Gå til innhold
Fiskersiden

3. desember – De råeste fiskene vi har


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Skatene er etter min mening de mest fascinerende fiskene som svømmer i norske farvann. Jeg var bare en liten knott første gangen vi fikk piggskate i garn på hytten, men jeg husker fremdeles hvor spennende det var å ta den store, flate fisken med det piggete skinnet nærmere i øyesyn.

Det skulle gå mange år før jeg prøvde meg på stangfiske etter skate, men i august 2011 satt det første eksemplaret, en piggskate på 3460 gram. Denne tok på 25 meters dyp, under målrettet fiske fra land, og sørget for at skatefascinasjonen vokste til nye høyder.

1%2B-%2B3460.JPG

Etter den første fangsten ble det ytterligere noen forsøk fra land, uten at flere skater fant agnene mine. Først i juli 2012 dukket skate nummer to opp, en liten tass av en piggskate på 980 gram. Denne tok på 20 meters dyp, under målrettet fiske fra båt, og ble den siste av til sammen fire eksemplarer som ble landet denne natten.

2%2B-%2B980.JPG

Bare to uker senere steg kvaliteten på fangsten betraktelig. Da hugg nemlig en langt bedre skate på 20 meters dyp, under målrettet fiske fra land. Også dette var en piggskate, som fikk godkjente 5140 gram ut av vekten.

3%2B-%2B5140.JPG

De tre første skatene jeg fikk i mitt liv ble alle tatt på forskjellige plasser, og under målrettet satsing. For en som fisker mye, og bruker tid og energi på planlegging av turer, er slikt spesielt morsomt.

I februar 2013 gikk turen til Løgninfjorden og NM i sjøisfiske. Også her ble det fisket målrettet etter skater, både pigg og spiss, og jeg endte helgen med to eksemplarer av førstnevnte. Den minste, som tok under fredagens prøvefiske, tok på 30 meters dyp og klokket inn til beskjedne 780 gram, mens den største, som tok søndagen, var en pen fisk på 4840 gram, tatt på 40 meters dyp.

4%2B-%2B780.JPG

5%2B-%2B4840.JPG

Etter over halvannet år uten skater på land, riktig nok uten å ha prøvd i særlig grad, kroket og landet jeg nok en piggskate i august 2014. Denne gangen var det havål vi var ute etter, men det var altså en flat bruskfisk som fant makrellagnet mitt på 40 meters dyp. Denne gangen stoppet vekten på pene 5820, og ny pers på arten var et faktum.

6%2B-%2B5820.JPG

Året etter, i 2015, stiftet jeg bekjentskap med min første spisskate. Også dette skjedde på den nevnte isen på Løgninfjorden, helgen før NM, og selv om det var en relativt beskjeden fisk på 4100 gram Bjørn etter hvert løftet opp av hullet, førte den til magisk stemning på isen. Fisken tok for øvrig på 35 meters dyp, noe som er veldig grunt til spisskate å være.

7%2B-%2B4100.JPG

I oktober samme år var vi ute på en ny, målrettet skatesatsing fra land, denne gangen på en ny plass i eget fylke. Geir og jeg landet til sammen tre piggskater denne kvelden. Geir fikk flest, jeg fikk størst. En pen fisk på 4400 gram, tatt på 40 meters dyp, toppet denne turen.

8%2B-%2B4400.jpg

Status på skatefronten før vi gikk inn i 2016 var altså syv piggskater og en spisskate. Dette er fordelt på en god del turer, men jeg har likevel aldri satset skikkelig etter skater over tid. Ikke før i år.

Før 2016 ble sparket i gang, satte jeg meg nemlig fire skaterelaterte mål: Få kloskate, Få ny pers på spisskate, få piggskate på over syv kilo og få spisskate på hjemmebane. Disse målene har naturlig nok ført til mye fokus på de flate bruskfiskene dette kalenderåret.

Allerede i januar gikk det første målet i boks. I forbindelse med NM i sjøisfiske, tok Roger, Martin, Espen og jeg prøvefisket på Hjellbotn, på jakt etter kloskate. En liten tass på 380 gram fant agnet mitt på ti meters dyp etter bare en god times fiske, og alt var velstand. Før vi returnerte fra Trøndelag, hadde for øvrig samtlige i følget fått kloskate. Hjellbotn leverte virkelig varene.

