Gå til innhold
Fiskersiden

RøyeFiske
 Share

Recommended Posts

Ja, nå har eg et prosjekt på gang der eg planlegge å reetablera et flott fiskevann. Det har vert satt ut laks der for en del år siden men det er et par år siden det har blitt observert fisk. Det er et relativt stort vann, 20 minutts gåtur rundt. En del hindre så det tar nok litt ekstra tid å gå rundt. 

Problemet er at det er liten tilgang på bekk, det er en bekk men den kommer fra en myr og er bare 15-20 meter lang før den går ut i vannet. Der er det mulighet for å fikse med grus og litt graving. Bekken som går ut av vannet har det samme problemet bare at her går vannet rett ned en klippe, ikke er vannmengdene store heller men litt er det. 

Nå er det sånn at me kan prøve å fikse bekken, og håpe på at ørreten vil gyte der. Problemet er at det sannsynligvis ikke er fisk igjen, og då vil me sette ut ny fisk. Det er to vann med bekk og fisk i der me kan fiske opp en del fisk, vil nok vurdere ruser i bekk og rundt i vannet. Men det som hadde vert mest gunstig hadde vert røye siden bekken gror så raskt igjen, de vil jo gyte uten en god gytebekk, men HVOR er det mulig å kjøpe røyesmolt/settefisk, hvor mye bør vi kjøpe, må vi ha tillatelse for å KJØPE fisk, og hvor mye vil det eventuelt koste? 

Takk for alle svar, tips og råd. 

Endret av RøyeFiske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt fortalt, glem det. Skal det gjøres lovlig må man søke. Og da får du mest sannsynlig kun lov til å sette ut fisk som var der før. Hvorfor satte noen ut Laks der ??

Så må dere finne ut hvorfor fisken blei borte(ørret kan gyte i stille vann i enkelte tilfeller) . Er det dårlig vannkvalitet , lite mat osv .

Er det bare mangel på utsatt fisk har dere potensiale, er helt klart enklest å lage gode vann der man kan sette ut lite fisk og kontrollere uttaket. Da kan man få eventyrlig vekst

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.1.2017 at 23.30, lars p skrev:

Enkelt fortalt, glem det. Skal det gjøres lovlig må man søke. Og da får du mest sannsynlig kun lov til å sette ut fisk som var der før. Hvorfor satte noen ut Laks der ??

Så må dere finne ut hvorfor fisken blei borte(ørret kan gyte i stille vann i enkelte tilfeller) . Er det dårlig vannkvalitet , lite mat osv .

Er det bare mangel på utsatt fisk har dere potensiale, er helt klart enklest å lage gode vann der man kan sette ut lite fisk og kontrollere uttaket. Da kan man få eventyrlig vekst

 

Var mye aktivitet i vannet før, men siden bekken ikke ble sett etter tok myren den. De satt nok laks ut fordi di hadde tilgang på det eller noe i den duren. Men fisk som var der før er ikke noe vi kan få tak i, men vi kan få tak i fra et vann som ligger noen kilometer ifra. Det beste hadde vert røye ettersom det er større sjans for å lykkes.  De artene som ville bli skadet av et eventuelt utsett er for lengst borte fra før. 

Endret av RøyeFiske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier bare hva loven sier jeg.

Hva folk gjør er noe helt annet. Men tenk litt over det med Røye, røye skal ha rimelig perfekt biotop for og blir noe god sportsfisk. Normalen er at de blir kjønnsmodne fort og lager store bestander med liten fisk.

Fisker dere opp Ørret fra ett annet vann og feks setter 50 fisk i året kan disse vokse meget bra.

Når dere først skal bryte loven så hadde jeg heller prøvd å få tak i Regnbue yngel. Vokser kjappere og er sprekere. I tillegg bortimot null sjanse for at den formerer seg så dere kan ha full kontroll på bestand og uttak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakka med noen og sendt mail rundtomkring og konkluderte med at vi planlegger å søke men hva vi skal sette ut er uvisst. Jeg mener at å fange fra et annet vann kan være en god ide men kanskje en del jobb og at det tar en del tid, i tillegg kan vannet bli beskattet hardt med en gang det går rykte om at det faktisk er fisk i vannet, derfor tror jeg ikke at det at det kan bli tusenbrødre bli noe problem. Men det med at røyen må ha perfekt viltbiotop skal jeg undersøke litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften sier at man skal lage et røyevann. Er det ikke røye i samme vassdrag, så kan du glemme prosjektet med en gang. 

