Gå til innhold
Fiskersiden

4 desember 2016 Luke 4


AndersenFisker
 Share

Recommended Posts

Hei! Da var det 4 desember og min tur til å legge ut en "luke". Her kommer mitt fiske år 2016!
1jan. Så dro jeg ut med Kjetil Guttormsen for å fiske etter stor Sandflyndre. Guttormsen leverte Sandflyndre på 778gr som var ny pers!
Bilde :Screenshot_2016-11-28-21-54-45_1.jpg
Kjetil hadde også planlagt en tur med vindu etter varer, men mye vind og dårlig sikt gjorde at vi flyttet oss i håp om specimen skrubbe! (1200gr)
Vi fant en ny plass der vi kjørte på privat område. Vi hadde på veien hit stoppa flere steder, og vi fant ut at det var sykt mye små strandreker på en plass. Vi samla noen få av de og endte som sagt på et privat område. Vi starter å vade. Etter en stund ser jeg en stor skrubbe, men rett ved den ligger en tangsnelle! Kjetil henter tanago og strandreke til meg og jeg begynner å fiske på den! Også satt den! 
Tangsnelle : art nr 49!
Bilde: Screenshot_2016-11-28-21-54-36_1.jpg

23jan. Da startet isfiske på Eidanger fjorden. På jakt etter sild, øyepål og småflekka. Sild var først og ble art nr 50! Lett! 
Bilde :Screenshot_2016-11-28-21-54-16_1.jpg
Så var det jo øyepålen da. Den ville ikke vise seg, men etter en god stund satsing (3 dager med 7t fiske hver dag) så kom den! Art nr 51! 
Bilde:Screenshot_2016-12-04-10-09-11_1.jpg
I februar hadde det kommet rapporter om ca 20 småflekka på en uke eller to. Endelig var sjansen der! 
22februar nappet det i stanga ganske sent på kvelden. Opp kommer en liten lysing, men jeg var skuffa fordi jeg ville ha småflekka. Dette ble art nr 52!
Bilde: Screenshot_2016-11-28-21-54-02_1.jpg
27februar. Jeg hadde dratt mot høye fjell på jakt etter en art jeg ikke hadde. Nemmelig Røye! Skiføret innover fjellet var nydelig med åpen himmel, sterkt lys og fin skare på snøen. Vi ankom et vann der det var røye og begynte å borre hull i isen. Vi agnet opp med maggot, og slapp det ned men en røyeblink. Tok ca 1min før det nappet! Røye!!! art nr 53!
2.mars en litt skummel kveld på isen, så begynte knarren i den ene stanga! Det lukta småflekka lang vei! Jeg får fisken opp på isen og skjønner ikke helt hva jeg har fått de første 10 sekundene! En drømmeart er nå tatt! Mens jeg jubler så høyt at nabo fylket hører meg, så knekker isen rundt meg, og jeg er kjapp med CR og kommer meg inn på trygg grunn! Art nr 54!! JIPPI!
bilde: Screenshot_2016-11-28-21-53-58_1.jpg

Lenger ut i april så var planen å få seg en Lomre som hadde vært min nemesis en god stund nå. Jeg drar ut til plassen og får slengt ut agnet. Det går en stund før nappene kommer. FAST FISK!!! Opp kommer en liten Lomre som ville bli min art nr 57!

bilde: Screenshot_2016-11-28-21-52-46_1.jpg
3.april så fikk jeg tilbudet om å bli med å fiske lusuer, som også er en art jeg ikke hadde. Vi startet fisket og første fisken er en hyse på 1180gr. 10gr unna Persen. Lusueren ville ikke være kjapp med å ta så det ble flere turerer etter den. Men når den fisket satt så kunne jeg dra 2 stk bare for sikkerhets skyld! 
Art nr 56!
Bilde : Screenshot_2016-11-28-21-53-04_1.jpg
24april startet jeg og noen kompiser satsingen for min del etter svarthå og blåkjeft. Dette var første turen, og jeg klarte uheldigvis å ungå svarthå og blåkjeft, men som trøst så fikk jeg en brosme på 6400gr som var ny pers!
Bilde : Screenshot_2016-11-28-21-52-54_1.jpg