9%2B-%2B380.JPG

I februar gav jeg de hjemlige piggskatene årets første forsøk, og i strømskiftet hugg det på begge stengene med bare et par minutters mellomrom. Fiskene, som tok på 15 meters dyp, klokket til 3320 og 3740 gram. Et godt stykke unna målet om syv kilo, men likevel en fin start på året.

10%2Bog%2B11%2B-%2B3320%2Bog%2B3740.JPG

Det skulle bli slutten av juni før jeg testet piggskatene igjen, og også denne turen havnet to stykker på land. Disse veide 3920 og 4100 gram, og tok på 15 meters dyp. Det gikk utvilsomt rett vei, men fremdeles manglet det mye på det jeg anser som en drømmefisk.

12%2B-%2B3920.JPG

13%2B-%2B4100.JPG

En god måned senere kroket jeg noe tungt under målrettet spisskatesatsing på 430 meters dyp. Etter en seig sveiveøkt, brøt en fantastisk fisk overflaten. Spisskaten var ikke veldig stor, men med sine 5,1 kilo kunne jeg notere meg for ny pers på arten. I tillegg ble den tatt i hjemkommunen min, og dermed kunne to av årets skatemål krysses av. Bare piggskate på 7+ igjen, altså.

14%2B-%2B5100.JPG

Tidlig i september ble det et nytt forsøk etter denne, og fast fisk ble det også, på 20 meters dyp. Fremdeles tikket det sakte men sikkert i riktig retning, da vekten stoppet på 4240 gram.

15%2B-%2B4240.JPG

Bare et par uker senere var vi ute etter havålen, men det var en piggskate som fant det store makrellagnet midt ute på 40 meters dyp. Fisken ble veid inn til 4040 gram, eller omtrent akkurat like stor som alle de andre piggskatene jeg har fått i år, om du vil.

16%2B-%2B4040.JPG

Midt i oktober var jeg på ny ute med kystmeiteutstyret, og på samme måte som i februar, fikk jeg dobbelthugg av piggskate på 20 meters dyp. Fiskene veide 4180 og 4680 gram, og et nytt musesteg i riktig retning var et faktum.

17%2Bog%2B18%2B-%2B4180%2Bog%2B4680.JPG

Årets foreløpig siste skatetur gikk i forrige uke, og også denne gangen havnet en piggskate på land, etter å ha funnet agnet mitt på 20 meters dyp. Med sine 3620 gram var denne et lite tilbakesteg, men den passer likevel godt inn i rekken av piggskater på tre til fem kilo som det unektelig virker å være mange av her hos oss.

19%2B-%2B3620.JPG

Statistikken siden jeg fikk min aller første skate i august 2012 og frem til nå, teller 16 piggskater, to spisskater og en kloskate. At det er piggskatene det er klart mest av her hos oss er det ingen som helst tvil om, men de ligger ikke oppå hverandre, de heller. Jeg har fått skater på til sammen ni forskjellige steder, så nokså utbredt er de nok, likevel.

Fremgangsmåten under skatefisket er jevnt over lik. Glidende takkel og naturlig agn er oppskriften enten en fisker fra båt, land eller is, og agnstørrelsen er ikke veldig viktig, da skatene er svære i kjeften. Fra land foretrekker jeg likevel mindre fileter der dette er mulig, altså de stedene der det ikke er slimål. På steder der det er slimål, er halv eller hel agnfisk å foretrekke, fortrinnsvis med hodet intakt, da dette fisker effektivt lengre enn en filet.

Skatene kan dukke opp mange steder, men det som går igjen hva trivselsbiotop angår, er fine sedimenter, slakke skråninger eller flater og god tilgang på mat. For min del er skatefiske utelukkende fang og slipp, men dersom du skulle kroke en skate dypt, er det ingenting i veien for å ta den til mat. Jeg anbefaler likevel fang og slipp på det sterkeste, da fiskene er robuste og langt ifra krokredde. Gjør du ting riktig, kan du fint få hilse på de samme eksemplarene flere ganger.

Personlig kommer jeg nok aldri til å gå lei av skater. I Norge alene kan en potensielt få 13-14 forskjellige skatearter på stang, selv om bare fire av disse er noenlunde realistiske, mens ytterligere to-tre er mulig dersom en legger ned nok timer på rett sted, og har en god porsjon flaks. Jakten på 7+-piggskaten forblir mitt fokus fremover, men jeg ville løyet om jeg hadde påstått at jeg ikke drømmer om hvitskate, storskate og ikke minst svartskate, også. Skatene er og blir de råeste fiskene vi har.

God førjulstid, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.