Gå til innhold
Fiskersiden

Sidescan noen erfaringer?


Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

Funderer på å bruke litt kroner på utstyr nå til våren siden en syssler litt med tanken om å fiske igjen.
Noen som har erfaringer med sidescan etter pelagiske fisker over dypt vann? Hva er rekkevidden ut til siden? Ser den en side eller ser en begge sidene av båten?
Hvilke sidescan svingere finnes?
NSS blir sannsynlig MFD til båten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til NSS har du to gode alternativer, og ett dårlig. (jeg regner med at vi snakker om Evo2 eller 3 nå, ikke Sport).

Det billigste av de gode alternativene er LSS-2, dvs den vanlige Structurescangiveren til Simrad/ Lowrance. Structurescan er en samlebetegnelse på både sidescan og downscan. Denne har en maksimal rekkevidde på 300 fot per side. Giveren plugges rett i NSSen.

Det dyreste er Structurescan 3D. Du får det samme som med LSS men rekkvidden øker til 600 fot per side og selvfølgelig 3D-funksjonen. (Downscan er identisk som på LSS-2)

Det dårlige alternativet er Totalscan, som er en kombigiver med både structurescan og 2D-ekkolodd i ett. Jeg kaller det dårlig, siden jeg mener å huske at du kjører på Mjøsa og der blir 2D-elemetet i Totalscan for pinglete.

For trolling ser jeg personlig ikke vitsen med SS 3D. Så lenge du ser etter fisk vil du uansett ikke ha maksimal range og 3D-bildet kan du "lage i hodet" ditt ved å se på sidescan og 2D. Men 3D er unektelig kult å se på, og det gjør det enklere å lære seg å tolke sidescan. Min bruk er vel så mye å se på struktur (bunnforhold etc) og der er SS 3D helt topp, både fordi range er lengre men også fordi den er bedre på feks 300 fot enn LSS-2.

Til pelagisk trolling er i praksis 30-40 meter eller 90-120 fot til hver side grensen for hva som fungerer bra. Med mer range enn det blir den relative oppløsningen dårlig (dvs hvor mye vann du dekker kontra størrelsen på skjermen din) så du ser egentlig ikke så mye. Med de minste skjermene (7 og 9 for Evo2, Evo 3 har bedre oppløsning men de har jeg ikke testet enda) er 20-30 meter mer passende. Nå har jeg aldri prøvd 16" skjerm, med den kan man kanskje øke praktisk range noe.

Sidescan med LSS-1, "skyene" er småfisk, bildet er fra Tyrifjorden.

HDS+8+Tyri+sm%C3%A5fisk+artikkel.png

Sidescan med større pelagisk enkeltfisk med LSS-1. (På Simrad 9 Evo 2). Her klarer ikke downscan å finne dybden, derav de to --, men du ser fortsatt dybde fra 2D til høyre. Du kan selv velge hvilken kilde du skal i, her har jeg altså dybde fra to kilder.

Oslofj+NSS+9+02.12+(3).png

 

Oppsummert: Med din antatte bruk, kjøp LSS-2 og legg pengene du sparer kontra SS 3D i en god 2D-giver.

Jeg har ikke LSS-2 men forgjengeren LSS-1 som i praksis gir identisk funksjon. Den ble skiftet til SS 3D i sommer. Jeg har også Totalscan på en mindre båt. Så jeg mener jeg har en viss erfaring å trekke på her. ;)

 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 Sidescan og downscan er kjemperverktøy. Jeg bruker det aktivt under hummer fiske for å finne steiner , spekker etc, på bunnen.

Har aktivt de siste ukene brukt dette under hummer fiske for å finne nye plasser. Det har gitt 6 hummer ekstra som jeg ikke hadde fått :-)

Bruker LSS 2 giveren og HDS gen 3

Zapp

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.11.2016 at 8:53 AM, erik said:

Til pelagisk trolling er i praksis 30-40 meter eller 90-120 fot til hver side grensen for hva som fungerer bra. Med mer range enn det blir den relative oppløsningen dårlig (dvs hvor mye vann du dekker kontra størrelsen på skjermen din) så du ser egentlig ikke så mye.

hei

Dette som erik sier her har ikke bare med skjermen å gjøre, en annen viktig årsak er at signalstrålen bøyer av nedover mot dypere vann når den sendes horisontalt. dette gjør at det blir en blindsone mellom lydstrålen og overflata som øker med avstanden, og at strålen spres mer enn ved en verttkal stråle. jeg har vært med og brukt kraftige sonarer på større fiskebåter med rekkevidde opp i mot tusen meter, men disse klarte heller ikke å se fisk i overflata på mere enn 150-200m , avhengig av hvor dypt fisken sto. en faktor som påvirker dette løitt er også hvor dypt giveren står, dvs avstanden mellom den og overflata. På en småbåt vil denne bli ganske beskjeden, og dermed gi mindre rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere faktorer som spiller inn. Der jeg skal fiske er det generelt dypt og får jeg med meg hva som er 15-20 meter ut til siden tenke jeg dette er bra. Videre er det ganske kupert bunn enkelte steder og jeg innbiller meg at en side/structure scan her kan hjelpe meg til å kjøre enda tøffere mtp kanter, grunntopper osv.
I bunn og grunn må en vel bare kjøre time på time og derfra høste litt erfaringer. Heldigvis er det ikke helt nytt vann jeg skal prøve meg i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke enklere å ta det på telefon. 

LSS-1 er mye kortere enn LSS-2, endringen kom etter et forlik i en rettstvist med Humminbird. Med en LSS-2 må en ofte tilte opp motoren litt for å unngå at den skygger for signalet til ene siden. Jeg har brukt LSS-1 på begge båtene mine fram til i vår da jeg oppgraderte til StructureScan 3D på trollingbåten, den svingeren er like lang som LSS-2 og motoren må tiltes opp for å få full ytelse. 

 

Her er noen merkelige stimformasjoner fra Mjøsa 

 

shot 13_zpssqvhl77v.png

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du se forskjellen på giverne til LSS-1 og SS 3D:

http://teamcolibri.blogspot.no/2016/08/randsfjorden-12-140816.html?m=1

Det er litt forskjell i fysisk størrelse. :) Hvis du kan få tak i en LSS-1, så gjør det. Jeg selger neppe min LSS-1 med det første. Som Vidar sa er den enklere å plassere pga mindre størrelse. Med den måtte jeg ikke tilte opp i det hele tatt, med SS 3D må jeg tilte opp litt. (Ikke så mye, men omtrent tilsvarende det jeg tilter opp i plan.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StructureScan 3D svingeren kan ikke brukes uten 3D boksen. StructureScan 3D har 3 elementer på hver side som er koblet individuelt til elektronikken, en som sender og to lytter. 

Jeg har 3 LSS-1 svingere så hvis jeg selger ei større elektronikkpakke skal jeg nok klare å inkludere en, de to andre vil jeg uten tvil beholde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.