Gå til innhold
Fiskersiden

Pattegrisen Tan og Grå til hvilke forhold/årstid?


Aurejeger
 Share

Recommended Posts

Hei,

bruker i liten grad pattegrisen siden eg likar mindre rekemønster, dvs glimmerreke str i raudt og grått, men kan sei noko om farge.

Generelt vil eg sei at duse farger er sommer og haust og sterke farger er vinter og kaldt i vatnet. I itllegg er sterke farger og klart ver med solskinn ikkje god kombo. MEN til tross for det så er f eks svart wolly bugger supert på vinterstid, så ingen regel utan unntak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ventet til det blir god temperatur i vannet og småkrypene våkner til liv.

Min erfaring er at sjøørret foretrekker en skikkelig munnfull påvinteren og går over til reker og annet småsnacks om sommeren.

Svart Wolly Bugger er alltid bra. Alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker :)

Har mye suksess med hvite reker som opphenger foran sluken nå på vinteren.

Hvit glimmerreke tok 2 sjøørreter som bikka kilosgrensa i desember :)

Mista sjøørret på hvit glimmerreke senest idag.

Mista flua også, så nå sitter jeg ved bindestikka.

Svart woolybugger får jeg mest makrell på....det er for meg agn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser og leser ofte at folk fisker med det fisken jakter på, men det har ikke jeg hatt fullt så mye suksess med. Da får jeg bedre uttelling med å presentere et annet av de byttedyra fisken eter i tillegg. Eksempelvis fisker jeg ikke med børstemark under svermingene på våren, men ei stor, vektløs reke, og nå når sjøørreten eter småfisk og brisling så lurer jeg den oftere med ei lita reke enn med en Toby sluk.

Om det er form/str eller farge som skiller seg ut og blir igjenkjent vet jeg ikke, men jeg har fått fisk på dette oppsettet veldig ofte. 

Jeg har fler enn en gang stått og sett på sjøørret som glefser i seg brisling og har hatt magen full av brisling, men den tar alltid den lille reka som henger foran Toby sluken.

Ganske motsatt av hva man leser om å åpne magen og sjekke innholdet for å kopiere det, men det funker veldig godt.

Verd å prøve og anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Aurejeger skrev:

Jeg ser og leser ofte at folk fisker med det fisken jakter på, men det har ikke jeg hatt fullt så mye suksess med. Da får jeg bedre uttelling med å presentere et annet av de byttedyra fisken eter i tillegg. Eksempelvis fisker jeg ikke med børstemark under svermingene på våren, men ei stor, vektløs reke, og nå når sjøørreten eter småfisk og brisling så lurer jeg den oftere med ei lita reke enn med en Toby sluk.

Om det er form/str eller farge som skiller seg ut og blir igjenkjent vet jeg ikke, men jeg har fått fisk på dette oppsettet veldig ofte. 

Jeg har fler enn en gang stått og sett på sjøørret som glefser i seg brisling og har hatt magen full av brisling, men den tar alltid den lille reka som henger foran Toby sluken.

Ganske motsatt av hva man leser om å åpne magen og sjekke innholdet for å kopiere det, men det funker veldig godt.

Verd å prøve og anbefales :)

Ingen erfaring med det selv. Men lest mye rundt temaet du er inne på. Om fisken jakter stim fisk å du slenger ut en sluk med annen farge. Så skiller jo denne seg ut som du sier å kan resultere til at fisken biter. Jeg fisker ofte med rare sluker,wobblere osv som kompiser ikke har trua på. Dem mener jeg skremmer fisken osv :) lol !! å på noen få kast så sitter det en fin fisk i andre enden av snøret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.1.2017 at 12.42, Aurejeger skrev:

Jeg ser og leser ofte at folk fisker med det fisken jakter på, men det har ikke jeg hatt fullt så mye suksess med. Da får jeg bedre uttelling med å presentere et annet av de byttedyra fisken eter i tillegg. Eksempelvis fisker jeg ikke med børstemark under svermingene på våren, men ei stor, vektløs reke, og nå når sjøørreten eter småfisk og brisling så lurer jeg den oftere med ei lita reke enn med en Toby sluk.

Folk (les: fluefiskere) har ein tendens til å overanalysere situasjoner. Selektivitet er ein enkel matematisk tilpassing som gjer at fisken brukar tida si mest mogleg effektivt når den driv fødesøk. Det som er underkommunisert er at fisken (og aure speiselt) er selektiv aldri eller berre ein veldig liten del av tida. 

Fisken må ha mat og dersom den ikkje er skremt så tek den alt som minner om mat. Men har sjølv ikkje fått torsk som bare leita etter krabbe på grunna, den ville ikkje sjå på eller eta ein wolly bugger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.