Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfiske i februar?


Patan
 Share

Recommended Posts

 

Hei!

Her i Stavanger blir det ikke mye is om vinteren så isfiske etter ørret blir vanskeleg.

Noen som vet om det finnes et ørretvann her i regionen der det er fritt fiske hele året? 

Kanskje noen grunneier i Sandnes, Gjesdal eller ute på Rennesøy som syns det er greit at folk fisker ørret også om vinteren?

Det trenger ikke å gå stor fisk i vannet for at jeg skal vare interessert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få bra med ørret nå, den går ikke nødvendigvis så dypt heller. Den kan gjøre det, men den vil følge maten. Avhengig av hva som står på menyen vil du finne den der den kan finne varmere vann og mat. Finner du for eksempel en le-vik som får bra med sol og der det er dyreplankton kan det stå mye ørret konsentrert der. De kan være trege og forsiktige, men stiger glatt for å ta en matbit som henger og dingler på 1-3 m selv om fisken står dypere. Når det drar seg mot mars begynner det erfaringsmessig å bli bra, da er de skikkelig på hugget og enda bedre tidlig i mai. Fisker du i rennende vann er det erfaringsmessig mye lettere å finne og få dem, da har de mer stabile standplasser mens de kan finne på å sige rundt pelagisk i større vann.

Siden du er i Stavanger kan Stokkelandsvannet anbefales, lille og store Stokkavann, Mosvatnet og Hålandsvatnet. Har fått fin kilosfisk i alle vannene på alt fra brød og mais til maggot, mark, flue og jigg om vinteren. Du kan få noen fine bonus-sik og en haug med bonus-sørv om du er heldig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15 February 2017 at 0.03, AsleB skrev:

Du kan få bra med ørret nå, den går ikke nødvendigvis så dypt heller. Den kan gjøre det, men den vil følge maten. Avhengig av hva som står på menyen vil du finne den der den kan finne varmere vann og mat. Finner du for eksempel en le-vik som får bra med sol og der det er dyreplankton kan det stå mye ørret konsentrert der. De kan være trege og forsiktige, men stiger glatt for å ta en matbit som henger og dingler på 1-3 m selv om fisken står dypere. Når det drar seg mot mars begynner det erfaringsmessig å bli bra, da er de skikkelig på hugget og enda bedre tidlig i mai. Fisker du i rennende vann er det erfaringsmessig mye lettere å finne og få dem, da har de mer stabile standplasser mens de kan finne på å sige rundt pelagisk i større vann.

Siden du er i Stavanger kan Stokkelandsvannet anbefales, lille og store Stokkavann, Mosvatnet og Hålandsvatnet. Har fått fin kilosfisk i alle vannene på alt fra brød og mais til maggot, mark, flue og jigg om vinteren. Du kan få noen fine bonus-sik og en haug med bonus-sørv om du er heldig også.

 

Tusen takk for fantastisk svar! 

Er det lov å fiske i Stokkelandsvannet, lille og store Stokkavann og Mosvatnet om vinteren?

I Hålandsvatnet vet jeg at det ikke er lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lå is på vannene i nordfylket/Haugalandet i går. Når den forsvinner så er det de små, grunne vannene jeg først forsøker i. Her stiger gjerne temperaturen raskt i vannmassene og spesielt i grunne viker. Jeg har allerede tatt de første brunørretene på stang her i nordfylket.

http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2017/02/jeg-matte-jo-prve.html

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som AsleB sier, fisket kan være bra nå. Jeg har tatt endel fin ørret på isen i trøndelag i mars-april, og de går som regel grunt, ofte på 1-2m. Våren er også tida for de store. De går inn på grunna  der vannet er varmere og litt mere oksygenrikt, de fleste vann blir gjerne litt mere oksygenfattige etter en periode med islegging. Det beste er som regel å gå på nord eller østsiden av vanna, og se etter mindre grunne bukter. Ørreten står gjerne utenfor desse på dagtid, og siger inn på grunna når det begynner å skumre på kvelden. Sørlige vindretninger er også bra, da driver overflatevannet inn mot slike bukter.

Når vannet blir varmere på sommeren så går ofte de store ut på dypere vann igjen, og er mindre tilgjengelige.

Den største brunørreten jeg noengang har fått tok jeg første uka i mai, mens snøen enda lå i vannkanten her og der. Den veide 3,1 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.