Kontakt den lokale Jeger og Fiskeforening for informasjon om hva som trengs av løyver for at man kan kultivere et vann med settefisk.

Selv med løyver og godkjent settefisk, så er sjansen for at prosjektet mislykkes pga av at vannet rett og slett ikke er egnet for at fisk skal overleve.  

Noe av det andre som blir skrevet tidligere i denne tråden kan med trygghet redigeres bort. Det kan oppfattes som oppfordring til lovbrudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.1.2017 at 23.38, RøyeFiske skrev:

Det beste hadde vert røye ettersom det er større sjans for å lykkes. Men å blande inn mattilsyn, kommune, fylke etc er unødvendig byråkrati. De artene som ville bli skadet av et eventuelt utsett er for lengst borte fra før. 

Unødig byråkrati eller ikkje.....utsetting av fisk utan løyve er å rekne som faunakriminalitet og har strenge strafferammer. Følg norsk lov. Det finnes alt for mange eksempler på at enkeltpersoner har tatt seg til rette og vurdert at det er greit å sette ut ørekyt, gjedde, abbor, røye med meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt råd til deg:

1. auren treng veldig lite rennande vatn for å gyte, og eg meiner veldig lite rennande vatn forutsatt at det er litt ok grus. Dersom det er ein liten bekk er det stort sannsyn for at dette kan verta ein gytebekk. Ein liten bekk er berre bra fordi det held reproduksjonen nede.

2. Dersom det ikkje er rennande vatn som egnar seg som gytebekk er dette egentlig det aller beste dersom du vil ha eit vatn med stor fisk til sportsfiske og ikkje matfiske. Då set du ut ein del fisk i slengen som sagt over og du har full kontroll på bestandsituasjonen. Dette kan vera litt jobb i dette men for fiskestr og kontroll på reproduksjon er dette def det beste alternativet.

3. Røye har ein veldig stor reproduksjon dersom det er ok gytemuligheter. Du skal fiske veldig mykje ut av eit vatn dersom du skal halde ein slik bestand på god snittvekt. Sjølv veldig høgt fiskepress klarar ikkje i det heile å ta ut nok fisk dersom det er ok gytemulighetar. Du må bruke ruse eller garn.

Det er veldig mykje enklare å kultivera ein aurebestand siden den er knytt til gyteområde i rennande vatn. I eit vatn med normal reproduksjon er det i snitt produksjon på 3-4 kg pr haa. Det vil sei at du minst må ta ut 3 kg pr haa i året for å halde bestanden i balanse (her er det ein del forutsetningar som skal ligge til grunn men er ein grei tommelfingerregel). Så dersom det er ok produksjon og lite fiske så er det ein del fisk som skal ut kvart år for å unngå liten snittstr på fisken.  

Eg ville gått for alt 2, utan tvil fordi det er lettast å halde kontroll på uttak og utsetting = bra fiske. Eg ville ikkje introdusert røye fordi det er liten sjanse for at du klarar å halde bestandstørrelsen på eit nivå som gjer god snitt str på fisken.

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, josteink skrev:

Her er mitt råd til deg:

1. auren treng veldig lite rennande vatn for å gyte, og eg meiner veldig lite rennande vatn forutsatt at det er litt ok grus. Dersom det er ein liten bekk er det stort sannsyn for at dette kan verta ein gytebekk. Ein liten bekk er berre bra fordi det held reproduksjonen nede.

2. Dersom det ikkje er rennande vatn som egnar seg som gytebekk er dette egentlig det aller beste dersom du vil ha eit vatn med stor fisk til sportsfiske og ikkje matfiske. Då set du ut ein del fisk i slengen som sagt over og du har full kontroll på bestandsituasjonen. Dette kan vera litt jobb i dette men for fiskestr og kontroll på reproduksjon er dette def det beste alternativet.

