Gå til innhold
Fiskersiden

Sjø-ørret i Bergen


Oldermann
 Share

Recommended Posts

Kristianborgvandet og sjø-ørret.

 

Nu har det seg slik at min sønnesønn har gjort meg oppmerksom på at det har vært endel skriverier om fisket i Kristianborgvandet i gamle Fana. Må jeg få skyte inn at i guttedagene før krigen var vi to venner som fisket fin sjø-ørret i elven, eller bekken om en vil, som gikk fra vandet til Nordåsen. Denne elven kunne om høsten gå ganske flomstor siden den fikk vandet sitt helt fra Tvedtevandet på Landås og Mindemyren.

Like ovenfor broen (borte nå) over elven var det en liten øy med fin kulp både på oppsiden og nedsiden. Den lå tvers for der Hattefabrikken lå, og der det nu er en stor kolonialbutikk. Nu ligger elven i rør under asfalten.

Når elven flømmet opp var vi på plass med stenger av rognetre og sterk gut. Sikkert 0,60, og makk på kroken. Når fisken bet var det å slenge den på land. Størrelsen var sånn 7-8 hg, men vi fikk også kjenne stor fisk som vi ikke klarte å slenge opp. Jeg vil tippe opp mot 2 kg.

Nu fikk jeg en periode andre interesser som presset seg på meg, men efter krigen lærte jeg fluefiskeri av den legendariske Finn de Lange. Da hadde jeg noen fine kvelder på halen (som vi sa) i vandet. Fisken i vandet flyttet seg ned mot utløpet på kvelden. Fluen var bare enkel March Brown, og fisk blev det.

Jeg fisket også i elven inn i vandet. Fra kolonialen til Bjordal (like ved toglinjen) og ned til vandet. Ett stilleflytende parti. Alt er borte nå.

Ved Mindemyren gjorde elven en sving og gikk i fosser og stryk langs Elvebakken og opp til Tvedtevandet. Om sjø-ørreten kom seg opp dit er jeg uskker på. Kanskje nogen vet det? Ellers blev det efter hvert satt garn i utløpet i Nordåsen hele høsten og fisket avtok betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig! Var det gjedde der også på den tiden? Jeg har det fra en gammel rev at ørreten tidligere gikk forbi gamle Haukelandsvannet, og det slenger enda ørret av grei størrelse i vassdraget. Synd at uvettig utbygging har ødelagt, Kristianborgvannet er fint nå men før senkingen må det ha vært en riktig perle. Samme med Solheimsvatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.