Gå til innhold
Fiskersiden

Ja til fiskeoppdrett i Oslofjorden


 Share

Recommended Posts

Linken funker for meg.

Det du linker til oppsummerer bra, og gir i tillegg noen ekstra interessante tilleggsopplysninger.

 

Kystverket har sagt ja til fiskeoppdrett i Oslofjorden.

LAKS I HORTEN: Fjord Visjon Lax vil lage fiskeoppdrett på cirka 200 x 800 meter ved Bastøya.

LAKS I HORTEN: Fjord Visjon Lax vil lage fiskeoppdrett på cirka 200 x 800 meter ved Bastøya. (Foto: Colourbox)

DEL
  •  
  •  
  •  
  •  
 

HORTEN: – Vi må sørge for at folket er godt nok opplyst. Horten har en teknologisk kultur, som også passer til fiskeoppdrett, sier Mads Bækkelund.

Bækkelund og hans allierte i Fjord Visjon Lax startet i sommer debatten om å ha oppdrettsanlegg for laks innenfor Bastøya. Nå har han fått godkjennelse av Kystverket, og venter på svar fra Fiskeridirektoratet.

Ingen forurensning

– Det ble kommentert i et leserinnlegg at fosforen i avfallet til fisken ville skape forurensing. Sånn sett skulle det jo ikke vært noe fisk i sjøen da, spøker Bækkelund, og sier:

– Det er en selvfølge at folk kommer til å reagere både positivt og negativt til å ha oppdrett i Horten.

Han er imidlertid tydelig på at avfallet til fisken ikke kommer til å spre seg ut i havet, men bli liggende på bånn av merdene.

– Avfallet vil bli hentet ut av merdene, fraktet til land og sitt eget mikro-biogassanlegg som raffinerer avfallet til drivstoff, forklarer han.

Fjord Visjon Lax har i sin forretningside om sunt fiskebruk at deres laks skal ha spesialfor uten farge eller tilsetningsstoffer.

Is ikke noe problem

 

INITIATIVTAGER: Skipper Mads Bækkelund ønsker seg oppdrett i Horten.

INITIATIVTAGER: Skipper Mads Bækkelund ønsker seg oppdrett i Horten. (Foto: Jannicke Due)

 

Oslofjorden fryser ofte igjen på vinteren, er det kaldt nok, og enkelte ganger opplever vi i Horten at vannet fryser langt over mot Moss.

– Om det er for kaldt om vinteren hva gjør du da?

– Vi brakklegger fisken på vinteren. Altså fisken vil ligge i vannet fra mars også slakter vi den før jul, svarer Bækkelund.

Han forklarer videre at fisken som blir lagt ned i merdene er såkalte «smolt» og veier 200 gram. Når de har fått vokst og skal til slakting vil de være på 5 kilo.

– Og mat til fisken er ikke noe problem i dette området. Det er mye østers i sjøen, sier han.

Lokal profitt

– Jeg klarer ikke helt å forstå motstanden mot oppdrett. Det er enorme økonomiske mulighetene og profitten vil bli liggende i lokalområdet, forteller Bækkelund.

Forholdene i vannet rundt Horten gjør også at lusen ikke vil feste seg på fisken. I tillegg er strømmene i Oslofjorden dobbelt så sterke som i nord.

– Noe som gjør at eventuelt avfall ikke blir liggende på havbunnen, kommenterer skipperen.

Brækkelund ser for seg at fisken kan ha god nytte på markedet i Horten og andre steder.

Han ønsker å drive oppdretten på rett måte.

– Biologien tar hevn om du gjør noe galt, så jeg vil gjøre dette på best mulig måte, avslutter Bækkevold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Kystverket har sagt "ja" til dette, skal vel ikke overdramatiseres. Så vidt meg bekjent behandler de dette kun etter havne- og farvannsloven, og vurderer om de hensynene den loven skal ivareta blir tilstrekkelig hensyntatt. Dette innebærer ikke at de vurderer fordeler og ulemper ved tiltaket i sin alminnelighet. At det er mulig å finne plasser i Oslofjorden der det ikke er i strid med havne- og farvannsloven og plasserer noen merder, kommer ikke akkurat som noen bombe.

