Gå til innhold
Fiskersiden

Når er det best?


MichaelS
 Share

Recommended Posts

Sitter og diskutere med en kompis, og han mener at fisken/krabben smaker bedre på denne årstiden. Og at det er på denne tiden år det er letest å få fisk/krabbe.

 

Han begrunner dette med, at fisken/krabben har rogn nå, og at den da smaker bedre.

Jeg har ingen mening om det, da jeg som regel fisker som sommeren, og litt ut over høsten.

 

Så jeg lurer på, han påstand er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke gjort enda, at jeg tilberedet fisken med sjøen. Får bli noe jeg gjør i sommer tenker jeg. Hvis jeg finner en plass, som gir litt fisk. Var maks uheldige i fjor.

Jeg ble litt fasinert av påstanden hans, at fisken/krabben smakte bedre nå. Mye av smaken, sitter jo i fettet. Så i min logiske tankegang, så vil det være mer smak i fisken når den har litt mer fett. Mye mulig, at jeg er helt på blåbær tur nå.

Den andre påstanden da, at du får mer fisk nå, enn om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis man fisker makrell. 

Den påstanden er artsbetont. Fisker du etter lofottorsk så stemmer det utvilsomt, og mange av småhai og slikt er lettere å komme i kontakt med, men det er nok av arter du får mer av om sommeren.

Fettmengden lager smak, men du har sikkert prøvd fjøslaks kontra ordentlig, og en av grunnene til at villfisken smaker bedre er at fettprosenten har fått utvikle seg normalt. Så i teorien i hvert fall kan det stemme at fisk smaker bedre nå

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell, er agn, er lite jeg spiser av det.

Er mer giret på Lofottorsk da, men då må man ut i båt. og det har ikke jeg tilgang til.

 

FjøsLaks? Har aldri hørt om det, så mangt, du ikke mener oppdrettslaks da. Da er jeg med på hva du mener. Men vi er da på samme bølgelengde iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.2.2017 at 12.39, MichaelS skrev:

Mye og lære her, skjønner jeg.

Nå er det ikke mye jeg spiser av krabben, det er som regel klørene, jeg liker best på krabben (jeg og 90% av befolkningen, tenker jeg).

Da har du ikke smakt på ordentlig krabbekjøtt tatt på rett tidspunkt , og rett plass ,  om du synes at smaken på klørne er best ;) Enig med fiskedilla når det gjelder rett tidspunkt på året. Dog er det stoooooor forskjell fra landsdel til landsdel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Martin Lopez skrev:

Da har du ikke smakt på ordentlig krabbekjøtt tatt på rett tidspunkt , og rett plass ,  om du synes at smaken på klørne er best ;) Enig med fiskedilla når det gjelder rett tidspunkt på året. Dog er det stoooooor forskjell fra landsdel til landsdel.

 

Mye mulig, jeg skal ikke komme med noen påstand her. Har spist mye krabbe opp over tiden, men har aldri vært noe stor fan av selve krabben. Krabbem jeg har spist, har kommet fra Vestlandet, rundt om Haugesund/Karmøy området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.