Gå til innhold
Fiskersiden

Faktisk diameter VS styrke på sene


MacMT
 Share

Recommended Posts

Ok, så har det seg sånn at jeg de siste årene har vært mye mer interessert i amerikansk bassfiske enn i typisk norsk fiske (Bassmaster elite er i gang forresten!) Og de bruker jo som kjent fiskesenens bruddstyrke i stedet for diameteren for å beskrive senens egenskaper. Her hjemme bruker vi ofte diameteren. Begge deler i og for seg forståelig, og burde heller ikke være noe stort problem å bruke begge. MEN... irriterer meg grønn over et par ting:

* Det ene er at oppgitt diameter som regel er veldig relativt. Spesielt på multifilament.

* Forholdet diameter VS bruddstyrke virker å være helt forskjellig fra USA til Norge. Mener å ha vært forvirret over dette med flere merker, men sitter i allefall nå med et lite lass med Berkley fluorkarbonruller. Og det som står på rullene stemmer jo ikke med det som står på de amerikanske?? Eks. 0.38mm står oppgitt med 11.524kg, i USA er 0.38mm tilsvarende 15 lbs som bare er 6,8kg. Og sånn er det tilsvarende med alle... Kan noen klargjøre dette for meg? Er det bare for å overdimensjonere alt i USA? Eller er det en annen måte å regne bruddstyrke på?

 

Dette har jo f.eks. mye å si hvis man skal fylle sene på en spole, eller når jeg akkurat satt og leste om at man ikke måtte bruke over 10lbs sene på en bestemt wobbler - da den ville miste bevegelsen sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.