Gå til innhold
Fiskersiden

Ekstremt dypt havfiske


Gulli
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har fisket skikkelig dypt havfiske her før? Da mener jeg 700-800 meter og dypere, og i så fall, hva har bitet på kroken?.. Dette er jo ikke vanlig fiske siden det krever store snørelengder og feite sneller, eventuelt store juksejul... Jeg så et program på svensk tv om en forsker som dro opp fisk fra dyp på 2500 meter.. Det var helt syke skapninger.. Jeg har lest snart hundre forskjellige steder at kun 1% av jordas havbunn er utforsket, hvilket må bety at det finnes en god del fiskearter som er ukjente for vitenskapen nedi dypet, men det blir jo (nesten) aldri fisket på slike dyp... Jeg synes dette er spennende [ :( ][ :) ][ B) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Tok ikke Sundet noen fisk på 600-800 meter eller så for noen år tilbake? Uansett er nok 2500meter en stor nok utfording for trålere... Ser for meg 0.80 fireline med 20 kilos søkke og 3 mnds ferie....[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kule greier! Den fisken som jeg så på tv var rødlig i fargen, men nærmest "sprengt" p.g.a de store trykk forandringene.. Dere kan jo tenke dere når en abbor ofte gulper opp deler av magen sin fra 20 meters dyp, hva som skjer med en stakkars fisk fra 2500 meter...[8)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Husker du dypet?

Jeg husker en reportasje om dypvannsfiske i AOF, der fisket de på opptil 1000 meter, ikke mer. Er usikker om dette var Sundets tur eller om jeg blander med noen andre. Uer og Isgalt var iallefall de mest aktuelle artene å komme i kontakt med. Satte ikke Sundet ny norsk rekord på uer på denne turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er sikker på at det ikke var en uer, selv om det er sant det du nevner med øynene. Det var en helt annen form på fisken, en mellomting av en uer og en ål... Det finnes sikkert et bilde på nettet, problemet er bare at fisken ikke ble navngitt på noen som helst måte !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får rydde opp her: Gutta fisket utenfor Andøya, fikk stor Uer, samt isgalt og blåkveite. De fisket på dyp fra 4-500 meter og helt ned til 940. Enkelte brosmer ble det også. Rekord på uer ble satt i flere omganger, sist av Geir Sundet (8,44). Han har også rekorden på blåkveite, mens Chris Appleby har isgaltrekorden. Isgalt er temmelig sikkert fisken du tenker på...

Det har ikke blitt foretatt mange turer dit på de dypene, og omtrent hver tur er beskrevet i diverse blader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selvfølgelig ikke utelukke muligheten for at det var en isgalt, men fisken var en god del større, og mer røaktig... Hovedgrunnen til at jeg nesten er sikker på at det ikke var en isgalt var fordi forskeren selv aldri navnga fisken, noe som er naturlig å gjøre på et fakta tv-program, men man vet jo aldri... Han forsket jo på denne type dyr, og da ville han sikkert ha visst hva det var...[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer som CB sier: vi fisket helt ned til ca 940 m, men isgalten fikk vi på ca 740 m. Vi fikk totalt 4 stykker, den største på 1,45, som er gjeldende norgesrekord. Men isgalten kan bli større - vi så fisker på kanskje 4-5 kilo som var tatt i garn. Det er ikke lett å fiske på de dypene. Du trenger godt vær, lite strøm og en god skipper. Selve fiskeutstyret er ikke noe problem; vi brukte 0,25-0,40 mm FireLine e.l., sneller i klassen 4/0-6/0, 30-40-punds stenger og noen meter med ca 1 mm fortom med to kroker. Sirkelkrok anbefales, da mothogg er så å si umulig på de dypene. Fisken sitter også bedre på den lange veien opp. Hele turen er beskrevet i Alt om Fiske nr 5 - 1999.

Det skal sies at vi fikk mest fisk på ca 450-550 m dyp (Helge, arrester meg om dette ikke stemmer) - men da kun uer (5-8 kg) og blåkveite. Dypere fiske enn 5-600 m begynner å bli upraktisk, men om forholdene tillater og du har nok snøre, burde det være mulig å fiske ned til i hvert fall 1200 meter - kanskje mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.