Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd for innlandsfiske


MacMT
 Share

Recommended Posts

Hei!

 

Mitt første innlegg her inne, til tross for at jeg har vært inne her jevnt og trutt noen år. Nå håper jeg noen kan tenke seg å hjelpe meg rundt valg av ekkolodd.

 

Bakgrunnsinformasjon:

Fiskeinteressen har bare økt de siste årene og i fjor gikk jeg til innkjøp av båt som jeg sikkert hadde 30-40 turer med før isen la seg. Jeg fisker i hovedsak på innlandet, og fluestanga og interessen for ørretfiske har måttet vike for abbor!! Makan til morsomt fiske! De to siste årene har jeg brukt mye amerikanske softbaits og testet ut typiske «bass-teknikker», dropshot, texas, wacky, fluke, creature baits osv. på abboren. 

Båten er en Linder med kastedekk, som alltid står klar på henger. Kjøpte en Minn Kota pedalstyrt el-motor, og kommer aldri til å fiske uten igjen. Gikk bort i fra den typiske «norske» varianten, hvor man helst skal ha fjernkontroll rundt halsen, spot-lock og link til kartplotter, og gikk for en billigere vaierstyrt. Tanken var at jeg så godt som aldri dorger men derimot fisker aktivt fisker aktivt med begge hendene.

I tillegg til å prøve nye fisketeknikker er altså planen for 2017 å prøve ekkolodd, som jeg har null kjennskap til fra tidligere. Har lest mye på nettet, blant annet veldig mye interessant fra Erik / teamColibri, og klarer ikke bestemme meg for hva jeg kommer til å bruke/skjønne, og hva jeg bare har lyst på… Bestemte meg derfor for å gå rolig ut med et Hook 4x… Trodde dette skulle være inkludert DownScan, noe jeg nå, når jeg åpnet pakka, skjønner at giveren som er inkludert ikke er interessert i (HST-WSBL). Spørsmålet da er om det er idiotisk å ikke ha DownScan? I såfall kunne det vært fristende å bytte inn i en Hook 7x, som også har litt større skjerm (og ikke koster såååå mye mer).

 

Fisker for det meste under 4-5 meter, og i mindre sjøer der jeg er kjent. Ser ikke noe stort poeng i å ha kartplotter..? Noen som vil mene noe annet?

 

Har også slått meg litt til ro med at jeg kanskje ikke trenger SideScan/360-Scan/Forward-Scan og gud vet hva med det aller første? (Kan knapt lese 2D-ekko)

 

Det jeg derimot tenker kunne vært fint, er litt større skjerm, med visning av flere frekvenser samtidig. Enig?

 

Håper på noen fornuftige svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen som aktiv bruker av forumet. :)

Blogz her på forumet har en farkost og fiskestil som ikke er helt ulik din, så med litt flaks kjimer han inn. Han har en Lowrance Elite 7 HDI, som er en forgjenger til Hook-serien.

Som du er inne på handler elektronikk også om personlige preferanser og budsjett. I utgangspunktet hadde jeg pekt deg i retning av Lowrance Elite 7 Ti, Humminbird Helix 7 eller Simrad GO xse 7. Årsaken er delvis SideScan, som jeg selv bruker endel ved abborfiske for å finne bunnstruktur og stimer, delvis en skjermstørrelse som faktisk gir nytte av SideScan og delvis at disse kan bruke/ lage dybdekart. Dvs mine grunner til å peke den veien, er akkurat de funksjonene du er usikker på om du trenger. :D

Ved abborfiske bruker jeg kartplotteren mer enn ekkoloddet, bortsett fra sen høst hvor abboren stimer seg sammen og jeg tidvis sliter med å finne den. Da kan jeg kjøre rundt i timesvis med ekkolodd og SideScan for å lete opp en stim å fiske på.

Resten av sesongen begynner jeg med kartplotteren og ser etter grunner, platåer, kanter etc som ser spennende ut. Finner jeg ikke abbor på den måten, kjører jeg over platåer/ større grunner med 2D og SideScan igjen på jakt etter enkeltfisk eller mindre stimer som står og sturer, typisk på 3-10 meters dyp, og vertikalfisker på disse.

