Gå til innhold
Fiskersiden

Ny båt, hjelp til tekniske valg


Pilk
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Planlegger båtkjøp nå til våren, og ser etter alle solemerker ut til å lande på en Amt 190 BR. Ikke akkurat noe dedikert fiskebåt, men må ta litt hensyn til familien også.

Driver nå å planlegger utstyr, og er særlig i stuss på svingervalg. Kommer til å gå for en 9 eller 12" evo3/carbon løsning.

Svingervalget står i utgangspunktet mellom en tm185m/b175m eller en m265lm. Fisker fra grunt til 250m.

Ser også at m265 anbefales til båter over 8m lengde, hvordan blir dette på en 19 foter?

Er medium chirp elementet det samme i disse to seriene? Er litt fristet til å gå for invendig montering og m265lm bør vel duge bra til mine dybder.

Endret av Pilk
Omdøper tråden slik at jeg ikke må lage ny tråd for hvert spørsmål.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett nærmere på båt og egnete svingermuligheter ser det nå ut til at jeg går for en b175m. Inspeksjonsluken bak ved akterspeilet så litt knapp ut til å få til en god innvendig installasjon.

Er litt i stuss når det gjelder motorstørrelse. Båten leveres med Honda i 80hk, 100hk vtec, eller 115hk. Og står mellom de to sistnevnte.

Med 100hk vtec gjør båten 36 knop toppfart, og beste drivstoff øko rundt 18knop.

Med 115hk øker toppfarten til 40 knop, ingen tester som viser marsjfart.

 

100hk vtec veier 163kg og har displacement på 1,496cc 

115hk har ikke vtec, veier 217kg ( 54kg mer) og har displacement på 2,354cc.

Så, skal man gå for den største av de mellomstore motorene, eller den minste av de større?

Prisforskjellen er 9000kr.

 

Regner jo med at jeg får en roligere og mer behagelig marsjfart med 115hk. Vekten er ikke av betydning i forhold til båthenger.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er noen flere momenter du bør ta hensyn til her.

80 hk og 100 hk  er egentlig samme motor i to forskjellige trimversjoner. Økonomifart vil derfor være omtrent likt på de, men med 20 hk ekstra så får du bedre toppfart og bedre akselerasjon. På den negative siden så får du også noe mer slitasje på den største hvis du bruker den hardt.

115 hk er samme motor som 135 hk, på samme måte. Høyere trimming på 135 hk.

Når det gjelder båtmotorer som går på stabilt turtall og med forholdsvis høyt effektuttak over tid. så er en moderat trimming faktisk en fordel, slitasjen reduseres og levetida øker. Hvis vekta ikke spiller noen rolle, og prisen er akseptabel, så ville jeg valgt 115-hesteren pga det høyere slagvolumet og litt kraftigere drivsystem. Den vil også ha betydlig høyere moment i det lavere turtallsspekteret. Jeg tror ikke driftsøkonomien blir særlig dårligere, dette er mye avhengig av han som kjører båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Ett stort er bedre enn to mindre. Med to batterier i paralell kobling så må du ha hovedladingen på det ene, og en regulator mot det andre.Dette kan fort gi litt tull.  Motorer av denne størrelsen lader normalt med over 20a, og forbruket på denne typen utstyr er minimalt. Jeg har en 60hk suzuku på min båt, og det er rikelig med strøm både til elektronikk og teinehaler på 600W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er eget strømuttak fra motoren til instrumentpanelet  som du kan bruke. dette er beskyttet mot støy fra startsystemet. Her kan du fordele strømmen via en sikringsboks, f.ex fra biltema som gir deg 4 eller 6 uttak med hver sin sikring.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Sikringsholder-2000031352/

Du bare lager ei grenkobling til boksen med det antall koblinger du trenger, og tar ut til instrumentene på hver sin kurs

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, båten kommer levert med en raymarine skjerm med motordata over nmea2000. 

Planlegger å skifte ut denne med en større evo3, så regner egentlig med at alt er ordnet og at det bare er å putte nmea pluggen fra en plotter til en annen. 

Stusset litt da jeg leste om nmea og startbatteri siden båten leveres med ett batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Med passelig avstand fra motor, og aktermontert giver, vil uansett giveren stå høyere enn kjøles dypeste punkt. Så i det øyeblikk giveren slår nedi har du sannsynligvis langt værre problemer å stri med enn giveren.

Jeg har opplevd å banke giver(e) nedi et par ganger. Enten fordi jeg har truffet noe flytende eller når jeg har vært tett på land og mirakuløst unngått en stein med kjøl/ motor men uansett truffet med giveren. Det har alltid gått bra, givere flest "løser ut" hvis de får en trøkk. Men man blir nødvendigvis noe nervøs der og da...

Siste gang var utenfor Sandvika i Oslofjorden i høst. Jeg traff noe flytende, aner ikke hva, som ikke ga et merke i båten men begge giverne på styrbord vippet opp. Denne gangen merket jeg ikke smellen i det hele tatt, jeg så det bare på ekkoloddet siden det nødvendigvis begynte å vise litt merkelig dybde. Da jeg satte ned hånden over akterspeilet og kjente at begge giverne var løse skjønte jeg at jeg måtte ha truffet noe. Tok båten opp på henger og sjekket under, men ikke så mye som en ripe i bunnstoffet. Bare de to løse giverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.2.2017 at 13.31, Pilk skrev:

Ok, ser 115-hesteren lader 40A så det burde være plenty.

Leste et sted om at nmea ikke måtte kobles til startbatteri, men da menes vel bare at en må ha en egen kurs, og ikke koble rett fra batteriet?

Ladestrøm på 40 amp høres brutalt ut såfremt du ikke kjører med 400amp batterier. Men har du først en dynamo som kan levere 40 amp, så vil du trenge de 115hk til å drifte dynamoen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lade effekt kan du ta helt med ro. Dynamoen er utstyrt med en laderegulator akkurat som en bilmotor, og lading av batteriet styres elektronisk. 40 a er maks ladeeffekt, men den lader kun i korte perioder med denne effekten. Når motstanden i batteriet blir for stor, så reduseres ladingen til et nivå som batteriet tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.