Gå til innhold
Fiskersiden

1000 vs. 2500 - hva er egentlig forskjellen?


Gutt23Bergen
 Share

Recommended Posts

Heisann! 

Kjøpte meg for en tid tilbake en Shimano SpeedMaster 9' 3-14g.

Ser nå på sneller, og har falt for en Shimano Stradic FK HG, som man får til en skapelig pris. 

Jeg er programmert til å tenke at en 1000-størrelse vil være perfekt til en stang med kastevekt 3-14g, men jeg ser at jeg får 2500-varianten noen hundrelapper billigere. 

Bortsett fra senekapasitet og vekt, hva er egentlig forskjellen på disse to størrelsene?

Ekstra senekapasitet trenger jeg ikke til speedmasteren, men det er greit å ha muligheten til å bruke snellen til lettere kasteslukfiske i saltvann kombinert med en annen stang, og det taler for 2500. 

Vekten på 1000-modellen er oppgitt til 195g, mens vekten på 2500-modellen er oppgitt til 235. Altså en forskjell på 40g. 

Hvordan vil de to snellestørrelsene oppleves under praktisk fiske? Vil jeg tape noe på å gå for 2500-modellen bortsett fra de 40g med ekstra vekt, eller er det noe annet jeg ikke har tatt høyde for? Vil størrelsen for eksempel påvirke kastelengden til 3-14g-stangen?

Jeg skjønner jo at jeg ikke går meg helt vill enten jeg velger det ene eller andre, men det hadde vært greit å lære seg forskjellen på klassifiseringen én gang for alle :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun 1000-snelle på min Speedmaster 9' 3-14g (BX). Synes en 2500-snelle blir for stor både volummessig og de grammene ekstra (oppsettet brukes kun i ferskvann). Selve stanga er jo svært lett. På Speedmaster 10', 7-21g (BX) bruker jeg 2500-snelle (Stradic CI4) (ferskvann + sjøørret i sjø).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider