Gå til innhold
Fiskersiden

10. Desember- Fantasifisken som ble mer enn fantasi


Sebrinaldo
 Share

Recommended Posts

Av og til får man høre om fisk man ikke visste eksisterte engang. Navn som man trodde handlet om noe helt annet en fisk, som får tankene til å strømme, for eksempel dobbeltsuger. Av og til lurer man nesten på om det er noen som kødder med deg og bare finner på noe tull. Langhalet langebarn var for noen år siden en sånn fisk for meg, og sikkert mange andre, om den ikke er det enda.. En fisk jeg aldri hadde hørt om, og visste ihvertfall ingenting om den og hvor den fantes.

Tiden gikk, og jeg fikk stadig høre om denne fantasifisken av de "store gutta" her i Stavanger. Det var vel som regel noe i denne duren: "Får jeg smørflyndre nå så går jeg å henter langebarn og småvar etterpå". Jeg fikk vite mer, og at det visst nok skulle være en stor bestand av dem rett borti nabolaget mitt. Fisken ble lagt litt på is fra min side, mens jeg jaktet på andre nye arter. Men tanken om å være den første til å få den på krok og stang trigget meg og banket stadig på døren i bakhodet. Jeg fikk vite at Rudolf Svensen hadde forsøkt seg ett par ganger etter den, da han har dykket mye i området og vet bedre enn noen andre hvor langebarna bor. Jeg hadde egentlig avtalt å gjøre en satsing med Rudolf, men vi fikk aldri satt av tid til det. Senere fikk jeg vite sånn ca hvor langebarna skulle være, og dybden de befant seg på. Jeg hadde et forsøk fra land før jeg fant ut at jeg ikke kom ned på riktig dybde. Ting så rett og slett føkd ut.

For ca et år siden ble jeg introdusert for nettsiden Netthandelen.no. En side hvor det blir solgt mye rart og unyttige ting. Med andre ord en side hvor jeg kan trives. Prisen blir bestemt av kundene som byr over hverandre, i samme duren som ebay og di. Men det var ikke bare helt unødvendige ting som ble solgt på denne siden, ihvertfall ikke for en artsfisker som skulle fiske en art som 0,001% av norges befolkning visste hva var. På denne siden ble det nemlig solgt en elektrisk scooter. Denne bare måtte jeg ha! Dette ble nå min nye sykkel hvor jeg slapp å trø og det var derfor mulig å frakte litt større ting med den, som for eksempel en gummibåt. Jeg så allerede nå hvor dette skulle bære hen. På denne siden ble det også solgt en elektrisk motor. Den måtte jeg jo også ha for å komme meg frem til fiskeplassen, så jeg bydde over de andre og fikk også den levert på døren etterhvert. Men hva skulle jeg med motor når jeg ikke hadde båt..? #ikkjetenkpådet, for de solgte faktisk også gummibåt på denne nettsiden. Og kåt som jeg var på disse langebarna, måtte jeg jo selvfølgelig slå til på denne båten også.

Båten kom i posten, og ikke lenge etter var jeg på vei ned til Hafrsfjorden på scooteren med båten på ryggen og sekken på magen. Bare et problem.. jeg hadde jo glemt at for å få en elmotor til å svive så trengte man et batteri. Som jeg ikke hadde. Jaja, lå gå, det fulgte jo årer med båten. Båten ble pumpet opp og lagt på sjøen. Men jeg ble mindre imponert av disse fyrstikkene de mente skulle egne seg som årer. Jeg brukte 40 min på å ro en distanse det tar 15 min å gå. Jeg vet ikke om det sier mest om mine roegenskaper eller fyrstikkene som fulgte med båten.. men det var ihvertfall et ****** hele greiene. Kunne like godt prøvd å få en flue til å dytte båten i riktig retning, jeg vet ikke hva som hadde gått raskest..

Etter å ha rodd land og strand (land og strand er i denne sammenhengen 1 km) kom jeg bort til spotten. Eller ihvertfall det som jeg trodde var spotten. Jeg ble fortalt at jeg skulle ligge ca midt mellom land og en stor øy som ligger 1-2 km fra land på mellom 20 og 30 meters dyp. Jeg fant meg godt til rette på 25-26 meters dyp, og hadde med meg en stein som skulle være mitt anker. Steinen ble knyttet fast med mono og senket ned, og jeg lå nå helt i ro på speilblankt vann og måneskinn. Stein og mono som anker er undervurdert, selv har jeg brukt det på 450m også. Bruk det man har! :D

