Gå til innhold
Fiskersiden

2. Desember julekalender 2016


tage
 Share

Recommended Posts

Dette blir til informasjon ikke en 10 meter lang heidundrannes rapport, men en liten bildesamling med noe tekst til, bilder fra året som har gått, enjoy.

Edit: Div skrivefeil..

 

IMG_0127.JPG

IMG_0128.JPG

Foto: Jim Frode Rygh

Strømsild og øyepål, ikke de største, men art er art! Art nummer 55 og 56, tatt på Løgnin. Det er egentlig ikke stort å si om disse fiskene annet enn at det var grisekaldt den dagen, 20 blå, så da varmet det godt med noen nye arter.

IMG_0156.JPG

Foto: Andreas Bjørnæs Eriksen

Dagen etter jeg fikk øyepål og strømsild. Art nummer 57, rødflekket kutling. Liten fisk men likevell en enorm glede. Jeg hadde hørt om to stk tatt tidligere i fjorden, en her jeg fisket og en på andre siden av fjorden, så jeg hadde arten i bakhodet men hadde ingen som helst forventning om å satse etter den eller få det i det hele tatt. Men der sto jeg, i full snøstorm, dagen før var det 20 minus, veldig sliten (se bilde) men fisket såklart videre. Jeg dunket sabikien i bunn og fant en hule i steinura som jeg prøvde meg litt i før det nappet veldig forsiktig i den andre enden. Det nappet et par ganger før jeg sveivet opp, og før jeg visste ordet av det sto jeg det med en rødflekket kutling i hånda og stanga i den andre. Det kom bare et brått gisp før det brøt ut i et lite jubelbrøl og et par saltoer i snøen, sinnsykt deilig følelse! Det ble senere i sesongen tatt mange flere rødflekkete kutlinger på den samme plassen.

 

IMG_0182.JPG

Foto: Markus Strandstad

Et par helger etter nm i sjøisfiske skulle vi prøve lykken etter kloskata, igjen. Og kloskate ble det! Utrolig moro å få den etter veldig mange timers satsing, en utrolig vrang men likevell kul. Resten av dagen ble jeg sittende i pulken og høre på musikk og fisket med en stang, mens jeg overlot de to andre til fiske kameraten min, som også fikk kloskate etter hvert. Totalt tre kloskater ble tatt på Hjellbotn den dagen, veldig fornøyd med det!

IMG_0286.JPG

IMG_0319.JPG

Foto: Mæ sjøl (røye) og Andreas Bjørnæs Eriksen (lake)

Noen uker senere fikk jeg satt av litt tid til å fiske på ferskvannsisen, da ble det til slutt både røye og lake! Ingen giganter eller vanskelige arter å få men det va no arti læll.

IMG_0365 (2).JPG

Isen smeltet og kystmeitet sto for tur. En av mine råeste fangster, om ikke den råeste, 9280gram og art nummer 61. Kystmeita spisskate.

Like før jeg skulle dra ut revurderte jeg å fiske pga et ufyselig snøvær, fiskekompis som feiget ut og at jeg ikke var helt i form. Det passet meg likevel ikke helt å sitte inne med utsikt til fiskeplassen og glo på en skjerm istedenfor å være ute å fiske og kanskje få en drømmeart. Så da ble det en tur, og det er ikke noe jeg angrer på... Da spisskata brøyt overflata mistet jeg pusten helt og etter litt om og men gikk den oppi senkehåven. Jeg fikk endelig pustet ut igjen og en jubel uten like ble sluppet løs. Skikkelig deilig at bitring gir resultater. Helt klart min råeste kystmeite fangst.

 

IMG_0397.JPG

Jeg ble plassert om bord i tampen1 og planen var å fiske lange og sei, jeg gikk for langa først og etter to timer og en brosme på 7kg nappet det skikkelig i den andre enden, jeg ga fisken god til å sluke i seg agnet før jeg satt tilslaget og ble møtt av en sinnsyk kraft. Stanga og fiskeren ble pushet til det ytterste når langa skulle opp i fra 200 meters dyp. Fisken ble fightet hardt, den fikk nesten ikke noe snøre. Etter noen minutter blir det lettere og lettere og jeg sveiver som en tulling for å holde snøret stramt. Snøre går mer og mer vannrett og plutselig kommer det opp noe stort, jeg fikk den inn til båten og kleppa den og dro den opp, jubel brølet ble sluppet løs! Ny pers på lange!