Selve den "samfunnsøkonomiske" vurderingen av om oppdrett bør tillates skjer etter akvakulturloven med Fiskeridirektoratet som første innstans. Helt rett frem er nok ikke dette ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig TT, den første godkjenningen tenker kun på sikkerhet etc for øvrig båttrafikk. Hvis jeg forstår det riktig skal også Fylkesmannen levere svar til FD ifm godkjennelsen, og Fylkesmannen har vært skeptisk her. Så slaget er langt i fra tapt. 

Men jeg antar at iniativtagerens brede mediadekning har ett bestemt formål, og det formålet er å skape interesse blant potensielle investorer. Da kan det være greit med en motvekt til all optimismen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, erik skrev:

Men jeg antar at iniativtagerens brede mediadekning har ett bestemt formål, og det formålet er å skape interesse blant potensielle investorer. Da kan det være greit med en motvekt til all optimismen. 

Med den historikken du har lett opp for denne fyren, er vel mangelen på potensielle investorer kanskje det sikreste budet for at dette ikke blir noe av. De fleste investorer ønsker jo en rimelig sikker avkastning på pengene sine ...

Endret av TT
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Så kan man stille et aldri så lite spørsmålstegn ved den komplette mangelen på slik informasjon i de andre artiklene. Informasjonen er offentlig tilgjengelig, og det tok meg kanskje 10 minutter å sjekke historikken hans. Dette er kanskje mest et mer generelt svakhetstegn i dagens clickbait-presse, mangelen på sjekk av kilden til informasjonen man får presentert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er nok av oppdrettere med peiling på oppdrett bioligi og strømforhold som ikke akkurat er stuerene, så akkurat den delen kan jeg gp med på, kunnskap kan kjøpes.

Jeg er ikke helt inne på hvor fort laks vokser, men planen om å sette ut 200grams fisk på våren og plukke opp femkilos fisk til jul, hørtes litt underlig ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skrev Erik har en kjenning sendt til lokalavisa i Horten. Mads sier at han ikke skjønner motstanden mot oppdrett, det fikk meg til å skrive at jeg ikke er imot oppdrett men jeg er imot måten det drives på i dag med åpne merder. Han vil gå minste motstands vei og skal derfor gå for lukket anlegg. Anlegget skulle først plasseres mellom Bastøy og Horten hvor det grunt og mye båttrafikk. Da jeg skrev at jeg kunne skjønt planene hans hvis han hadde lagt det på andre siden av øya hvor det er dypt svarte han at anlegget skal ligge et annet sted uten å fortelle hvor. Det er mye tåkeprat og i tillegg til dette vil ha åpne et visningsanlegg i Oslo for å omvende villfarne sjeler. Hvis kystverket har gitt tillatelse til oppdrett mellom Bastøy og Horten er det vel bare indre havneområder som evt ikke egner seg for oppdrett. Oppdrettsanleggene er bl annet forankra med solide og lange kjettinger.  

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O-laksen bruker ca to år fra smolt til slakt under vanlige forhold. Slakt skjer da ved en vekt på 4-6 kilo.

Siden Mads kommenterte på bloggsaken med hans versjon av fakta og en oppfordring om å ta kontakt, har jeg tatt kontakt og bedt han dokumentere det han anser som fakta. Som flere har sagt endrer fyren argumenter alt ettersom hvem som spør, så det kan bli spennende å se hva han klarer å fremskaffe av dokumentasjon eller om det bare blir den samme tåkepraten som i de øvrige artiklene. Mye av det jeg etterlyser er enkelt å dokumentere, så det å legge frem papirer bør ikke være noe problem i seg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må se på det området som er best egnet, og før selskapet evnt får konsesjon er selskapet ikke "reelt" om det er det du mener, men med all nysgjerrigheten rundt så blir det etablert i mars 2017 som et A/S. Uansett.                                                                                                 Dette er svaret Jørgen Steen fikk da han spurte om Fjord Vision Lax er et reelt firma og om han kunne få et organisasjonsnummer.  Nå er det snakk om lokalisering nord for Bastøy. Når han mener at laksen skal vokse fra 200 gram til 5000 gram på mindre enn et år forteller det alt om hvor lite han vet om oppdrett. 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt Intervjuet av NRK Radio nå nettopp.

