Gå til innhold
Fiskersiden

5. desember. Store fisk jeg har møtt, og 2 jeg har fått.


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Beklager at jeg er litt tidlig ute, men har ikke tid i morgen. Dere får bare la være å lese til da.

Selv om jeg til daglig stort sett er mest opptatt av kutlinger, dobbeltsugere og ringbuker, har jeg gjennom et lagt liv også møtt noen digre fisk. Siden Flesteparten her på forumet, antakelig drømmer om de virkelig store, tenkte jeg å fortelle om mine møter med skikkelig stor fisk. Som oftest under vann med et kamera i hånden.

I 2007 var hele familien i Mexico, og vi dro ut for å svømme med verdens største fisk, nemlig hvalhaien. 3 timer i liten båt rett ut i havet fra Cancun, gjorde at noen av familiemedlemmene begynte å bli litt mugne og småkvalme. Vi fant området der hvalhaien trålet plankton og hoppet i vannet etter tur for å svømme med dem. Siden yngstemann bare var 10 år gammel og i utgangspunktet litt skeptisk til å hoppe uti til alle disse digre haiene midt ute i havet uten land noen steder, ble det bestemt at han skulle henge på ryggen min. Selv om verdens største fisk nok svømte fryktelig seint, sleit jeg litt med å få tatt bilder og holde følge med en tiåring på ryggen og kamera i hånden. Heldigvis fikk jeg en tur uti alene før alle (utenom meg) var så sjøsyke at de ville på land. Bildet under er tatt av Leif Bruntveit og viser meg i fin driv under verdens største fisk. Et utrolig møte og opplevelse for livet og svømme med fisk på størrelse med flybussen.

Hvalhai.jpg

 

I 2002 var jeg på tur til Sør-Afrika for å dykke og skrive reportasje. Vi hadde enda analoge kamera da, og dagen før jeg skulle dra, røk den ene undervannsblitzen. Den andre røk på 1. dykket etter at jeg hadde kommet ned, så det ble ikke så mange bilder, men jeg hadde en helt utrolig tur. På det ene dykket traff vi på 10-12 sandtigerhai. De var 2-3 meter lange, gravide hunner med alger på tennene og rundt 700 kilo tunge (sa guiden etterpå). Jeg hadde selvfølgelig på 60mm macrolinse. Haiene var ikke aggresive, men de brydde seg heller ikke om meg (guiden gikk rett opp i båten da de dukket opp). Dette var mitt første møte med stor hai, og jeg bel helt betatt der de sirklet rundt meg. I noen tilfeller svømte de rett på meg og jeg måtte i et tilfelle legge meg flat på bunnen mens haien strøk over meg. Jeg oppfattet aldri at jeg var i fare og nøt hele seansen selv om alt var feil med kameraet. Da jeg kom opp i båten var jeg full av adrenalin og sa til guiden at vi måtte på land og skifte linse på kameraet og dykke der igjen. Det ble det aldri noe av.........Bildene under er tatt uten blitz med 60 mm macrolinse.

large.Sandtigerhai2.jpg.de97bf6ef421c9f2

large.Sandtigerhai1.jpg.ecf93cd4770f2840

large.Sandtigerhai.jpg.c6d1eca90b0953bc7

På samme turen skulle vi også dykke med hvithai i haibur. Det var fryktelig kaldt i vannet og de 5 hvithaiene som oppsøkte oss ble aldri værende lenge nok til at vi kom oss i buret. 2 dagers venting på båt ga ingen dykk, men jeg fikk da sett noen hvithai og knipset noen bilder. Utrolig massive dyr som gjorde et sterkt inntrykk. Må nok forsøke igjen en gang å få svømme med disse utrolige dyrene.

large.Hvithai.jpg.a7bcdf93a27bdf2e340f09

 

Rødehavet i 2004. Vi er på familietur og på vei ut for å dykke da en djevelrokke kommer glidende opp langs båten. Jeg roper STOPP! til kapteinen, grabber masken, svømmeføtter og kamera og er i vannet før noen får tenkt seg om. Rokken er skikkelig leken og jeg har en fantastisk stund i vannet der den sirkler rundt meg. Kapteinen var ikke like blid og heller ikke alle de andre dykkerne som ikke fikk lov å gå i vannet. Fikk mye kjeft da de til slutt sendte ut lettbåten for å hente meg, men det var verdt det.

large.Djevelrokke.jpg.e4771c9b7d4078dc2a

 

Sydney 2014. Vi dykker fra land etter å ha gått en kilometer gjennom bushen iført fult dykkeutstyr med kamera i neven. Målet er noen huler der det holder til en del sandtigerhai. Et utrolig dykk, men mye sand i vannet og dårlig sikt. Vi treffer også 2 wobbegonger som er en hai med hodet til en breiflabb. I følge de to lokale dykkerne jeg dykket med, var wobbegongen mye farligere enn sandtigerhaiene.

large.Sandtigerhai3.jpg.f91fd329a26ec794

large.wobbegong.jpg.3dd424d897bae1149a31

 

For en måned siden var kona og jeg og dykket på Galapagos. Dette er stedet for store og mange fisk, men forholdene er tøffe med ekstremt sterk strøm, kaldt vann, dårlig sikt og mye svell. Opplevelsen var imidlertid fantastisk. Å ha store mengder hammerhai rundt deg hele dykket, var en stor opplevelse selv om de var litt feige og vel aldri kom så nært jeg håpet. Vi så også mye galapagoshai og en hvalhai. Da vi ankret for kvelden, ble båten oppsøkt av en stim med silkehai, og jeg lå på magen med kameraet nedi vannet og fotograferte. Ved flere anledninger beit haiene i kameraet. En svenske og jeg ba om å få dykke, men det fikk vi ikke.

large.Hammerhai3.jpg.f108e86dea7f7d3ebee

large.Hammerhai1.jpg.4f24a622f86331a1553

large.Hammerhai.jpg.eb234ab5c91a46c3207b

large.58445b3ca1042_Silkyshark_DSC7475.j

large.58445b3d71159_Silkyshark_DSC7518.j

 

Til slutt et par fisker jeg har fått. Vi var på familietur til Costa Rica og vi "gutter" hadde fått lov å ta en dag med fisking. Det var en fantastisk opplevelse og vi landet vel nærmere 10 roosterfisk, sølvmakrell og en rekke andre fisk. Leif hadde også på en oksehai, men det var rått parti og han hadde aldri mulighet for å holde igjen. Jeg landet dagens største rooster som ble estimert til 30 kilo av guiden. Om den var 20 eller 40 spiller egentlig ingen rolle. Fighten med den var utrolig og det råeste jeg har opplevd.

 

large.Rooster.jpg.a106884aec5edcab9b82ba

Så til slutt den beste fisken jeg har fått i 2016. Blålangen på 12.5 kilo ble tatt i Boknafjorden på rundt 300 meters dyp for noen måneder siden. En fantastisk fin fisk som jeg enda har fileer av i fryseren.

large.58445b3e3719a_Bllange.jpg.ce627436

 

God jul alle sammen og skitt fiske.

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.