Gå til innhold
Fiskersiden

14. desember - Finnmark 2016


Sigg
 Share

Recommended Posts

En fire ukers tur til Finnmark er en drøm for de fleste sportsfiskere. Her har man tunge torsker, spreke seier, kanontøffe kveiter og uforglemmelige uere. Selv om jeg bruker tiden min i en mindre ettertraktet destinasjon, er fangstene eksepsjonelle. Her er mine beste fangster og opplevelser fra Øksfjord i 2016.

 

Store gapeflyndrer er noe Øksfjord huser masse av. Og i år var fisket helt sykt. Jeg og Hans Kristian endte opp med 8 gapeflyndrer – i tillegg til 3-4 stykk som ikke møtte dagens lys, men ble foreviget takket være Goproen. Disse gapeflyndrene ble tatt under 3 målrettede turer. Snittet var rimelig latterlig – minste på 440g og de to største på 700 blank. Det er ikke Svalbard-stort, men like fullt stort for oss.

13941033_680007785481674_1495738518_n.jpg

Min toppfisk på 700g, tatt på makrell. De er noen råkule skapninger!

Rødspette var en art som ble høyt prioritert. Denne har vi slitt litt med i fjorden. Bestefar fikk stadig store rødspetter på garn – med en toppfisk som ble estimert til 4-5kg. Jeg tok dermed kontakt med Norges beste rødspettefisker – Øyvind Høier. Han ga oss flere tips, både i fjorden og på Sørøya. Øyvind fant også flere plasser på kartet som kunne inneholde rødspetter – enkelte av disse plassene hadde vi aldri prøvd målrettet rødspettefiske før. Og på første turen med ny rigg og plass endte jeg opp med en rødspette på 1,84 – fattige 20 gram unna pers. 

13900530_680008398814946_1372014414_n.jpg

Finfin rødspette fra Øksfjord. Denne tok på en reke/gulp børstemark-kombinasjon.

Rødspettet fisket fortsatte, men vi fant ikke en plass der de var tallrike. Hans, som kommer fra Sørøya, har persen sin fra Brusand (!) på 300g. Den måtte forbedres og det ble den. På et tackle helt uten perler og dims så satt en flott rødspette.

Når man først var i Øksfjord, måtte vi bare til Sørøya. En av mine aller, aller største drømmefisker er stor uer. Dette var målet i år som i fjor. Havet utenfor Sørøya er nok den største utfordringen for en sjøsyk søring. Dermed ble det en veldig lik opptreden som i fjor. Jeg måtte kaste inn håndkleet til slutt, men endte på uer på 1,5kg. «Drømmefisk».

Et annet mål for Sørøya var rødspettefiske. I fjor var vi på Hasvik moloen, og endte opp med en 1,5kgs rødspette på 4 timers fiske. Dermed ble det full satsing der, selv om fisket var labert. Rødspette på 660 og sandflyndre på 680g var fasiten etter to dagers fiske. Den største overraskelsen derimot, var en 7kgs kveite tatt på gulp børstemark. En helt ok bifangst.

13933001_680008458814940_1388684180_n.jpg

Kveite på 7, min største kystmeita kveite noensinne.

Større kveiter enn denne ble det i ferien. Dessverre var snittet i år meget lavt, med flere kveiter fra 300g til 4kg. Men etter en målrettet steinbitøkt kom det et skikkelig kraftig hugg. Tilslaget satt, og et intenst motstand møtte meg – før det rant ut fra havfiskesnella. Den hadde flere drøye utras, før jeg omsider fikk kontroll på den. Og ved overflaten ble den kleppet perfekt av onkel, og jeg kunne konstantere ny årsbeste på kveite. Uheldigvis var denne overraskende slank, med sine 120cm og 18,17kg. Men jeg var fornøyd uansett!

13705182_10153586834116533_967859369_n.jpg

Kveite på 18 tatt på bunnmeitet seifilet. En særdeles artig fight!

Steinbit var også en art som ble høyt prioritert. Jeg har aldri fått stor steinbit, etter hundrevis av timer etter den. Persen min før sommerferien var på 3,9 kilo – og ble tatt i 2007. Jeg hadde rett og slett en slags forbannelse. Jeg har mistet to store steinbit – mellom 6 og 8 kg – i overflaten. I tillegg har jeg vært med på tur der pappa, mamma og Hans har fått større steinbiter enn meg. Heldigvis forsvant denne forbannelsen i sommer. Nærmest i starten av Finnmarksoppholdet fisket jeg inne i fjorden på jakt etter flyndre, men istedenfor beskjedne flyndrenapp – er det ting som dundrer i stanga og ødelegger 4'er krokene mine. Jeg skiftet til et annet tackle som inneholdt 7/0 krok og 1,0mm sen. Noen minutter senere kjenner jeg et kraftig napp, og tilslaget ble satt. Opp kom endelig den fisken jeg har strevet så mye for. 5,58kg er kanskje ikke veldig stort, men jeg var vanvittig glad. Deillig å slå nesten 10år gamle perser!