28 april. Jeg hadde hørt rykter om bekkerøye i nærheten av der jeg bor. Jeg satset lenge og plassen leverte etter mange timers satsing. Disse var løskjefta og datt av nesten hele tiden! Art nr 58 var et faktum!
Bilde: IMG_20160525_163529.jpg
Det ble flere turer etter blåkjeft og svarthå. Denne turen leverte. Først så slippes agnet ned på 160-180meters dyp. Jeg trodde kanskje at stanga var for stiv til å kjenne svarthåen. Sjøen var helt grei med 1,6knops drift. Så napper det og jeg gjør tilslaget! Den lille haien sitter nå fast! Opp kommer en svart liten tass som ble art nr 59! 
Bilde : IMG_20160501_200447.jpg
Så startet meite fisket etter ferskvanns arter på østlandet med klubbkamerat Stian. Jeg hadde spart opp penger, bestilt tog billett og skaffet husly hos Stian. Jeg ble kjørt til Slemmestad av min utrulig snille farmor! Stian måtte være på jobb en time til før han går. Rett ved jobben til Stian var det et vann med ørret. Ørreten var små i størrelse men fin i kondisjon. Når Stian var ferdig fylte vi tanken på bilen hans og jeg punga ut med 700,- i diesel utgifter. Første target art var solabbor. Vi ankom stedet fikk rigga opp, og begynte fisket. Ble plaga til døden av 3pigga, og Stian som mangla 3pigga fikk seg en ny art! Jeg var på jakt etter solabbor. Der var den! Solabboren! Ned med marken og den tar med engang! Solabbor ble art nr 60. Så gikk turen videre til Glomma på jakt etter flire, stam og brasme. Stam og Brasme uteble hele turen og ville ikke vise seg. 
Første fisken i Glomma ble laue etter at jeg bomma på tilslaget hver eneste gang. Laue ble art nr 61! Mørket kom og Stian planla en tur til Askim etter karuss og koi (karpe). Vi fant fram brød og fora opp fisken. Det smattet fra alle kanter og flaggermusa tok stadig brødet jeg serverte etter karrus, men etter mye jobb så biter karrusen og art nr 62 er et faktum.
For at det ikke skal bli for mye tekst så endte helga opp med totalt 8 nye arter! Solabbor, laue, karuss, dvergmalle, mort, gullfisk, flire og koi (Karpe)
Bilde: IMG_20161129_143535.jpg

Så nærmet sommeren seg og jeg hadde lyst til å få ny pers på brungylt. Første nedslipp ny pers! 200gr. Andre nedslipp så får jeg noe som jeg ikke vet hva er. Denne fisken kom opp til overflaten og jeg tenkte hvitting, men den ålet seg rundt i overflaten. "STEINBIT" utbryter jeg mens Anders jobber med å håve den. Art nr 68! Steinbit på hjemmebane er sjeldent! (Østlandet)
Bilde : Screenshot_2016-11-28-21-51-06_1.jpg
Etter turen til Østfold så fikk jeg vite at vi hadde vederbuk og gullbust her hjemme! 2 arter jeg ikke hadde! Jeg var tom for mobildata og visste ikke hvilke av de to vanna ved siden av hverandre som det var vederbuk i. Så jeg gikk etter magefølelsen og satset på det vannet jeg hadde trua på. Duppen ble slengt ut med mais og str 20 krok. Plutselig fyker duppen bortover og tilslaget settes! Inn kommer en art som kalles vederbuk! Art nr 69! Nærmer meg 100 sakte men sikkert! Det er det som er målet før jeg fyller 18. Jeg fortsatte videre på firhjulingen min og satte kursen mot gullbust. Det vaket mye rundt et lite berg. Mer pikkfisk skal du leite lenge etter! Mista sikkert 30stk før den satt... Når den først satt så kom jubelen og art nr 70 var landet!!!
bilde: Screenshot_2016-11-28-21-50-52_1.jpgScreenshot_2016-11-28-21-50-47_1.jpg