Jeg hadde ikke peiling på hva slags agn denne lille rakkeren vil gape opp for, og heller ikke hva slags tackel som ville fiske best. Jeg gikk derfor for kokt reke som "alt" spiser. Tackelet ble et glidetackel med 3 kroker i str 14. Teknikken jeg brukte var å heve søkket ca en halv meter over bunn, slik at første krok hang ca 20-30cm over bunn, andre krok rett over bunn, og siste krok ble liggende på bunn. Jeg festet et lite splitzhaggel rett før siste krok slik at den siste kroken alltid lå på bunn, og for at tackelet ikke skulle krølle seg og lage ****** på vei ned. Tanken med denne tekninkken var å ikke bare fiske på bunn, men også fiske rett over for å se hva som kunne trigge den. Det gjør også at tackelet vil svaie litt mer og få litt mer bevegelse, og kanskje skape mer interesse for fisken. Vi har alle fisket små kutlinger, og om agnet bare ligger helt i ro er det liten interesse hos fisken. Men med engang man får litt bevegelse i tackel og agn blir fisken interessert. Denne første nattøkten resulterte i 2 sandflyndrer. Ankeret ble festet i en pepsiflaske, slik at jeg var klar til neste økt.

Etter å ha rodd av meg hud og det som var, kjøpte jeg et batteri til motoren dagen etterpå. Hadde jeg fortsatt med den roinga der hadde det kun vært et skjelett av meg som satt igjen i båten. Det hadde blitt en mindre hyggelig opplevelse for de som så på galskapen, men dog et bra kostyme til halloween..

 

Herlig å ligge utpå hele dagen i varmen!

n..427.JPG

En uke senere bar det ut igjen. Nå måtte jeg først frakte båt og batteri ned til sjøsettingsplassen, kjøre hjem igjen og hente motor og fiskestenger. Alt på denne scooteren. «For ein idiot». Denne gangen foregikk fisket på dagtid. Festet meg i samme ankeret, og brukte nøyaktig samme taktikk, dette var noe jeg hadde stor tro på. Masse napp, men kun sandflyndrer, torsk og hvitting.

 

Scooteren galskapet ble fraktet på. Må jo ha sett helt på jordet ut.. :D

Bilderesultat for elscooter 500w

På den tredje turen var da alt skulle skje. Dette ble en nattøkt. Om jeg fisket på dagen eller natten var egentlig ikke noe taktisk valg, jeg stakk ut da jeg hadde tid, og denne gang var det på natten. Tilbake på samme plassen og samme taktikk igjen. Natten er deilig da man ikke blir plaget av sandflyndrer hele tiden. 40 min var gått, og det var på tide å sjekke agnet. Da jeg begynte å sveive kjente jeg tydelig at det var fisk på. Merkelig at jeg ikke kjente når den tok. Fisken «ble mer og mer» flatfisk på veien opp, da den ble litt tyngre i slutten. Overraskelsen ble derfor meget stor og hyggelig da det kom opp en tynn, lang, liten fisk som hadde krølt seg sammen. Det var pinade et langhalet langebarn! Første som var tatt på stang i Norge. Det var helt sykt. Snaps og galskap ble sendt landet rundt. Skulle det faktisk være så lett? Tydeligvis J Eller, lett har vi funnet ut i ettertid at det ikke er, man må også ha en del flaks, til tross for alle timene som blir brukt til å satse. Men det er nok satsinga som har vært litt beskjeden etter denne arten. Som nevnt så har Rudolf hatt et par satsinger, men at kun en person har prøvd ett par ganger på en så sjelden art det faktisk er så mye av her i Stavanger, er vel hvorfor den ikke har blitt tatt på stang før.

Per dags dato er det blitt tatt 9stk av arten, fordelt på 5 personer. Motoren og alt av utstyret til båten min ble dessverre stjålet rett etter sommer og scooteren min har gått på en real smell. Derfor har det ikke blitt satset så mye mer fra min side. But I`ll be back next Julekalender with another specie in the langebarn family! ;)

13405276_10208334706399124_1046335214_o.jpg

 

13388990_10208334708439175_1101790864_o.jpg

 

Etter at vekta på min første ble slått et par ganger, fikk jeg tatt tilbake rekorden på 42,2 gram.

520.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flere hyggelige tilbakemeldinger :) En ny båt og ny scooter vil mest sannsynlig bli kjøpt, det er jo flere barn på samme plass, i tillegg til noen andre sjeldne bifangster! 

Haha Mathias, problemet var vel at når vannet først kom inn i båten, kom det ikke ut igjen. Båten ble fort forvandlet til et badekar :P Hadde vel og litt problemer med å manøvre båten i de 5 cm høye bølgene med tre personer ombord, og med elmotoren jeg kom opp i hele 3,1 knop da jeg bare var meg i båten på speilblankt vann haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.