Gå til innhold
Fiskersiden

Varangerfjorden, Nordsiden


Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

Som kronisk ferskvannsfisker, blir sommerens lille utflukt noe helt nytt for meg. Planen er nemlig å dure opp til Varanger i slutten av juli. Noen stenger og kilo med annet utstyr blir med, men en er totalt ukjent der oppe.
Basen blir Jakobselv og om noen ville dele noen plasser en kan finne kveite og litt torsk (til vesla på 9) hadde det vært superb. Laksen vil jeg tro en kan streife borti med dorging. SØ og SR har jeg og skjønt en kan dumpe borti der oppe, men kveite, laks og torsk vil ha prioritet.
Hvilke farger brukes etter kveita? Er det jig i cola farger, eller andre typer beter som brukes?
En har tilgang på båt, evt tar med egen så det blir "pilking" etter torsk, pilk/drift etter kveite og dorging etter laksen ved siden av litt dupping av flue i Bergsbyelva. Siden dette blir en tur på 350 mil i bil hadde det vært kjekt om en dumpa borti litt fisk og.
Tips mottas med stort takk

Endret av Lord Flashheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Dere vil sikkert få hyse også, det er sesong for den i juli på finnmarkskysten. På denne tida står den ofte høyt i sjøen, den jakter på sildeyngel. Hvis du ser fisk på ekkoloddet på noen titalls meter fra overflata, så er det verdt å prøve, Små sildesluker pleier å fungere. I tilegg kan det også være rødspette å få. denne er lettest å finne i midtrenna i mindre bukter der det er sandbunn, og i marbakkene nær land. Her kan det kanskje slumpe ei kveite også, i alle fall en av de mindre. Dette er kanskje ikke toppområde for storkveite, selv om den finnes. Jeg har vært med på snurrevadfiske på finnmarkskysten endel år, men har ikke sett mye kveite i fangstene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye Cannonbang.

Dumper jeg borti ei kveite blir jeg fornøyd uansett size. Er en art jeg ennå ikke har fått ei hadde vært gromt. Har fått noen kartpreferanser jeg vil undersøke nærmere... Bare så synd det mest intr er 45km med båt øst og litt nordover. Men men en får bare prøve seg litt frem, kanskje er en heldig og får ei fin kveite. Ellers blir det som du skriver hyse og torsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.