16 juni. Var det planlagt en tur til Haugesund på jakt etter vassild, rognkjeks, kveite, stor rødspette og rognkjeks. Allerede den 16.juni  mens jeg sitter på bussen så ringer Markus (ulketryne) og spør om jeg vil være med han og Sigurd på jakt etter storsil og piggvar. Jeg svarte ja og tok bussen fra muttern tidelig den 17ende. Når jeg skulle av bussen ble det kaos! Bazooka'n og en svær 140L bag og stor sekk på 95L skulle ut av den trange bussen, men jeg kom meg ut etter mye om og men. Jeg møtte Markus på Karmøy og vi ble kjørt av hans mor. Når vi ankom fiske plassen så sto det en tysk turtist der som dro opp piggvar etter piggvar. Han drepte alle og de var ca 200-400gr. Kjedelig å ta de som er så små. Markus var den eneste med str 16 sabiki av oss to. Så etter han fikk den så fikk jeg prøve, men lett skulle det ikke være fordi en Horngjel stim jaget rundt på Silen. Etter en 3 timer venting hadde horngjelen dratt og jeg kunne fiske igjen! Da satt storsil og art nr 71 var nå dokumentert!
Bilde: 20160617_134958.jpg
18. Juni hadde vi planer om å fiske vassild der Markus og Kjetil skulle guide. Dette var min andre tur til denne plassen. Vi hadde fisket i ca 4 timer før vi valgte å bytte plass. Markus var sen første til å få fisk her, men det viste seg å være en lysing på 500gr. Den datt av i overflaten og sank ned for også flyte opp. Jeg setter fra meg stanga og prøver å håve Lysingen fordi markus ville smake på den. Da klikker det på stanga mi, og etter en kamp mot en skikkelig sur vassild kom den opp! Vassild som så ut som 2kg, men veide kun 800gr! Art nr 72!!!
Inne ved båthavna så ser jeg en fisk som ligner på gressgylt. Denne hadde jeg ikke! I Langesund så hører jeg ofte av de jeg er med at jeg har med hele "huset" når jeg fisker. En stor sekk på 95L full av alt fra str32-10/0 kroker i. Jeg rigger opp en 8er krok med reke og prøver meg, men hver eneste gang jeg slipper nes kommer det 50gr bergylter og tar. Gressgylta var sulten så han skøyt fart mot reka og sluka hele skiten! YESSSS!!! art nr 73!!! HERLIG!
bilde :Screenshot_2016-11-28-21-50-34_1.jpg1466621099708.jpg
Jeg fant ut at jeg hadde en del penger til overs og ringte til Øistein Winther i håp om å få bli guidet til Blålange, kolmule, pigghå, hågjel og en ny lysing pers. Han svarer og sier at han skal guide, at han dekke utgiftene for kjøring av båt og bil! Super hyggelig kar og godt fiske følge! Jeg våkner kl 05:43 og hadde forsovet meg. Bussen som kjører fra Haugesund til Bergen gikk kl 06:00, men heldigvis var alt pakket kvelden før så jeg trengte bare å kle meg så kunne jeg ta turen! En utrulig stresset Daniel løp til bussholdeplassen som var 10min unna. Rakk bussen såvidt og fikk kastet meg på! Når jeg kom til bergen så sto Øistein klar med bilen. Eneste vi trengte var å hente båten. Etter 2 timers kjøring var vi endelig framme. Været som Bergen er kjent for var selvsagt til stedet... Men det hindret ikke oss.  30min i båten så var vi endelig fram på plassen vi skulle fiske glassvar. Krok i str 2/0 longshank ble agnet med en fin makrell bit. Planen var å bruke 15 min på glassvar men endte opp med 30min. Første fisk etter 15min var en lange på 2,5kg som var ny pers. Vi fortsatte fisket og så er det noe veldig lite som henger på kroken. Der var'n! En liten glassvar! Dette var den minste Øistein hadde sett her. Men art nr 74 gikk ganske bra! Så kjørte vi litte grann med båten så var vi ved blålange, hågjel og kolmule plassen. Rett ned med det 30m lange tacklet og rett opp igjen! Vassild pers på 1180gr! NICE! ned igjen, og opp igjen! Kolmule!!!! Art nr 75!! LETT!!! jeg klarte ikke juble over nye arter på denne turen. Klarte bare å smile fra øre til øre! Det var uvirkelig bra fiske for min del. Fikk nok engang en fisk på. Der var det en kolmule til gitt! 610gr som var ny pers. Men denne gangen gikk agnet veldig sakte ned. Napper når jeg treffer bunnen igjen, så da må sveive opp alt snøret igjen... Ingen fisk på paternoster tackelet... Sjekker slepet og der henger en ganske død hågjel... Art nr 76!!! Rått!!
Været ble dårlig og stivkulig inntraff! Vi valgte å kjøre tilbake, men når vi var halvveis hadde været roa seg og jeg kunne velge mellom lysing og pigghå eller hjem så ville jeg ha lysing og pigghå selvsagt! Vi ankom plassen og pigghåen bare tulla med agnet. Den satt etter en 20mins tid! Ny art og 3,33kg! Art nr 77! Fikk en til rett etterpå, så skjønner ikke hvordan man ikke kan få den arten! Sikter til en person som de fleste i artsfiske miljøet kjenner til. : - ) Lysingen hadde nå våknet og det nappet i ett sett! Fikk sikkert 10 perser på lysingen. Min Første lysing veide kun 350gr. Fiskene jeg fikk var 700gr, 800gr, 900gr, 1200gr, 1400gr osv... Den største veide 3620gr! Mista flere over 5000gr dessverre. Uværet kom tilbake for siste gang så vi valgte å kjøre hjem til Øistein, der de hadde fikset husly og middag! Kjempe hyggelig familie! Kl 06:00 ble jeg vekket av Øistein fordi planen var uer utenfor Øygarden.

