Gå til innhold
Fiskersiden

1000 vs. 2500 - hva er egentlig forskjellen?


Gutt23Bergen
 Share

Recommended Posts

Heisann! 

Kjøpte meg for en tid tilbake en Shimano SpeedMaster 9' 3-14g.

Ser nå på sneller, og har falt for en Shimano Stradic FK HG, som man får til en skapelig pris. 

Jeg er programmert til å tenke at en 1000-størrelse vil være perfekt til en stang med kastevekt 3-14g, men jeg ser at jeg får 2500-varianten noen hundrelapper billigere. 

Bortsett fra senekapasitet og vekt, hva er egentlig forskjellen på disse to størrelsene?

Ekstra senekapasitet trenger jeg ikke til speedmasteren, men det er greit å ha muligheten til å bruke snellen til lettere kasteslukfiske i saltvann kombinert med en annen stang, og det taler for 2500. 

Vekten på 1000-modellen er oppgitt til 195g, mens vekten på 2500-modellen er oppgitt til 235. Altså en forskjell på 40g. 

Hvordan vil de to snellestørrelsene oppleves under praktisk fiske? Vil jeg tape noe på å gå for 2500-modellen bortsett fra de 40g med ekstra vekt, eller er det noe annet jeg ikke har tatt høyde for? Vil størrelsen for eksempel påvirke kastelengden til 3-14g-stangen?

Jeg skjønner jo at jeg ikke går meg helt vill enten jeg velger det ene eller andre, men det hadde vært greit å lære seg forskjellen på klassifiseringen én gang for alle :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun 1000-snelle på min Speedmaster 9' 3-14g (BX). Synes en 2500-snelle blir for stor både volummessig og de grammene ekstra (oppsettet brukes kun i ferskvann). Selve stanga er jo svært lett. På Speedmaster 10', 7-21g (BX) bruker jeg 2500-snelle (Stradic CI4) (ferskvann + sjøørret i sjø).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengre kast og raskere innsveiving med 2500. Veldig greit å ha muligheten til å ta inn line litt raskere når du trenger det, som når det blåser friskt. 1000-sneller gir meg bare frustrasjon, 2500 er en snelle som kan brukes til veldig mye mer enn ultralett ferskvannsfiske. Da har du en snelle du kan smelle på en 10-30 g stang og denge etter makrell, sjø-ørret, lyr, havabbor osv.

Mulig jeg er på bærtur nå siden jeg ikke er noen snelle-ekspert, men jeg ser også for meg at en større snelle er mer holdbar, gitt lik belastning av sluker/fisk over tid på grunn av kraftigere komponenter og større overflate.

Endret av AsleB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.