13689545_672267009589085_1202972531_n.jpg

5,58 kilos steinbit. En av mine toppfisker fra sommeren.

Makrell har blitt en relativ vanlig gjest her i Øksfjord. De kommer inn i store flak, og har en gjennomsnittstørrelse som knuser alt som er i Egersund. Dermed er denne selvsagt en target, i tillegg er det ikke helt uspennende å fiske 700-800grams makreller med lette kastestenger. Jeg fikk det ikke helt til å stemme på makrellfronten – men det gjorde forøvrig både Hans og Elise, med henholdvis 820 og 930g. Elise på 5 år knuste mitt årsbeste på makrell, 700g.

13957522_680008228814963_715066549_n.jpg

Min største makrell fra i år, absolutt ingen gigant.

Elise slo på stortromma og dro til med en av de største makrellene jeg har sett. Usedvanlig bra start på makrellkarrieren hennes.

Jeg er såpass priviligert at jeg ble født på den beste årstiden, nemlig sommeren. 25. Juli for å være helt presis. Denne dagen blir ALLTID brukt til fiske, men i år ble den helt spesiell. Det ble både mye fiske og imponerende fangster. Det hele startet med en rødspettesatsing lengre ute i fjorden på kvelden den 24, men endte opp med et helt annet fiske tilslutt. Jeg og Hans spotter en stort klynge med måker og terner, og bestemmer oss for å bytte utstyr og gå for stor sei eller torsk. Hans tok en interessant taktikk, og brukte en 5-20 grams ferskvannstang med 60 grams sand eel. På første nedslipp hadde klokka passert 12, og det var da ting skjedde. Hans får først en 8 kilos sei, noe som er helt vanvittig. Deretter ble bare fisket bedre og bedre. Det var uante mengder stor sei i fjorden. Vi avslutta fiske klokka 4. I løpet av denne tiden hadde Hans fått to sei på 10+, og flere på 8-9kg. Jeg slo til med en etterlengtet pers på hyse, 3,44kg. I tillegg fikk jeg flere store sei, med 9,3kg på topp. Men dette var bare starten på en helt sinnsyk dag..

13898614_680010568814729_1401958088_o.jpg

Deilig å slå en 9 år gammel pers...

IMG_2118.JPG

Min største sei første kvelden, men heldigvis var det mer i vente..

IMG_2138.JPG

Vi våknet overraskende tidlig neste dag, ca klokka 1. Så var det bare å spise en sunn og god frokost, og kjøre ut på fjorden igjen. Vannblemmer og gangsperr kunne ta seg en bolle. Vi skulle ha større sei.

Noe overraskende ble Bjørg (søster) med på turen, med speilreflekskamera. Hun ville ta bilder av ørn, og det ønsket ble oppfyllt da hele 8 ørner svevde over oss. Deretter bar det rett ut på godplassen. Denne gangen var det en gigantisk måkeklynge, og ved første nedslipp sitter noe stort hos meg. En av de artigste fightene jeg har hatt, og opp kom en svær sei – 12,36 kilo! Deretter får Hans en på samme størrelse på sand eel, noe som var en heftig fight! Selvfølgelig var jeg såpass snill at Bjørg kunne låne havfiskestangen min, og hun dro også opp en 12 kilos sei. Uvirkelig opplevelse!

 

IMG_2445.JPG

Garantert årets fisk i år. Ingen tvil.

 

IMG_2511.JPG

Bjørg med sei på 12,2. Både den eneste og beste fisken hun har fått i år.

 

Etter en stund ble seien borte, og vi slet med å finne andre gode plasser. Plutselig hugger det tungt hos meg, og opp kom en syltynn torsk på 15,99 kilo. En helt grei avslutning på en utrolig dag!

IMG_2549.JPG

En 120cm lang torsk ble den siste fisken på mitt livs beste dag.

 

I år valgte jeg å sende ned GoProen på havets bunn, bare for å se hvor mye fisk det egentlig finnes der nede. Det ble noen interessante opptak..

 

Finnmark slutter aldri å levere, og jeg klarer ikke å vente til neste sommer for mer ekstremfiske. Nå er det uheldigvis juletider, og andre arter må prioriteres. Forhåpentligvis blir det både nye perser og arter denne vinteren. Håper alle på FS får en god jul og et godt nytt år! 

 

 

 

Endret av Sigg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.