De lager en sak om dette som kommer etterhvert. Jeg skal legge ut link til replay når jeg har den selv. Alltid spennende å se hvordan det ferdige resultatet blir når man brukes av NRK/ TV2 etc. Særlig når saken kan oppleves som betent og vinkles på flere måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgendagens Gjengangeren, lokalavisa for Horten, er det et stort oppslag om saken hvor både Mads og Glenn Lorentzen som har starta underskriftskanpanje er intervjuet pluss en fra kystverket. Mads har misforstått en mail han har fått fra kystverket angående plassering av anlegget og når jeg leser den kan jeg forstå at den er mulig å misforstå. Kystverket mener de ikke har gitt grønt lys for noen plassering. Alt er ganske flytende så det er nok best å vente og se, se hva de forskjellige aktørene har å si. I mellomtiden kan man jo skrive positivt om lukkede anlegg og at det er det eneste som er bra nok.. Nå snakker Mads også om semilukkede anlegg. 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker det som om at det er visningsanlegget i Oslo som har førsteprioritet. Her skal han omvende tvilende sjeler. Vi er nok mange som ikke har problem med lukkede anlegg, men de er uansett lite utprøvd. Ser at Mads føler seg forfulgt av nettroll som ikke forstår noe. Når journalister tar opp lista med tvilsomme ting han har vært involvert i er det bare en sak han refererer til og der er det han som har anlagt sak. På vestviken24.no står det en del. 

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎04‎.‎01‎.‎2017 at 12.10, erik skrev:

O-laksen bruker ca to år fra smolt til slakt under vanlige forhold. Slakt skjer da ved en vekt på 4-6 kilo.

 

En liten justering: under gode forhold kan du faktisk produsere en femkilos laks fra smolt på under 12 måneder. Snittet ligger et sted mellom 14 og 18, tipper jeg. Avhengig av fisketype og geografi.

Men de 11-12 månedene fordrer svært gode miljøforhold, herunder temperatur. At temperaturen blir høy nok på Bastøya tviler jeg ikke på, men sommerstid må det da bikke over 18 grader selv på utsiden av øya? På så høy temperatur vil laksen høyst trolig begynne å slite med oksygennivåene, og dermed raser tilveksten.

Kjører han lukket eller semi-lukket og pumper opp vann fra dypere lag, kan det hende han klarer å holde temperaturen og oksygenet på gode nivåer. I så fall vil han ha et stort konkurransefortrinn.

Men det sto dog intet spesifikt om det tekniske på hjemmesidene (?).

Samtidig lurer jeg litt på denne: "Fjord Visjon Lax har i sin forretningside om sunt fiskebruk at deres laks skal ha spesialfor uten farge eller tilsetningsstoffer."

Det er mulig han mener å bruke gjærsopp eller andre naturlige pigmentkilder. Men hvis tanken er å bruke fôr uten farge, ender han med en laks som er like hvit i kjøttet som en torsk. Selv med begrenset markedskunnskap er det umulig å få solgt en slik fisk. Med mindre det foreligger helt nye, slående argumenter for salg av laks som markedet ikke kjenner til ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C&P fra bloggen i dag.

Oppfølging oppdrett ved Bastøy

 
I forbindelse med saken om mulig oppdrettsanlegg ved Bastøy i Oslofjorden, har undertegnede stilt opp til intervju, og det later til at mitt dypdykk i saken har utløst et aldri så lite skred. Her følger derfor en oppfølging av saken fra min side.

Oslofjorden+maijuni2012+013.jpg
Tokilos sjøørret fra Oslofjorden
Bakgrunnen er DENNE artikkelen. Artikkelen er en kritisk gjennomgang av mannen bak planene om oppdrettsanlegget, Mads Bækkelund, samt de opplysningene han på det tidspunktet hadde kommet med. Artikkelen ble også plukket opp av Hooked, så foretrekker du den plattformen ligger artikkelen HER.

