Gå til innhold
Fiskersiden

Fortom med fluorsene?


Fury
 Share

Recommended Posts

13 minutter siden, Potemkin skrev:

Ser ikke poenget med fortom. Kan noen fortelle meg hvorfor bruke fortom forutenom ved gjeddefiske?

På sommeren, når vi fisker abbor med jigg, bruker vi fluorkarbon fortom. Dette er rett og slett for at ikke gjedda skal stikke avgårde med altfor mange jigger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt man ikke skal fiske veldig dybt(15m+), så vil jeg anbefale hel mono. Da gjelder det bare å ha riktig diam på sena i forhold til dybden. Tykkere enn 0,25 blir det mye floker på nedslipp ved bruk av pimpelstikke. 0.18 er min favoritt til pimpel pga jeg bruker relativt tung pimpel(50mm og 12gr). Balanse varierer det mellom 0,20-0,25. 

Det er mange gode grunner til å ikke skjøte sena. Noen av dem er at du ikke vil ha en knute på sena så nærme et kritisk punkt ved "landing" av fisk. Under kjøring av stor fisk vil man miste noe av strekken som man trenger når fisken gjør korte utras. Strekken i sena vil fungere som en stangtupp. osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid klar fortom, mono eller fc hovedsaklig fordi jeg har sett fisk bli skremt av multilina, men også pga. slitasjestyrken mot tenner, iskanter og annet skarpt under vann.

Jeg synes det er så forbanna kjipt å miste fin fisk fordi jeg ikke har giddet eller bare har slurvet.

Derfor tar jeg meg heller tid til å gjøre ting og tang.

Drar det muligens litt ut her nå, men det er kun fordi jeg aldri ville anbefalt noen å fiske uten.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.