Gå til innhold
Fiskersiden

Krokvalg til Lakefiske


Zeratul84
 Share

Recommended Posts

Hoi.

Blir ikke lenge til man tar første turen etter lakafant mens man venter på gode isforhold.

Prøvd flere oppsett og forskjellige kroker, sirkel og vanlig men ender alltid opp med at flere fisk sluker.

 

Er det noen av Lakefiskerne der ute som vil røpe krokvalg/tacle til meite fra land?  Trenger tips som funker :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører 3\0-5\0 Widegap J-kroker. Et tips er og dropper alt som heter nappvarslere etc, og kun kjøre knekklys i tuppene. Da har du 100 ganger mer kontroll, og uten knekklys på stangtuppene blir det mer dyp kroking. Det er min erfaring etter at jeg startet og kun kjøre lys i tuppene for 4-5 år siden. Du må følge med hele tiden, og være på med en gang det napper. Timing på tilslag spiller jo selvsagt en del inn også, samt størrelsen på agn. Jeg kjører med vilje alltid svære agn jeg surrer fast, egentlig uavhengig av krokstørrelse. Bare og rigge agnet på kroken litt annerledes så fungerer det brillefint. 

 

Du vil få dårligere nappindikasjon på et glidende takkel enn på et paternoster, spesielt om du kjører noe særlig lenger enn 20cm fortom. Et tips kan være og lage noen paternoster med kort fortom, eller kjøre veldig korte glidefortommer.

Når jeg ismeiter lake bruker jeg veldig korte glidende fortommer, noe lenger når jeg fisker fra land, siden du har muligheten til og strekke ut fortommene fra land, det er ikke så enkelt når du fisker rett ned på isen. Ligger fortommen i en bue på bunn får du naturligvis dårligere nappindikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp knekklys og ha hodelykt på. Stirre på et knekklys for lenge kan spille deg et puss. Glidende paternoster med 10cm knekk-line og 20cm fortom er mitt oppsett.

Husk å clips snøret på spolen. Kaste ut i natten kan by på variasjoner i lengderetning:lol:

Vær forsiktig med foring. det kan tiltrekke seg mye smålake. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Potemkin skrev:

Dropp knekklys og ha hodelykt på. Stirre på et knekklys for lenge kan spille deg et puss. Glidende paternoster med 10cm knekk-line og 20cm fortom er mitt oppsett.

Husk å clips snøret på spolen. Kaste ut i natten kan by på variasjoner i lengderetning:lol:

Vær forsiktig med foring. det kan tiltrekke seg mye smålake. ;)

Sorry ass, men jeg overhodet ikke enig der. Knekklys er overlegent en hvilken som helst hodelykt når du sitter og ser på tuppene.

Det er ikke noe som heter glidende paternoster ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nappvarsler fungerer uansett dårlig der jeg pleier å lempe snøret uti pga strøm.

Har stort sett pleid å henge en sluklås over snøret mellom stangringene å med et passe tung bly påmontert et knekklys som da vil dras opp til stanga igjen når det biter.

 

Er gølvinga som har vært problemet, uansett om jeg har kjørt sirkel 10 eller 2/0. Men dette gjelder smålake på 300-800g. Får nok prøve ennå større J-krok å ennå mer agn på kroken som Andreas tipser om :thumbsup:     

Tror ikke det er noe stort problem med litt utluking av småfisk på plassen jeg er innom, men uansett kjedelig når småjævlene gølver 2/0.  Er ikke like lett å se at de napper heller. Ikke når det begynner å bli slusj/driv-is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekklys, J krok og riktig tilslag er mine two cents. Ser du at det pirker bortpå, senk stangtuppen, stram opp og gjør tilslag med en gang. Ikke sitt å vent på at det skal bite skikkelig. Jeg kjører alltid med glidende nå, men brukte paternoster før og kan vel ikke si at det spiller veldig stor rolle. Agnet jeg bruker er ganske lange makrellstrimler hvor jeg fester kroken mer eller mindre kun i skinnet, slik at den er mest mulig fri. Bytt krok ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎09‎.‎12‎.‎2016 at 21.15, Sondre pollestad skrev:

En ørret wobbler funker for meg

Kan du fortelle mer om wobblerfiske etter lake?

Kan se for meg paternoster-rig med en flytende wobbel med kuler inni som lager lyd. Dett ville kanskje fungert i ei elv med litt strøm:). Statisk fiske med wobbler er vel ikke noe som er prøvd ut som jeg vet om.

Dette blir da en fixed paternoster og ikke sliding eller running paternoster  :rolleyes:

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
46 minutter siden, Sondre pollestad skrev:

Jeg kjøpte den på xxl en ørret ferga har fått masse laks men jeg fisker ikke figgjo elva og den har ikke kuler som brøker men har fått en på 4,2 kg laks Lykke til med sesongen 2017

Tror nok vi snakker om 2 forskjellige arter her   :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.