hadde regningen havnet der den hører hjemme, med andre ord hos de som drev o-anlegget i Tyrifjorden som dro smitten inn i vassdraget. Det selskapet finnes ikke lengre selvfølgelig.

Det er enda en hårreisende del av dette hasardspillet vi kaller oppdrettsnæring. Det bedrives en aktivitet med ekstrem risiko, uten at de pålegges å sette av nok penger til å rydde opp etter seg.

Næringen får benytte offentlige arealer for en slikk og ingenting, de behøver ikke å rydde opp etter seg, og de behøver ikke å tenke på konsekvensene av egne handlinger. Tenk deg om jeg hadde søkt om å få starte med liknende virksomhet på offentlig grunn på land? La oss for eksempelets skyld si lama-oppdrett i Oslomarka. Jeg nekter å garantere for at området settes tilbake til opprinnelig stand når jeg er ferdig, jeg kan ikke garantere for at ikke lama blir det dominerende dyret i Oslomarka, og man må regne med at sykdommer og parasitter spres fritt til andre dyr i området. Avfallet fra driften min dumper jeg der det passer meg, og kjemikalier brukt dumpes tilsvarende. Det kommer ikke på tale å kompensere alle turisthyttene for inntektsbortfall etter mine herjinger. Hva tror du svaret på den søknaden hadde blitt?

Hadde en hvilken som helst kyllingbonde smittet den norske bestanden av rype med en eller annen kjip sykdom hadde du sett straffereaksjoner av en annen verden. Hvis det bygges en demning for kraftverk i en elv pålegges utbygger å støtte lokal fiskebestand for å bøte på skaden. Hvis du privat vil bygge på huset så det påvirker naboen må naboen godkjenne det og eventuelt kompenseres. Etc etc etc. 

Alle andre næringer/ selskaper/ personer pålegges en drøss med lover og reguleringer som hindrer skadevirkninger og sikrer bidrag til velferdsstaten. Men av en eller annen grunn fritas akkurat denne næringen for det meste ansvar. Norge er til for dem, ikke omvendt. De liker å sammenlikne seg med olje og gass, en annen næring som får utnytte offentlige arealer og ressurser, men vil absolutt ikke ha noe i nærheten av de reguleringene og avgiftene den næringen har. Det finnes for all del noen svært få unntak som har satt i gang med lukkede merder, men det monner bare ikke. Det er rett og slett skammelig, miljøkriminalitet satt i system.

Og for hva? Etter noen tiår med utbyttefest blant eierne, som forøvrig gjerne har meldt flytting til land med mer behagelig skattenivå, sitter vi igjen med en rasert kyststripe og en håndfull rikfolk. Du kan glemme å få andre inntekter fra en kyst som er rasert, så næringen har en selvforsterkende effekt ved å bli de eneste gjenværende arbeidsplassene. En vond sirkel som også våre barn skal få slite med. Flytt til byen, eller jobb i næringen. Fantastisk distriktspolitikk.

 

Ja, jeg er litt skarp i kantene. 

 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er sikkert er at man mister muligheten for skikkelig fisk på østlandet. Snittet i drammenselva kan få konkurrere med. 

Dette må også gjelde Lierelva. Samme fisk og GS der. Like stor smittefare.

Med de områdene der er snakk om ser jeg heller ikke at giftbehandling vil fungere. 

Man kan heller spørre seg hvorfor det ikke har spredd seg allerede hvis teorien som er lagt til grunn er sann. Det å bare plutselig si nei er også litt rart, virker litt tilfeldig alt sammen. Antageligvis innfall avgjørelse uten tanke på konsekvenser.

Etter å ha satt meg inn i helheten tviler jeg på at dette ordner seg uten videre. Men jeg håper, det å miste denne muligheten merker jeg er skikkelig krise.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Så det jeg også Svein. Det går vel greit 1-2 sesonger, så vil man vel begynne å se virkningen av dette. 

Det finnes vel ingen andre løsninger heller.

Hvis man stopper slipp så er det vel ingen vits i utredning av tilltak. Gift er vel eneste løsning. Den fisken i vassdrag som er resistent er vel en like stor risiko som den som slippes. Parasitten vil også uansett bestå. Mest trolig vil den da spre seg på et eller annet vis.

At et regnbueørret anlegg i Tyrifjorden skulle få så store konsekvenser er helt for jævlig. Både for fisken, fiskere og lokalsamfunn. Det er jo mange andre vassdrag i norge som også har dette problemet. 

Når det eneste de har å komme med er stans av slipp og ingenting annet er det litt håpløst. Hadde det kommet med en plan og økonomi så hadde det vært fremtidsutsikter. Nå virker det kun som at det skal legges ned.

Vi som fisker må vel etterhvert finne andre plasser. Vi får håpe det kommer en eller annen løsning på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.