Gå til innhold
Fiskersiden

Bitteliten alujolle, erfaringer?


erik
 Share

Recommended Posts

10 timer siden, erik skrev:

Noen som vet om hvor jeg kan få tak i slike i aluminium? For 25mm rør. Jeg har sjekket med Maritim og SeaSea, pluss Google. Jeg vil helst lage hele konstruksjonen i alu.

 

IMG_3496.PNG

Skal brukes i Jolla, og alu for å holde vekta nede?

Har du planer om å skru det sånn som bendet på bildet viser, eller sveis?

 

Rørleggere bruker ikke alu. Der går det i plast, syrefast/rustfritt og messing.

Finnes generelt lite rørdeler i alu.

Hvor solid må konstruksjonen være, å hvordan skal det se ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinkelen på bildet mitt er RF men ikke syrefast. Jeg vil holde meg til aluminium (alu), syrefast eller plast pga risiko for galvanisk tæring. Men ordet "rørlegger" ga meg en ide, så 8 slike er på vei. 

IMG_3498.PNG

Så blir det en tur til SeaSea på Rud en dag for å handle resten.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Zeratul84 skrev:

Skal brukes i Jolla, og alu for å holde vekta nede?

Har du planer om å skru det sånn som bendet på bildet viser, eller sveis?

Rørleggere bruker ikke alu. Der går det i plast, syrefast/rustfritt og messing.

Finnes generelt lite rørdeler i alu.

Hvor solid må konstruksjonen være, å hvordan skal det se ut?

Vekt er en bonus, men først og fremst er det tærings-problematikken jeg vil unngå. Tanken var å skru, jeg har de samme vinklene i takstativet på Evadaen og du kan omtrent løfte båten etter takstativet. Jeg har dessuten sveist nok til å vite at jeg IKKE kan sveise. :D

Konstruksjonen må tåle båtens vekt så den kan legges opp ned ved behov. Om båten også kan løftes i konstruksjonen er det en bonus. Utseende bryr jeg meg lite om så lenge det fungerer skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av elektronikken som skal inn i kassen jeg har kjøpt for slikt. Happy days med kosearbeid i furtebua i kjelleren. Structurescan-modulen hadde jeg fra før, den har fortid i Evadaen mens panel og hovedstrømsbryter er av merket BlueSea kjøpt på Seasea sin sjappe på Rud.

IMG_3534.JPG

IMG_3533.JPG

IMG_3531.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den ‎18‎.‎03‎.‎2017 at 10.55, erik skrev:

14 går fint. Men den har du ikke på taket. :)

Jeg fortsetter i en gammel tråd, da det passer med temaet ...

Som nevnt i en annen tråd, har jeg så smått begynt å snuse etter en alu.båt. Som alltid blir det solid målkollisjon når man leter etter noe, og følgende kriterier letes det etter: lett, stabil, romslig og enkel å transportere. Også billig, dah - selvsagt ...

Fordi jeg bor "midt i byen" der det er innført beboerparkering, er dette med transport et særlig tema. Jeg har mulighet for å oppbevare båten utenfor byen, men jeg kan ikke ha den på henger der jeg bor. Det virker derfor som en tiltalende tanke å kortere perioder kunne ha båten på taket, for eksempel mellom to turer, over natta osv. Samtidig vil jeg gjerne ha den større enn 12 fot, da det gir mer plass til utstyr og familiemedlemmer.

Bilen min er godkjent for 100 kg taklast. En Alumarine på 14 fot veier 59 kg mot 52 kg på 12 foten. Bredden på begge er ca 140. Jeg leste på svenske forum at flere kjører rundt med en Linder 410 på taket. Så vidt jeg kan se er den tyngre. Burde det ikke være mulig å ha en Alumarine 14 på taket?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk ja. 

Men jeg har hatt min egen Alumarine 10 på taket, bare for å prøve. Den veier kun 41 kilo, men det var uansett nok til at jeg kommer til å fortsette med varehengeren som førstevalg for transport. 15 kilo til og enda litt lengre båt er jeg skeptisk til. Dog har jeg MDG-bil (kremt, SUV) så den er høyere enn en typisk stasjonsvogn og det gjør prosessen litt værre.

 

Alt går som nødløsning, men for egen del med små unger og kalender som aldri går i hop så vet jeg at hvis mine ting faktisk skal bli brukt så må det være raskt og enkelt å komme seg avgårde. Min anbefaling er at du prøver selv. Spør West-gutta pent om du kan komme innom en dag de har det rolig og prøve å laste på taket. Hils fra oss i TC, vi har kjøpt båt, kano og kajakk der.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min er også høy .... (Toyota Previa) Til gjengjeld har den ganske langt tak. Skal jeg ha en 14' foter opp der må det nok i alle tilfeller noen modifiseringer til, slik at man kan sette båten på høykant inntil siden på bilen og skyve den opp. Jeg har sett at det går an å kjøpe spesialstativer til dette (tror Linder har ett), men det må også gå an å mekke noe.

Nå vil båten primært ligge på Nesodden, der jeg kan ha den liggende i strandsonen og kan oppbevare den på land vinterstid. Jeg har også tilgang på en bøye, men det er litt upraktisk da man må komme seg ut på vannet. (i sommer svømte jeg ut til jolla flere ganger, men da var det 22 grader i vannet. Litt kjipere i oktober .... (om noen vil ha tips til hvordan man entrer en Tehri BabyFun fra vannet, så skrik ut!)).  En av hovedårsakene til at jeg se etter en alu.båt, er at jeg alene skal kunne dra den godt opp på land og velte den rundt, for så å putte motoren i lomma og dra.

Taket av bilen blir uansett en nødløsning, tiltenkt situasjoner der jeg vil utvide nedslagsfeltet noe. Men det slo meg i går at det jo ikke er noe i veien for å ha en henger stående i gata om man betaler parkering for den. Dessuten kan den jo plasseres utenfor Ring 3 en natt eller to, der det ikke er beboerparkering. Bare det brukes tjukk kjetting .... Men skal det henger til, må budsjettet utvides tilsvarende.... Selv om man vel kan bruke en henger av enkleste sort og samtidig komme seg under 300 kg grensen.

Som sagt er jeg på forskerstadiet. Dog hender det det går kort tid fra forskning til skudd fra hofta i mitt tilfelle ....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.