 
Det bør nevnes at Mads selv mener artikkelen er full av faktafeil. For ordens skyld har jeg nettopp sjekket Brønnøysund og Folkeregisteret, og alle opplysningene hentet derfra står fortsatt. I en kommentar under artikkelen på bloggen, oppfordrer han meg til å sende ham en mail, slik at han kan sende meg dokumentasjon. Det har jeg gjort, og jeg har mottatt to mailer fra ham. Ingen av de inneholder dokumentasjon, derimot gjentas påstandene om faktafeil. Han har også noen kommentarer om nettroll, og i den forbindelse viser jeg til Store Norske Leksikons definisjon av det:

 
"... en person som har glede av å forstyrre og manipulere kommunikasjon på internett...."

 
Jeg har ingen glede av å kritisere Mads planer, snarere tvert i mot. Jeg skulle veldig gjerne vært denne saken foruten. Jeg har hele tiden forholdt meg til offentlig tilgjengelig informasjon, informasjon i offentlige registre, og informasjon i pressen gitt av Mads selv. Alt kan etterprøves. Hvem som faktisk forstyrrer og manipulerer kommunikasjon skal vi se nærmere på lengre ned i denne artikkelen.

 
Jeg tillater meg å bruke litt spalteplass på å takke for folks engasjement i denne saken. Jeg har mottatt flere mail (mailadressen vår står øverst på nettsiden), meldinger og kommentarer på diverse andre artikler og understreket hvor fjernt fra virkeligheten Mads planer er. Det er flere som har engasjert seg i saken, all ære til ildsjelene som står på her. De er for mange til å ramse opp her, men jeg vil gjerne takke for all støtte via mail og Facebook. Det er flott å se at det finnes et stort engasjement for å ta vare på miljøet og ressursene i Oslofjorden! Det er også startet en underskriftskampanje som i skrivende stund har 1363 underskrifter.

 
NRK plukket opp saken, og tok den opp i sin lokalutgave for Vestfold på P1. Linken under er til et innslag på NRK P1 i Vestfold:

Her intervjues både Mads og jeg.

 
NRK har fulgt opp med en nettartikkel også:

Her siteres både Mads og jeg.

 
Etter alt oppstyret var det godt å se at Gjengangeren, lokalavisen i Horten, også fulgte opp og denne gangen med litt mer nyansert blikk enn i første runde.

 
Artikkelen ligger bak betalingsmur, men undertegnede har lest den. Ikke nok med at Gjengangeren i denne artikkelen opplyser om at det er en betydelig motstand mot planene, de kommer med en ny opplysning. Det viser seg at Mads IKKE har fått godkjent plasseringen av anlegget hos Kystverket slik han hevder. Med det faller den eneste håndfaste opplysningen Mads har kommet med, og vi står igjen med kun hans antagelser og drømmer.

blogger-image--1654636585.jpg
Oslofjorden er verdt å ta vare på!
 
Jørgen tipset meg om at Kystverket har offentliggjort alle sine dokumenter i saken, disse kan du se selv her: http://einnsyn.kystverket.no/einnsyn

Skriv inn 2016/4641 i søkefeltet øverst til høyre for å se alle dokumenter i saken, inkludert hva Mads har sendt Kystverket. Dette er interessant lesning. Fra hans mail 01.07.16 kan vi lese hvilke merder han ønsker å benytte, Ecomerden. Det pussige er at i en mail til meg av 04.01.16 skriver han at dette er en av flere mulige alternativer. Et halvt år etter at han kontakter Kystverket vet ham med andre ord ikke hva slags merder han skal bruke.

 
21.07.16 presiserer Mads sine tanker om lokasjoner til 5 alternativer. Kun EN av disse kan sies å være ved Bastøya, noe som rimer svært dårlig med opplysningene som kom frem i de første avisartiklene. I all hovedsak er lokasjonene nord for Bastøy.

 
24.08.16 svarer Kystverket Mads "Generelt er vi skeptiske...." og "Biologer her på huset er skeptiske..." Dette står i grell kontrast til Mads påstander i de første artiklene om at Kystverket har godkjent noe som helst. Mads løy, enkelt og greit.

 
Dette rimer også dårlig med Mads påstander om at NIVAs målinger av salinitet er til hans fordel. Disse målingene er ikke foretatt på disse lokasjonene. Dette blir som å måle luftkvalitet midt i Oslomarka, og så si at målingene er relevante i Oslo sentrum.

