Gå til innhold
Fiskersiden

Erfaring med multiplikator til lettere spinnfiske


MacMT
 Share

Recommended Posts

Muligens et tema som er tatt opp tidligere, men finner ikke noen nyere tråd.

Dere som bruker multiplikator til lettere fiske (5-30g-ish), hva bruker dere? Hva slags sene funker for dere osv.? Er interessert i å høre hva som brukes, og positive og negative erfaringer. :)

Jeg har, som nordmenn flest, mest erfaring med haspel, men kjøpt noen "billigere" multi-sneller også siste årene. Etter at jeg kjøpte meg båt, synes jeg multiplikator har noen store fordeler.. Man kan kaste med en hånd, mulighet for pitching/flipping og man kan enkelt slippe ut litt ekstra line, f.eks. ved dropshotfiske. I båten er det heller ikke noe tema å kaste så forbanna langt, noe som kanskje har vært multiplikatorens store akilleshæl (ved lett fiske).

Er forsåvidt interessert i å høre om kraftigere utstyr, til gjedde og laks, også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke budsjett vært et tema....

Men for min del er det dessverre det. Jeg bruker 3-4 kinasneller til det lette fisket. Multfilament (braid) på 0,10-0,13 er det det går mest i med fortom av fluorkarbon. Jeg har prøvd meg litt med tynnere multi også, men har opplevd at sena går mellom spole og hus hvis jeg ikke er veldig påpasselig så så tynn multi bruker jeg nå bare vertikalt.

Dropshot-riggen

IMG_6536.JPG  

Jiggsnella, vanligvis på en Berkley Skeletor.

blogger-image--713486960.jpg

Den på Veritasen (dropshotriggen) har bare en sesong bak seg, men virker bra. Den på jiggriggen har 2-3 sesonger bak seg og gjør jobben.

Hadde jeg ikke bekymret meg for budsjettet hadde nok en Mörrum zx3600 inngått i arsenalet. Har klådd litt på den og den gir meg sterke kjøpsvibber. Jeg liker runde sneller. :) Dag skrev en test av den også:

http://teamcolibri.blogspot.no/2015/11/testet-ambassadeur-morrum-zx-3600.html

 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter er Daiwa JDM (Japan Domestic Marked, produkter som bare selges i Japan) sneller med magnetbrems og SV trimspoler. For enda lettere kastevekter er Air spolene enda berdre. 

 

For 5-30g er Steez SV TWS den beste, et billigere men nesten like bra alternativ kastemessig er T3 SV. SS SV er også bra, denne bygger på forrige generasjons Steez og har magnesiumhus. Jeg har en SS SV jeg kan selge for en grei pris siden jeg har kjøpt mange forskjellige  Forrige generasjons Steez og SS SV er de beste snellene jeg har brukt som gir den beste følelesen håndteringsmessig, T3 er fysisk større og passer ikke like godt i hånden. . SV spolene er en trimspole som kan sammenlignes med UT Reel Technology spoler for Ambassadeur.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg leste Erik sitt innlegg angående kinasneller for en stund tilbake så ble jeg ganske nysgjerrig og bestemte meg for å kjøpe en. Ble positivt overrasket når jeg fikk den, bruker den sammen med noe PowerPro / kinabraid i 0.15 eller 0.20 med en fortom av mono eller fluorcarbon. Bruker den som regel sammen med sluk/gummi i 8-20grams klassen. Har vel fisket med den 1-2 ganger i uken siden september 2016, ikke noe problemer med den hittils.

Ellers bruker jeg en Ambassadeur 6500 rocket til det meste av slukdengingen min i sjø, den bruker jeg som regel til å kaste alt som er ca20-60g.