3. Røye har ein veldig stor reproduksjon dersom det er ok gytemuligheter. Du skal fiske veldig mykje ut av eit vatn dersom du skal halde ein slik bestand på god snittvekt. Sjølv veldig høgt fiskepress klarar ikkje i det heile å ta ut nok fisk dersom det er ok gytemulighetar. Du må bruke ruse eller garn.

Det er veldig mykje enklare å kultivera ein aurebestand siden den er knytt til gyteområde i rennande vatn. I eit vatn med normal reproduksjon er det i snitt produksjon på 3-4 kg pr haa. Det vil sei at du minst må ta ut 3 kg pr haa i året for å halde bestanden i balanse (her er det ein del forutsetningar som skal ligge til grunn men er ein grei tommelfingerregel). Så dersom det er ok produksjon og lite fiske så er det ein del fisk som skal ut kvart år for å unngå liten snittstr på fisken.  

Eg ville gått for alt 2, utan tvil fordi det er lettast å halde kontroll på uttak og utsetting = bra fiske. Eg ville ikkje introdusert røye fordi det er liten sjanse for at du klarar å halde bestandstørrelsen på eit nivå som gjer god snitt str på fisken.

Takk for svar, da har vi snakket litt rundt og så får vi se hva vi får i svar. Du har nok rett i at røye ikke blir et alternativ, selv om det er et lukket vassdrag. Vi får sende søknad om å sette ut en del ørret, men vet du hvor mye vi bør sette ut sånn ca. Det er et vann på størrelse med 4-5 fotballbaner, og jeg vil si at det er særdeles god mattilgang i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette eit vatn som ligg høgt til fjells, der inn- og utløpsbekk frys til om vinteren? Neste veke er det ein mindre kuldeperiode på veg inn og då kan du jo stikke ein tur og sjå om det er rennande vatn i inn- og utløpsbekk. Dette vil gje ein peikepinn på om det er rennande vatn året rundt her. Det er viktig for å vurdera om det er mogleg å gyte her.

Kor mykje fisk de skal setje ut er vanskeleg å sei, men du kan sikekrt hiva ut min 40-50 fisk og sjå kva som skjer. Eg ville til hausten dvs oktober november tatt nokre turar og sett om det var aktivitet i bekkane av gytefisk, og til våren tatt ein tur og sett etter yngel. Dersom det er yngel ville eg ikkje båre inn meir fisk. Du må nok ha litt tålmod og avvente nokre år men dersom det ikkje er fisk i vatnet i dag vil dei 40-50 ha ein rask vekst tippar eg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.2.2017 at 9.28, josteink skrev:

Er dette eit vatn som ligg høgt til fjells, der inn- og utløpsbekk frys til om vinteren? Neste veke er det ein mindre kuldeperiode på veg inn og då kan du jo stikke ein tur og sjå om det er rennande vatn i inn- og utløpsbekk. Dette vil gje ein peikepinn på om det er rennande vatn året rundt her. Det er viktig for å vurdera om det er mogleg å gyte her.

Kor mykje fisk de skal setje ut er vanskeleg å sei, men du kan sikekrt hiva ut min 40-50 fisk og sjå kva som skjer. Eg ville til hausten dvs oktober november tatt nokre turar og sett om det var aktivitet i bekkane av gytefisk, og til våren tatt ein tur og sett etter yngel. Dersom det er yngel ville eg ikkje båre inn meir fisk. Du må nok ha litt tålmod og avvente nokre år men dersom det ikkje er fisk i vatnet i dag vil dei 40-50 ha ein rask vekst tippar eg.

 

Vannet ligg 200 m fra havet og det blir nok ikke mye is i år, kjenner vannet godt og det er en utløpsbekk som går rett ut en klippe. før var inngansbekken lengre siden vannstanden var lavere. nå er den veldig høy fordi det ikke tappes vann. Det har nesten ødelagt bekken og den er nå igjengrodd og kort. Planen er å åpne litt i utgangsbekken slik  at vannet faller 15 cm ca, slik at bekken kommer tilbake slik den var før tappingen. Da blir vi kvitt den store myren ved vannet som fylles av vann når den ikke blir drenert. Bekken vil og bli lengre og bedre å gyte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.