Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelpe fisken til å lage gyteplasser og hjemmesteder ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Hei er det noen her inne som har noen erfaring med temaet i linken under ? Svenskene bygger ting i vannet som tiltrekker seg små og store fisk. Synes det ser utrolig gøy ut å vurderer å prøve dette. Gøy om noen av dere har erfaring rundt dette :)

 

http://www.rekofiske.se/bygga_vase.php

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Issat-Erke Trosten skrev:

Spennede. Hadde vært moro å testet dette.
Kanskje man utnytter påskeferien til å plassere noen slike? ;)
 

Ja ikke sant ,)

Selv vurderer jeg å prøve det ut i et vann jeg kjenner godt. Dette vannet huser Gjedde opp til 6kg og Abbor på langt over kiloen + Mort.

Dette skaper jo gyteplasser/lek for fisken. Det tiltrekker seg jo både store og små fisk også. Sikkert mange vann som ikke har nok med busker/trær eller ting fisken kan gjemme seg ved/under. Ting som dette skaper jo bedre trivsel for fisken også. 

Så biter fisken sikkert bedre rundt slike plasser. Jeg som driver med mest C&R så er jo dette ideelt :)

Hvem av de forskjellige metodene liker du best ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte metoden hvor man bruker påler som holder materialet på plass. 
Da slipper man å handle inn feks betong eller ståltråd. Hvis man vil, finner man alt av materialet i naturen, kanskje til og med i nærområdet, noe som gjør terskelen lavere for å faktisk utføre jobben da det ikke krever "store" økonomiske utgifter. 
Dessuten er det enkelt å gjøre når det ligger is på vannet.
Eneste bekymringen jeg har er at folk som ikke vet hva denne dungen med "rusk" er ødelegger den.

Selv om det er synd Norge ligger bak Sverige når det angår fiskeforvaltning(Ja utenom ørret og laks), skal vi være glad at vår søta bror bidrar med mye forskning osv. slik at jobben i Norge blir lettere hvis den igangsettes  ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.1.2017 at 20.08, Issat-Erke Trosten skrev:

Likte metoden hvor man bruker påler som holder materialet på plass. 
Da slipper man å handle inn feks betong eller ståltråd. Hvis man vil, finner man alt av materialet i naturen, kanskje til og med i nærområdet, noe som gjør terskelen lavere for å faktisk utføre jobben da det ikke krever "store" økonomiske utgifter. 
Dessuten er det enkelt å gjøre når det ligger is på vannet.
Eneste bekymringen jeg har er at folk som ikke vet hva denne dungen med "rusk" er ødelegger den.

Selv om det er synd Norge ligger bak Sverige når det angår fiskeforvaltning(Ja utenom ørret og laks), skal vi være glad at vår søta bror bidrar med mye forskning osv. slik at jobben i Norge blir lettere hvis den igangsettes  ;) 

Selv synes jeg bare konseptet i seg selv var kult. Aldri hørt eller sett noen gjøre dette før. Vurderer å teste ut dette før sommeren. Isen som du sier er jo helt genial å bruke til dette. Virker ikke ut som resten av FS er enige :) lol !!   Dårlig overskrift brukte jeg også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe nytt dette her altså. Og i de fleste vann trenger ikke abboren hjelp til å gyte akkurat. Problemet er stort sett omvendt

Er mange som har lagt ut grantrær og latt abbor gyte i det og så løfte ut trær med eggene så man klarer å holde bestanden nede

Men de skaper noen skikkelige hotspots da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, lars p skrev:

Er ikke noe nytt dette her altså. Og i de fleste vann trenger ikke abboren hjelp til å gyte akkurat. Problemet er stort sett omvendt

Er mange som har lagt ut grantrær og latt abbor gyte i det og så løfte ut trær med eggene så man klarer å holde bestanden nede

Men de skaper noen skikkelige hotspots da:)

Er jo hotspots man er ute etter ,) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bekkalger å dra opp eldre tråd som heller ikke var så populær. Men lurer fremdeles på noe vedrørende dette. Planen min er å senke et større tre på en plass jeg vet det ikke er noe av dette fra før. Så fisken svømmer bare rundt uten gjemme plasser. Når solen står høyt vet vi fisken liker å skjule seg. Ønsket mitt er jo å lage en eller flere plasser hvor fisken kan gjemme seg på. 

Se på bilde 10 så ser dere hva jeg har ønske om og utføre. Noen som vet eller kan tenke seg hvor mye vekt som må til for å senke et tre på 5-6 meter ? Vurderer å støpe en fot eller bruke teglstein som vekt foran og bak. 

Takk !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe svenskene gjør, (og kanskje noen i Norge også?) er å markere slike plasser hvor de har lagt ut risvaser. Dette skaper som du har vært inne på hotspot for stor fisk og det gjør det til populære fiskeplasser.

For min del er det utenkelig å markere slik at alle får se det med tanke på hva slags "naboer" jeg har ute på vannet. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LaHo skrev:

Noe svenskene gjør, (og kanskje noen i Norge også?) er å markere slike plasser hvor de har lagt ut risvaser. Dette skaper som du har vært inne på hotspot for stor fisk og det gjør det til populære fiskeplasser.

For min del er det utenkelig å markere slik at alle får se det med tanke på hva slags "naboer" jeg har ute på vannet. :P 

Ja helt enig med deg. Jeg har en slagplan for ukene som kommer. Å ingen av mine hotspots skal deles bort  :P  

Planen er å prøve ut dette i et lokalt vann jeg har fisket i siden jeg var guttunge. Fisket har vert noe tregt der i mange år. Så jeg ser for meg dette kan hjelpe til med gyteplasser og hotspots som vi er inne på. 

For meg som driver med C&R har jo ikke dette noe og si for vannet eller de som fisker der. 

Gøy å se om dette vil gjøre noen forandring på fisket,mengde og kanskje størrelse på fisken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.