Har selv de siste ukene vært på utkikk etter en ny multiplikator snelle, er veldig fornøyd med min 6500 størrelse til mitt tyngre fiske, og er fornøyd med kinasnellen, men har jo lurt på hvor stor forskjellen vil være i bruk hvis jeg kjøper en dyrere snelle til det lettere fisket. Kom tilfeldigvis over Shimano Calcutta TE 201DC og 250DC til 2500kr fra en Norsk nettbutikk når jeg søkte om info om forskjellige multisneller. Ble jo litt interessert i den, men er mye penger for en snelle jeg ikke vet noe særlig om, selv om jeg ser at den har en veil pris på 6990kr og fått Karakter 6 i Alt om Fiske utgave nr. 9 - 2010. Vet ikke om det kan være ett godt kjøp.

Kommer jo an på hvor mye penger man vil legge i dette, og hva bruksmålet ditt er. Både abbor og erik er veldig kunnskapsrike, jeg ville hørt på hva de sier.

Endret av Rolfen
skriveleifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Calcutta-gutta synes jeg er skikkelig fine til litt tyngre fiske. Typ 20 gram og oppover. Bruker klassen under (400b) på gjeddestangen som skal lempe ut gummi på 70-140g. Den har tålt 10-12 år med mishandling og var verdt hver krone.

Jeg fikk låne to av de første microchip-snellene i Calcutta-serien som Elbe tok inn. Det var mens jeg jobbet i bransjen, så det må være femten år siden... Morsomme sneller og jeg har vært veldig nære å kjøpe en flere ganger. Digger lyden de lager når man kaster. Kvalitetsfølelsen er svært god. De har neppe blitt dårligere med årene. Bør kanskje nevne at jeg er Shimano-fan. :D

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Calcutta Conquest 200DC også, Conquest er navnet som brukes på toppmodellene av Calcutta i Asia. Jeg har forrige modell, kjøpte min for ca 3000 kr under et besøk i Shanghai i 2008. Snella kaster bra den i fra ca 8 g og oppover, jeg bruker multifilament på min. Den asiatiske utgaven ska ha en bremsekarakteristikk som er litt forskjellig fra US/europeisk utgave, Conquest bremsen skal vist fungere litt bedre med multifilament. Mange multifilament fungerer ikke med multiplikator, jeg bruker Power Pro og Sufix 832 Gore. Jeg synes 200DC er for stor og tung i forhold til kapasiteten, men det er ingen tvil om at det er ei gedigen snelle. Jeg har ikke noe i mot Shimano sneller, men er ingen fan, jeg foretrekker Daiwa og Ambassadeur sneller. 

 

En annen multiplikator jeg har som kaster godt er Ambassadeur Mörrum BJ1600 IVCB-4.  FInnes også i 3600 utgave, men jeg valgte utgaven med smal spole da den ikke har synkronisert snørefører. Denne snella har utvendig justerbar senstrifugalbrems, jeg har plukket ut to av 4 bremser og bruker multifilament. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler erfaringene deres med oss. Har til nå bare sett på Ambassadeur og Shimano sneller, skal bli kjekt å undersøke Daiwa litt også. Liker å lese litt om forskjellig fiskeutstyr. Nå blir det litt ekstra lesing om Daiwa snellene som blir nevnt her og Ambassadeur Mörrum.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

abbor: Ser mye snakk om Daiwa når det kommer til lett/UL "casting"-utstyr. Er det sånn å forstå at dette er enda hippere enn f.eks MGXtreme? En ting som i allefall er forvirrende er  modellbetegnelsene.. Skjønner ingen sammenheng mellom ulike modeller og generasjoner, og veksler mellom å bruke ordentlige navn (Tatula, Zillion) og bare bokstaver?? 

erik: Har den snella som du er mest fornøyd med noe navn? Og hva synes du om Veritas 2.0 vs Skeletor. Jeg har to stk Veritas 2.0 og er kjempefornøyd (bortsett fra at jeg synes stangringene virker noget skjøre)

Rolfen: Jeg har selv bestilt en kinasnelle. Skal bli spennende å se hvordan den er sammenlignet med f.eks en Black Max jeg har. Noe erfaring med kinastenger? Er litt mer skeptisk på det området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwa JDM snellene er flere hakk over hva Abu tilbyr når det gjelder lett og ultralett. 