Så for meg hadde kartplotter vært et must, og med et begrenset budsjett hadde jeg heller sett på en Hook 5 enn en Hook 7x. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lynkjapt og informativt svar! Jeg har lest mye av det du har skrevet her, på bloggen og på fiskesnack og lært masse. Derfor har også tanken vært på Elite 7 Ti, som har blitt anbefalt fra flere hold. Grunnen til at jeg ikke har kjøpt denne enda er naturligvis for å prøve å slippe billigere unna :)

 

Det kan virke som jeg har undervurdert mulighetene til kartplotteren, så sant man har kjøpt/lastet ned kartene (?) For det høres ut som du jakter på det samme som jeg tenker at jeg trenger 2D og downscan for, nemlig spennende strukturer ... Har tenkt at en kartplotter funker som en GPS, med noe oversikt over dybder. Altså mest for navigasjon og merking av hvor man har sett noe spennende på ekkoloddet :)

 

Håper Blogz kimer inn etterhvert.

 

(Tipper dette ender i 3 stk HDS-12 :rolleyes:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historisk har dybdekartene for norske innsjøer vært så dårlige (i den grad det i det hele tatt har vært kart tilgjengelig) at de ikke hadde noen misjon ved sportsfiske. 

For Lowrance og Simrad har du Insight Genesis og dybdekart.no som er dybdekart basert på brukerdata og er gratis. For Humminbird har du dybdekart.no men selv om det på nettsiden er gratis må du i praksis ha AutoChart for å bruke det i plotteren og det programmet koster ca 2500.

Navionics fungerer til alle, koster penger og har dårligst presisjon.

Alle kan du lage dine egne kart med også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Er ikke heeelt solgt på at kartplotter er noe jeg trenger... enda...  Så hvis vi lar problemstillingen ekkolodd Vs kombilodd ligge inntil videre :rolleyes:

Trodde først at DownScan var tingen å ha, og at denne teknologien gjorde det samme som tradisjonelt ekkolodd - bare bedre. Innser at dette kanskje ikke stemmer, og at det er tradisjonelt ekkolodd som kanskje er det mest brukbare for mitt fiske bare jeg lærer å bruke det.. Stemmer dette?

Her er en bra video jeg fant, for andre i "samme båt" :P https://www.youtube.com/watch?v=ww9ReivANgY ... Her fikk jeg svar på flere ting jeg lurte på, f.eks. hvilken diameter man kan tenke seg at ekkoet representerer i forhold til konevinkel. Jeg har i den forbindlese inntrykk av at giveren, HST-WSBL, selv om den er billig, er fin til formålet (grunt vann)..? Ser du har en del erfaring med denne Erik.

(Off Topic: Skjønner fortsatt ikke helt hva frekvens har å si, bortsett fra at man kan bytte ved forstyrrelser på den frekvensen man er på. Det virker jo f.eks. som man får ulike 50khz og 200khz-givere med både små og store koner).

Så spm nå er egentlig; hvor mye kan man tolke og forstå av strukturer og fisk ved hjelp av 83/200khz ekkolodd.. og hvor mye mer kan man forstå med DownScan? (SideScan er foreløpig litt uaktuelt, pga kostnader)...

-------------------------------------------------------------------

Med bakgrunn i at det bare tok måneder fra jeg tok i bruk min første gummi shad til jeg begynte å farge de med sprittusj og spraye med hvitløk og kebablukt, er det sannsynlig at jeg snart vil ha både kartplotter, SideImage, DownImage, 360-view osv., men da forhåpentligvis med litt mer kunnskap.. :) (og en bassboat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DownScan gjør forsåvidt det samme som tradisjonelt ekkolodd, dvs sender en lyd ned i vannet, tolker ekkoet og presenterer resultatet på en skjerm. Men i praksis er forskjellen ganske stor. Det er fult mulig å lete etter fisk med bare DownScan på de dybdene vi snakker om her, men de ser ganske anderledes ut. 

