Gå til innhold
Fiskersiden

18 Desember - smått og rått


ambassaduerBoy
 Share

Recommended Posts

Mitt bidrag til årets julekalender blir ikke noe veldig omfattende, men tilbakeblikk på min kveitesesong! Kveite er en art jeg har fiska mye etter, med noe labert resultat. Bestandig stang ut, skivebom og stort sett de fleste former for bom. Kveite er liksom arten jeg får en og annen småfisk av, men igjen er arten jeg aldri blir lei.

15628787_10208423982942190_147880584_o.jpg
 

Jeg startet kveiteåret mitt i starten av Mai med en tur ut fra Valnes, rett utenfor Saltstraumen sammen med Morten Blix. Hele våren hadde jeg hørt historier om kveitefiske i Salten, så det lå litt i kortene at forventningene var høye. Når vi kom ut til kveitegrunnene var det nærmest kappløp om å slippe jiggene ned.Litt pussig så oppdaget jeg slitasje på snøret, så jeg måtte kappe snøret og knyte FG- knuten på nytt. Noe mer typisk å måtte bruke tid på tror jeg ikke finnes. Mens jeg knyter sier jeg til morten ‘’ hadde passa bra om du landa ei kveite nå ‘’ og etter 3,7 tiendedeler av et sekund så står han med full flex i speedmasteren sin! Eh joda, der sto jeg med en halvferdig knute og Morten med et glis fra øre til øre! Etter et par strakser så lå det en meget pen 10kilos kveitelapp i båten, og stemninga var ‘’top notch, 10+ og de’’ som det sies på fagspråket.

Etter å ha vitnet året første kveite tok jeg frem agnstanga, rigga ei feit og fin sild på et slep. Måtte få ut noe for å roe nervene, slik at knuten på den andre stanga kunne ferdigstilles. Ikke lenge etter at jiggstanga var ferdig rigget med ny fortom så hører jeg et aldeles lite tikk fra knarren, snøret strammer seg sakte opp med mer og mer vinkel. Bremsen strammes og mothugget sitter, etter en nokså kort og brutal kamp blir fisken sikra ved ripa. Årets første var et faktum og Jubelhylet slo desibelrekorder, ryktene sier at man fortsatt kan høre gjenklang fra hylet i fjelltoppene.

15628874_10208423982902189_2097549110_o.jpg

Vi fortsetter driftet vårt, med flere brutale hugg og utras. Morten setter stanga i stangholderen med en stor 510gr stormjigg i enden. Mens han duller litt med elektronikken sin fra lowrance og simrad. igjen smeller det til! joda, en meget pen kveite ligger og speiler seg langs siden og denne gang vakre 25kilo.

15595700_10208423983142195_952593739_o.jpg

Hugg på hugg og utras på utras samt en fisk mistet helt i overflaten så avsluttes turen med en antipersj, på sikkert svimlende 500gr. Men fisk er fisk og vi var fornøyde med 4 stykk i båten. For så vidt kan det nevnes at det ble tatt 27kveiter den dagen hos Saltstraumen Brygge, med toppfisk på 207kg. Så det var vel noe fart på kveitene denne dagen.

En dag uti juli bestemte jeg og noen kompiser fra jobb å prøve fiskelykken i en tidevannstrøm i Mo i Rana. Vi skulle bare ut å fiske litt sei og torsk, men ei lita kveite på 95 cm fant ut at en kopyto4’ i bakevja var kveldsmat. Med 0.40 i fortom, kvasse berg og sterk strøm så kjente jeg virkelig hjerte pumpe. Underdimensjonert hov, en kompis med lange armer og en god dose flaks så fikk jeg landa mi første kveite fra land. Litt bittersøt følelse da den ikke var 100% målretta, men et lite plaster på såret siden jeg mista ei tidligere i vår fra land!

15556314_10208423983062193_705050653_o.jpg

Et par uker senere fikk jeg invitasjon til å bli med Faren til en kompis av meg ut og prøve litt nye plasser rundt hytta deres i Konsvikosen. Utrolig fine fiskeplasser, og det var fiskeplasser til alle forskjellige forhold. Ikke dermed sagt at vi fikk drømmefiske, men en veldig fin tur med tidvis bra vær. En liten kveitelapp unnlot ikke å la seg friste av en sei på 600-700gr hengende på et slep 3-4m over bunnen, og dagen var berget!

15609463_10208423982862188_1007877383_o.jpg

Så var august kommet, og min årlige tur til Vikna på Besøk hos Jonas Hansen sto for tur. Siden jeg allerede var hos Kjæresten som er fra høylandet i NT var det bare en liten svipptur ut mot Vikna! Og siden minnene fra året før hang støtt, tok det ikke lang tid før jeg var ankommet Casa del Jonas på lauvøya. Men der var ingen Jonas, Fikk en kopp kaffe hos foreldrene mens vi prøvde å spore opp gutten.  Etter langt om lenge nådde vi fram til en nokså hangover og sliten Jonas. Men etter en Stor Pizza, en kjapp tur innom Rema så var vi godt plassert for 2 dagers fiske i Arvor’en til Vikna Adventures. Vi møtte på greit vær hele veien ut til der vi skulle fiske, og vi skulle varme opp med litt Sei av voksen kaliber. Men Seien uteble, den så vi ikke snurten av. En fisk som egentlig var hentefisk var borte. En påvirkende faktor på dette kan ha noe med at vanntemperaturen var veldig høy. Jonas dro Pene lyrer støtt og stadig fra 5kg og opp til 7kg. Mens jeg ikke kjente snurten. Vi gikk ganske fort over til kveitefiske på grunt vann, men pga vanntempen var det særdeles lite action her og. Noe som endte med at vi fiska oss dypere og dypere. Ettersom at vi brukte mye tid på å finne Jonas Kom kvelden ganske brått på og vi la oss til kai for ladde batteriene litt.

15631138_10208423982822187_1504009047_o.jpg

 Neste morgen var vi igjen all in på kveita. Noe som var ganske kjedelig da den ikke ville la seg lure. Jonas gikk etter hvert over til mer lyrfiske og håpet på ei småkvæææt som han sier. Tiden gikk sakte og Jeg la inn forslaget et par ganger om å avslutte meeeen jonas var keen på å prøve litt til. Driftet ble lagt opp. En veldig slak skråning fra 80m opp til 30m ble slagplanen. Når jeg kom til 67m dyp fant jeg ut at jeg skulle sveive fort og langt, men ikke langt unna overflaten sa det stopp. Virkelig stopp. Og utraset starta. Og det gikk, og det gikk, og mens jeg trodde det var slutt, så gikk det fanmeg litt til. etter pusting og pesing, var kveita i overflata og en kveitekrok senere lå ny PB i båten. Igjen kom gledeshylet susende av en annen dimensjon, og et lite utslag på Richters skala ble målt. En hinsides kondisjon på fiskeren og fisken og Vekt ble spikra på 35kg.

15595504_10208423982782186_1227205471_o.jpg

 

Det var min lille kveitesesong, som jeg håper blir toppa i 2017. Vil benytte anledningen til å ønske dere andre fiskenerder God Jul! og med det sier jeg snipp snapp snute så var Williams Julekalender luke ute.

 

15595591_10208423982982191_591049097_o.jpg

Endret av ambassaduerBoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.