 
I Mads sin mail til Erlend Godø ved Kystverket 24.08.16 skriver Mads "vi har en bred og omfattende dialog med Horten Kommune og Fylkeskommunen som engasjerer seg positivt". Dette rimer dårlig med en Facebookoppdatering fra Ordfører Are Karlsen i Horten Kommune 06.01.17. "Vi klargjorde at vi måtte få en søknad før vi formelt kan forholde oss til det. Horten Kommune.... ikke foretatt noen vurdering av prosjektet. ....miljøhensyn skal være tungveiende".

 
Fiskeridirektoratet bekrefter å ha mottatt en søknad, men kan ikke kommentere saken siden den ikke er ferdig behandlet hos dem. Forhåpentligvis gjennomfører de en grundig faktasjekk av alle opplysninger Mads kommer med.

 
Det som er klinkende klart på dette tidspunktet, er at man ikke kan stole på Mads sine opplysninger. Undertegnede ser på sitatsammenlikningene over og øvrig offentlig dokumentasjon, og ser en person som vrir opplysninger til egen fordel, alt etter hva som passer ham der og da. Jeg står på at oppdrettsanlegg, med Mads involvert, i Oslofjorden er en katastrofe som venter på å skje.
 
For ordens skyld:

Undertegnede er IKKE i mot fiskeoppdrett, eller annen utnyttelse av naturen. Jeg spiser mat, jeg bruker strøm, jeg kjører bil etc etc. Ergo har jeg full forståelse for at mat og strøm må produseres, veier bygges og at disse tingene sammen med alle de andre faktorene som ligger til grunn for vår (historisk høye) levestandard, har en viss miljøkonsekvens. Det betyr derimot ikke at jeg anser enhver form for produksjon av varer og tjenester som mer verdt enn miljøet vårt. Fiskeoppdrett i lukkede merder, uten spredning av parasitter og sykdommer, med fisk foret opp uten å overfiske artene foret er laget av, er i mine øyne et minimumskrav. Siden næringen baserer seg på å bruke offentlige goder, bør den dessuten betale for dette, på lik linje med andre næringer som forbruker offentlige goder. Dessverre er næringen per i dag langt unna dette idealet, og jeg kan derfor ikke bifalle virksomheten.

blogger-image--1441808426.jpg
Oslofjorden er også viktig for rekruttering til friluftsliv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.1.2017 at 12.33, LTPoppe skrev:

 

En liten justering: under gode forhold kan du faktisk produsere en femkilos laks fra smolt på under 12 måneder. Snittet ligger et sted mellom 14 og 18, tipper jeg. Avhengig av fisketype og geografi.

Men de 11-12 månedene fordrer svært gode miljøforhold, herunder temperatur. At temperaturen blir høy nok på Bastøya tviler jeg ikke på, men sommerstid må det da bikke over 18 grader selv på utsiden av øya? På så høy temperatur vil laksen høyst trolig begynne å slite med oksygennivåene, og dermed raser tilveksten.

Kjører han lukket eller semi-lukket og pumper opp vann fra dypere lag, kan det hende han klarer å holde temperaturen og oksygenet på gode nivåer. I så fall vil han ha et stort konkurransefortrinn.

Men det sto dog intet spesifikt om det tekniske på hjemmesidene (?).

Samtidig lurer jeg litt på denne: "Fjord Visjon Lax har i sin forretningside om sunt fiskebruk at deres laks skal ha spesialfor uten farge eller tilsetningsstoffer."

Det er mulig han mener å bruke gjærsopp eller andre naturlige pigmentkilder. Men hvis tanken er å bruke fôr uten farge, ender han med en laks som er like hvit i kjøttet som en torsk. Selv med begrenset markedskunnskap er det umulig å få solgt en slik fisk. Med mindre det foreligger helt nye, slående argumenter for salg av laks som markedet ikke kjenner til ennå.

Var med på et forskingsprosjekt med de mest hurtigvoksende laksene. Rekordfisken var nesten 5 etter 12 måneder i sjøen. Desverre var den ikke brukbar til matfisk da den var så feit at den spaltet seg for mye. Gjennomsnittet var i overkant av 3.

Disse hurtigvokserne hadde selvsagt optimale forhold hele tiden i sjøen.

Husker ikke hvor stor de var når de ble satt ut men mener de var en del større en normalen da de skulle ha maksimale forhold hele veien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.