Så lenge båten er i bevegelse vil fisk tegnes opp som de klassiske buene på 2D-ekkolodd (vanlig ekkolodd), mens de tegnes opp som prikker eller "kladder" på DownScan. Dette har sammenheng med konevinkel. Disse prikkene på DownScan er rett og slett midten av buen du ellers ser på tradisjonelt ekkolodd, resten av buen "mangler". Buen dannes av at fisken kommer inn i konen, og passerer igjennom. Desto bredere konevinkel, desto bredere buer og større/ dypere buer. 

Downscan har en kone som er smal i båtens fartsretning men bred på tvers. Den er mer som en strobe enn en kone. Dette, sammen med bruk av høy frekvens, gir de foto-liknende bildene av bunnstruktur. 

Konevinkel+skannende+ekkolodd.png

Min påstand er at DownScan er kjekt å ha, men til den generelle fiskeletingen og vertikalfisket er det fortsatt 2D-ekkolodd som er det primære verktøyet.

Unntaket er der fisken står inni eller veldig tett på struktur. Feks i deltaet i Øyeren der jeg tidvis ser abbor stå innimellom kvist og kvast i de tømmervasene som dannes der. De fiskene er umulige å se på 2D, der blir bare alt en stor mølje. På DownScan tegnes kvistene med prikker (fisk) innimellom.

Med Lowrance og HST-WSBL har 200 kHz en konevinkel på 20 grader og 83 en konevinkel på 44 grader hvis jeg husker riktig. 83 kan derfor være grei på veldig grunt vann, til pelagisk trolling og ved vertikalfiske der man sliter med å holde båten i ro. Men stort sett er 200 kHz den frekvensen man bruker mest.

Ja, HST-WSBL fungerer fint på grunt vann. 83/200/455/800-HDI er mer eller mindre den samme 2D-giveren men med DownScan i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for at du tar deg tid til å svare!

Siste nytt: 

Internett er en skummel ting, og jeg vurderer nå om ikke Garmin Striker 7sv hadde vært noe (Har fortsatt ikke levert tilbake Hook 4x). SideVü, ClearVü og større skjerm. Også er det noe ved designet til Garmin som tiltrekker meg. Samt at den ikke har kartplotter, som sikkert er det som gjør at prisen ikke er heeelt avskrekkende (ca 6200,-)

 

Har du prøvd GT-52HW-TM giveren enda Erik? Ser du har skrevet om den.. Forresten, TM - det står ikke for trolling motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TM kan stå for både frontmontert elmotor, og for aktermontering (transom mount). :) For GT52HW står det for transom mount, dvs den er ment for montering på båtens akterspeil.

Jeg fikk låne en Striker 7 med GT52HW helt på slutten av sesongen 2016, men tiden med den ble for knapp til å publisere noe om det. Lei nordavind gjorde at testingen ble amputert, og en liten kar på da 11 måneder krevde sitt så det ble lite skjermbilder etc som jeg ellers vil ha med meg når jeg skriver om et ekkolodd utover ren produktomtale. Jeg fikk dessverre bare låne den en dag og det blir i korteste laget for skikkelig test. Men på 0-30 meter er dette et bra alternativ og faktisk hakket bedre enn Lowrance med sine 83/200-givere som HST-WSBL, Totalscan og HDI. Det tilskriver jeg selve ekkoloddgiveren, GT52HW er på høyde med min Airmar TM150M Som i seg selv koster ca 5000) på disse dybdene. Garmins SideVu/ downvu er helt ok, men klart et hakk bak både Lowrance og Humminbird. Der GT52 får problemer er med økende dybde men det må man nesten bare forvente også.

Striker 5 kan jeg ikke anbefale, delvis pga skjermen og delvis pga ekkoloddgiveren. Men Striker 7 er et bra alternativ til andre rene ekkolodd, kanskje det beste for ferskvannsgutta akkurat nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.