Vi ankom Øygarden og kjørte ut i en 14fots båt i 2m høye bølger ut mot åpent hav. Vi ankommer plassen og jeg agner opp. I det jeg treffer bunnen så føles det ut som at søkket sklir nedover stein, men jeg gjør tilslag for å være sikker. Fast fisk!!!! Etter 180m sveiving så kommer det opp en uer på litt over kiloen! Art nr 78!! Wohoo!
Bilde av alle samlet!:IMG_20161129_143736.jpg
Så gikk turen hjem til muttern i Haugesund og da testet jeg ut en ny plass. Fikk både specimen grønngylt og stor gressgylt. Jeg ringer Markus og Kjetil for å si ifra at det er synt mye bra fisk her. Kjetil hadde vært på jobb og kom en kjapp tur innom brygga. Han perser med engang på grønngylt og gressgylt!    Jeg fikk spotta en rognkjeks som hadde det travelt. Så når Kjetil dro, så tok jeg sykkelen fatt og syklet hjem for å hente tanago og splitthagl. Kommer tilbake til plassen og ser en lit grønn jækel. Slipper ned rekefragmentet og etter 20sekunder tar rognskjeksen regefragmentet. Art nr 79!!! Wohooo! Planen var å nå 80 innen året var ferdig, men var mange arter jeg hadde muligheten til å ta mens jeg var her.
Bilde :Screenshot_2016-11-28-21-49-56_1.jpg
Så fikk jeg telefon fra farmor om jeg ville til Stavanger som jeg hadde planlagt før hun ringte. Hun kjørte da ca 50mil for å hente meg i Haugesund og kjørte til Stavanger. Planen var hårvar, ringbuk, hornkvabbe, rødflekka kutling og nku (nordlig knurr ulke). Jeg kjører først på etter hornkvabbe og nedi hullet jeg fiska var det mye "sortkutling" trodde jeg, men fisket videre. Opp kommer den ene etter den andre "sortkutlingen". Etter en 10 "sortkutlinger" så ser jeg at denne hadde blåfarge på finnene og hadde prikker... Hadde kastet ca 10 rødflekka kutlinger vekk, men denne ble dokumentert og art nr 80!!!!! Jada! En snap ble sendt ut likefort som poserings bilde! Det ble sent og farmor ville hjem for å sove. Neste dag avtaler jeg med selveste Sebastian Langebarn Rinaldo! Han kom kjørende på en elektrisk scooter sånn ca kl 23:00 med cider i hånda. Han skulle hjelpe meg med hårvar. Klarte først å lure en hornkvabbe opp som ble min art nr 81!!! hårvaren var overalt men alle var like redde. 
Bilde: Screenshot_2016-11-28-21-49-48_1.jpgScreenshot_2016-11-28-21-49-42_1.jpg
Siste dagen i Stavanger så ble turen satt mot Lysefjorden etter nku. Jeg kommer fram, rigger opp, kaster ut agnet og venter. Ser plutselig en gigantisk stim med brisling som jobber rundt. Denne fisken var ikke lett å få. Fisket med rekefragment, makrell fragment, blåskjell fragment og rekerogn. Rekerogn ville den ha! 1 av 100000000 brisling ville ta... Pikkfisk deluxe!  Art nr 82!!
Bilde : IMAG0300.jpg
Nku ville ikke være til stede så jeg dro hjem til Telemark igjen og hadde allerede planlagt en tur etter rødknurr. 
11. Juli 
Rødknurr.