22,55kg og 164cm lang! Lang og slank med et digert hode men uansett Veldig godt å bryte 20 kilos grensa, i tillegg til å doble persen på lange klarte jeg å vinne denne dagen med THK, meget fornøyd med det. Når jeg kom hjem ble det fiskekaker av all fisken, utenom brosma, den fikk jeg solgt til en fremmed for en hundrelapp. Så alt i alt en veldig bra dag.

IMG_0449.JPG

Foto: Lasse Hansen

Blåkjeft! 1120 gram og art nummer 62! Veldig deilig å få den etter mange forsøk tidligere. Denne ble tatt på en spontan tur da jeg møtte på en fiskekompis nede på moloen, som hadde tenkt seg ut i båten en tur etter hvert. Jeg freste hjemover med en gang for å hente utstyr. Det var helt blekkstille og varmt i lufta, en veldig fin tur. Jeg startet med å dra opp noen brosmer før det etter hvert kom opp ei 14 kilos lange og til slutt en blåkjeft. Dessverre ble det ikke blåkjeft denne gangen på båteieren/fotografen, men det ble heldigvis det en annen tur! Matchende farger og greier!

23kg lange.jpg

Foto: Joaquim Andrade De Barros

Mausundfestivalene! Et arrangement som anbefales på det sterkeste om man har råd og tid, festivalen foregår på Mausund og er 4 dagers fiske med 5 timer hver dag. Den siste dagen er det premie utdelig men premier til en samlet verdi av enorme summer. I år var det premier til godt over 300 tusen! Men i år var litt spesielt da det var NM i havfiske samtidig. Jeg reiser ikke til Mausund bare fisket sin del (selv om det og er helt vilt til tider) men også for den trivelige lokalbefolkningen og alle de trivelige vennene man får når lidenskapelige fiskere fra landet rundt samles. Det arrangeres i tillegg noe som heter for utihavet festivalen den samme helga, med konserter og div. Dette er meget populært blant lokalbefolkningen og folk fra andre steder i trønderlag faktisk.

Bildet over er et bilde av min beste fisk i år som er en lange på 23.04kg, knapp forbedring av lange persen fra i sommer! Den samme dagen ble det mange langer over 10kg i tillegg. Helt på tampen fikk jeg en glassvar som reddet meg slik at jeg vant båten den dagen. Tatt på pilk, såklart :D

13730608_1264171380306933_592602966_o.jpg

Foto: Han fyren som fiska litt bortafor

Senere den sommeren ble det litt tid til litt molo fiske, et av målene var å få grønngylte over specimen grensen. Noe jeg klarte med glans når den først satt! 242 herlige gram!

 spiss 11.2.jpg

14646704_10157599920060434_216161353_o.jpg

Foto: Vilhelm Skilhagen

Ny pers på spisskate og ny art i form av taggmakrell! Spisskata på 11.2kg og taggmakrellen på 400gram. Disse ble tatt om bord med Vilhelm Skilhagen og Roger Nilsen. Dette er bare en bitteliten del av en veldig bra tur som resulterte i både håkjerring og ny norgesrekord! Les mer om dette her: https://www.hooked.no/artikler/sjekk-vilhelm-sin-rekordstore-spisskate Veldig lærerikt å være med de erfarne gutta på slikt fiske. Nok en gang, takk for turen!

 

Til slutt vil jeg benytte anledningen til å takke alle som har tatt meg med ut på fisketur, blitt med meg på fisketur og/eller gitt meg tips. Jeg setter veldig stor pris på det og håper på å se igjen hver og en til neste år!

Endret av tage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :D

4 timer siden, veg skrev:

Ser ut til at du har hatt et meget bra år, Tage. Med mye kul fisk, mye svær fisk! :D Det er gøy det. Vi får lete opp en glasskutling som er ved bevissthet neste år..

Fant ikke mange av de i år vertfall... Tar de til neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.