Toppmodellen er Steez, disse er bygd i magnesium. Siste utgave heter TWS. Jeg har en Steez SV 6.3R som ikke har TWS, men er ei super snelle som nå er tilgjengelig på eBay for en grei pris. Finnes også mange andre Steez modeller, noen av dem har mer til felles med SS SV,  enn Steez snella mi. En Steez med aluminiumhus er også på vei. 

SS finnes i SV og Air utgaver. Dette er en rimeligere utgave av Steez, med magnesium ramme, men Zaion kompositt sidedeksler. 

T3 er kanskje den teknisk mest avanserte snella, den har TWS og magnetbrems med 3 forskjellige bremseprofiler (Magforce 3D). T3 er bygd i Zaion kompositt. Finnes med standardspoler, SV og Air. 

Alphas er kompakt og bygd i aluminium, gir mye for pengene. Alphas finnes med standardspole, SV og Air. 

Zillion og Tatula er sneller for saltvann. Siste utgaver av disse har TWS. Siste utgave av Zillion er en oppgradert Tatula. Finnes med standard, SV og long cast spoler. Finnes også ei snelle som heter Morethan som er en variant av Tatula beregnet spesielt for multifilament. 

Spolene er svært viktige, SV er en trimspole som er sammenlignbar med UT Reel Technology spolene for ambassadeur. SV egner seg fra 4-60g (litt avhengig av snelletype). Air er UL spolene, kaster ned til 1.5g.

Alle lavprofilsneller har snøreføreren som står stille under kastet. TW eller TWS er et system som gjør at snøreføreren bremser mindre under kast. Snøreføreren er T formet og systemet lar snøret gå fritt i den brede delen på toppen av T'en under kastet og i den trange delen under innsveivingen. 

Magnetbremsene har svært forskjellig profil på forskjellige sneller. En "kopp" i aluminium, kalt rotor, sitter på spoleakselen, kanten av rotoren går inn i et spor mellom magnetene på sidegavlen. Ei fjær holder rotiren mot spolen ved lave spolehastigheter, ved store hastigheter vil rotoren pga et spor bli gradvis presset mot gavlen og bremsevirkningen vil øke. Vekten på koppen og stivheten bestemmer hvor progressiv bremsen er. Styrken på bremsen er justerbar med et hjul med 20 trinn. 

De eneste snellene som interesserer meg er de med SV og Air spoler. Jeg har Steez SV 6.3R, SS SV, T3 SV og Alphas Air. 

Den eneste trimmingen jeg gjør med disse snellene er å sette inn Hedgehog Air eller Air BFS kulelagre. 

 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor:

Hvor stor forskjell synes du det er med disse nye sv spolene på lette sluker forutsatt at alt rundt er likt, stang snøre e.t.c?

Hvordan står mørrumen seg mot disse nye sv snellene på sluker fra 7-10 gram?

Jeg bruker selv en tatula med ali ekspress lettspole (12gram), og en haibo smart med både sentrifugal og magnetbrems. Disse funker ned til 10 gram, men under det så begynner det å butte...

 

Mvh Larsey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle snellene mine har SV eller Air spoler originalt så jeg har ikke prøvd noe annet, men basert på erfaringer med Ambassadeur 1500 og 2500 så hadde jeg ikke kjøpt disse snellene uten SV spolene. 

Forskjellen når det gjelder kasting mellom Mörrum og Daiwa snellene begynner å bli mindre over 12g. Men det er så mye annet som er forskjellig, følelsen av å bruke en Steez SV kan ikke sammenlignes med noe annet. Skal jeg beskrive denne snella med et ord må det bli perfekt, og det er ekstremt sjelden at jeg ikke finner noe å utsette på et produkt. Jeg kjøpte først SS SV, jeg syntes den var overbremset, så kjøpte jeg T3 SV, men den ser ut som ei gjedde når lokket foran er oppe for kasting. Så da ble det Steez SV, den kaster suverent ned til 4g, for å kunne kaste 2g sikkert så kjøpte jeg Alphas Air. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolfen: Ja, jeg har også lest om de stengene på Team Colibri-bloggen. Ble vel ikke helt overbevist der :)

 

Abbor: Takk for oppklaring ang. Daiwa! Jeg har ønsket meg litt en "super-kombo" for kastevekter ned i 7g, ikke fordi jeg trenger det, men fordi det hadde vært morsomt å kjenne forskjellen. Har i den forbindelse sett på MGXtreme, men skjønner da at Daiwa er veien å gå!