Den arten hadde det gått ca 60-70timer på. Bortsett fra i dag så skulle jeg ha den arten!  Timene går og agnskiftet skjer hyppig. Kjenner jeg blir stresset og nervøs for at jeg aldri vil få denne arten! Svetten renner, men så skulle det endelig nappe slik som rødknurren napper! Hissige og sterke napp! Så kommer den opp og Anders får håvet den! Jubelen slippes løs! Art nr 83!!!! JAAAAAA!!!! 300gr veide denne rødknurren. 
Bilde : Screenshot_2016-11-28-21-49-29_1.jpg
Jeg skulle jo flytte til troms i august så paddetorsken ble også stress! Etter rundt 100-120timer med satsing så sitter jeg utpå moloen alene en kveld tidelig i august. Vindstille og flatsjø. Åpent hav rett ut. Fulle ungdommer og eldre folk ved en bar som ligger ca 100meter unna. Jeg sjekker de to stengene jeg har ute. På den ene stanga var agnet borte så jeg agnet opp på nytt og var klar for å kjenne et napp. Slapp ned i steinhulene. DET NAPPER SVAKT! "Kan dette være 5ttb? Min nemesis?" tilslaget blir gjort men den ville ikke sitte. Agner opp på nytt og spenningen stiger! Slipper ned og denne gangen en hissig fisk! Tilslaget settes nok engang! FAST FISK! Denne fisken var forbanna! Det luktet paddetorsk lang vei! Så setter søkket seg fast nedi steinene. Jeg prøver å nappe det ut, og overraskende nok blir paddetorsken med opp. Jubel ropet ble sluppet fritt og folk nede i Afrika kunne høre meg! Garantert! Fy for en digg følelse! Endelig! Denne hadde også god størrelse. Typisk nok skulle vekta svikte... Men jeg fikk tatt poserings bilde, og fikk sluppet den pent ut! 
Bilde : Screenshot_2016-11-28-21-49-18_1.jpg
Videre var planen en tur med team Olex for å jakte på blåkjeften. Fisket var tregt. Siden jeg har noe gullhår så fikk jeg opp en specimen svarthå som jeg var svært fornøyd med! Vi flyttet oss til en annenplass. Slapp ned agnet og 8/0 krokene. Noe utrulig stort drar til der nede på 200meters dyp. Denne fisken datt av. Jeg klarer så å sette meg fast i koralbunn. Krokene rikker seg ikke... Vi prøver å kjøre tacklet løst. Tacklet løsner men ikke på grunn av oss. Noe stort hadde løsnet tacklet for meg. Tilslaget sitter og lange på 12kilo kommer opp! Ny pers med god margin! Herlig dag på sjøen med drit dårlig vær! Dett var fiske året mitt 2016! Ikke fått flere nye arter siden august. Jeg vil gjerne si takk til alle jeg har fisket med i år for god hjelp! Takk for alle fine kvelder ute med vading, kystmeite, båtfiske og molofiske!
Håper dette ikke var for mye, men at det ble bra nok

. Dette året har vært supert for min del! Håper alle får en god jul og ett godt nytt år! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Martin S skrev:

Veldig bra satsa Daniel, og ser ut som uttellinga har vært svært bra også. Fin luke! :)

PS! Farmora di må få en ekstra presang til jul i år! :D

 

Takk Takk! :-)

Ja, hun har kjørt meg sikkert 30 ganger til nevlung/helgeroa i år. en gang til østfold, og 1gang fra skien til haugesund for å kjøre meg til stavanger for også hjem igjen ;)

vet ikke hvor manger ganger jeg har sagt takk til hu ;) 

hun sa at vi skulle ta en artsturne til våren/sommeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.