Gå til innhold
Fiskersiden

Ferdatorsk 2017


Bskil73
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
1 time siden, Giljor skrev:

Var ute i dag i byfjorden. fikk en på ett par kg som så mistenkelig hvitere ut enn de andre, som og var mindre og gikk på sjøen. denne var og full i rogn. 

Hvor dypt fisker dere etter ferdatorsken?

 

 

Torsk.PNG

Rundt 60 meter om du er mellom vardenese og Hundvåg. Jeg fikk bare lyr i dag .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vi fiska rundt Eigerøya og utpå Øyagrunné, men lite torsk å få der (fikk en lange i underkant av 2 kg). Den eneste torsken jeg dro var en liten skadet/skambitt kysttorsk. Det ble tatt en del torsk (lørdag) utenfor Sirevåg, opp mot 7-8 kg, men er usikker på om det var Ferdatorsk. Jeg har selv fått torsk på 5 kg der sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fisket etter ferdatorsk så søker nå hjelp. (ja faktisk). Selv om den kanskje ikke har kommet inn mot byfjorden enda så skulle jeg vel ha fått annen fisk?

Har nå vært ute 5 av de siste 10 dagene på jakt etter ferdatorsk og annen bunnfisk.

Har fisket på nordsiden av Hundvåg, over mot Tasta, langs Dusavik, Randaberg, Bru, Tungenes, Persholmen, Åmøy uten å fått en forbanna sjit. Fisker med havstang, braided line, standars sølvkroken pilk samt en rød makk en meter over. Dybde er rundt 30-55m. Prøver å variere plass hyppig fremfor å stå på samme plass over lengre tid. Når det er mer sjø bruker jeg drivanker for lettere å være nær bunn. Har både GPS og fishfinder. 

Noen som kan se hva jeg gjør feil? noe jeg kan forbedre?

Har også kjøpt sniksnøre og har line. Tips rundt det?

Noen som har formening om at fiske er best ved flo? har prøvd begge deler uten hell.

Ser og utrolig mye skarv.. såg 2 kobber i dag og en på lørdag. Langt fler enn hva jeg har sett tidligere. Er oppvokst i disse farvannene og når jeg og min far møtte den eldre garden på sjøen hadde dem ofte med seg hagle/rifle for å holde de bestandene nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mye både sei og lyr i fjorden, men lite torsk.

Ang. din kommentar om kobben, så viser det bare hvor utrolig uvitende den gamle garden er. Hvor mye fisk tror du kobben spiser i forhold til alle kilometerne med garn som står i fjorden døgnet rundt?

Gammel overtro og ideen om at alt som spiser det samme som oss må utryddes.

Hadde sikkert bare vært greit om kobben tok mer sei siden de fleste jeg får er tynne som slips og helt tomme i magen, men det er vel kobben og skarven som har fisket ut brislingen og tobisen også?  Bare en digresjon. I 1997 ble det fisket 700 000 TONN med tobis i Nordsjøen og noen år etter kolapset bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.