Hva slags stenger bruker du til disse Daiwa-snellene? Og hva slags sene? Vil tro stengene også har rimelig mye å si om man skal kaste av sted ting ned i 3-4g?

Skjønner også at lett spole er viktig, og at Air er enda lettere enn SV? Vil Air alltid gi bedre kastelengder enn SV, selv om man ikke er helt nede i UL-landskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler SV hvis en hovedsaklig kaster vekter over 5g. 

Jeg bruker MajorCraft stenger i Volkey og Corzza serien med disse snellene. For UL bruker jeg stenger som er spesifisert ned til 1/32 Oz kastevekt. Har også en Megabass Pagani Air Bamboo som jeg bruker for de aller letteste kastevektene. 

Jeg foretrekker mono til lette kastevekter. Bruker normalt Stroft GTM i 0.18 - 0.25 mm. 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg hatt i noen sesonger: https://www.ebay.com/itm/231861927157 

Den siste jeg kjøpte, og som står på Veritasen, er denne: https://www.ebay.com/itm/142082716577 

Veritasen og Skeletoren er veldig forskjellige, noe som er naturlig da de er beregnet på forskjellige vektklasser. Veritasen er en M, opp til 30g. Skeletoren husker jeg ikke intervallet på men det er ca halvparten. Alt fiskeutstyret mitt er pakket ned foe øyeblikket da vi bytter bolig om tre uker så jeg får ikke sjekket.

Veritasen er beregnet på kasting, Skeletoren på vertikal/ dropshot. Men Skeletoren har såpass kort bakstykke på håndtaket at den er fin å kaste med også. Jeg er godt fornøyd med begge to, de utfyller hverandre godt. Veritasen er litt "kjepp" men Skeletoren er "feinsmecker". Mitt lette fiske er primært abbor, med litt sjøørret en sjelden gang. Så keg vektlegger nok litt andre egenskaper enn den typiske ørretfiskeren på fjellet. Til abbor og båtfiske liker jeg korte stenger ala bass-stenger, unntaket er når jeg bruker popper. Da vil jeg ha litt lengde på stangen igjen for å løfte sena og styre popperen rundt siv og vannliljer etc. Pt har jeg ikke noen lengre og lette stenger for multiplikator, så der bruker jeg haspel enn så lenge.

Jeg har kjøpt to haspelstenger på eBay. En som jeg er fornøyd med, men da med helt andre kastevekter enn oppgitt, og en som er for dårlig. Men siden jeg har to småtasser som også skal ha fiskeutstyr, og da helst utstyr som kan ødelegges uten at far går inn i krampegråt, blir utstyret brukt uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linkene virker ikke Erik.

Jeg har bestilt en sånn: http://www.ebay.com/itm/Tsurinoya-13-1-BB-6-3-1-Baitcasting-Fishing-Reel-Bait-Casting-Baitcast-TS1200-/121617953416?var=&hash=item1c50feb288:m:mZgwdVFn6N6LKknWVZm1tCg

Blir en stund til jeg får prøvd dog.

Jeg er veldig fornøyd med Veritas til haspel. Synes overhodet ikke den er "kjepp", men de er L og ML. Har litt problem med at Veritas for casting har for kort bakstykke (de jeg har prøvd)... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linkene er tatt ned siden jeg postet, heldig med den. :)

TS1200 er dagens variant av den jeg har et par stykker av, så den duger nok. Jeg bruker primært Veritasen til dropshot, og kaster med en hånd så bakstykket tenker jeg lite på da men skjønner at det nok er en smakssak. Det blir også en hel del underhåndskast med den teknikken og da er kort bakstykke nesten bare en fordel. Det at den bare er 6`6" bidrar nok til en litt annen følelse enn i de lengre. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.