Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt Ekkolodd-Hva skal man velge?


Gitarzan
 Share

Recommended Posts

Hei!

Til tross for at jeg er gammel fiskeentusiast (har blitt pensjonist), er jeg ny på forumet så dette er mitt første innlegg.

Jeg har bl.a. drevet med trolling (litt fra og til) siden begynnelsen av 90-tallet, og dermed er interessen for ekkolodd absolutt til stede.

Jeg følger med stor interesse andre entusiaster som for eksempel Erik i Team Collibri her på forumet, og er stor takk skyldig for

usedvanlig nyttig informasjon vedrørende dette og andre emner.

Jeg har egentlig bestemt meg for å oppgradere til et Lowrance Carbon 12" m/3 d bundle,men så i går en omtale av Raymarine

Axiom modell. Her er det etter hva jeg forstår en del forskjeller som f,eks "alt-i-et" -giver, samt at man slipper en egen modul til 3 d-delen.

I følge omtalen er det også en ikke ubetydelig prisforskjell. Ut over dette er det vanskelig å danne seg et bilde av kvalitetsforskjell etc.

 Vet at det er "early days" men er det noen som har tanker/meninger om dette?

Vil også legge til at de siste par årene har interessen for abborfiske og vertikalfiske etter røye vist et bratt stigende kurve for meg, så en 3 d -løsning sammen med andre muligheter på dagens ekkolodd virker forlokkende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet og takk for hyggelig omtale. :)

Jeg holder på med en artikkel om Axiom også, men har slitt litt mer enn vanlig med å få tak i god informasjon. Raymarine har holdt godt fast i kortene sine. Men etter diverse spørring og graving begynner jeg å få nogenlunde kontroll på den. 

Axiom er et bra alternativ forutsatt at man kan bruke den berømmelige "alt i ett"-giveren den er ment for. Den fremstår på mange måter som spesiallaget for den giveren, eller omvendt. I det ligger det både positive og negative sider. :)

Det er positivt om man primært fisker på dybdene den giveren er egnet for. Den er basert på CPT100, det vil si den vanlige giveren til Raymarine og som du også finner på feks Dragonfly-modellene. Så for de som primært fisker relativt grunt, si fra 30-40 meter og grunnere er dette et bra alternativ. Det er også all grunn til å tro at de gode auto-funksjonene fra tidligere modeller er videreført i Lighthouse 3-softwaren. For de som ikke liker å trykke på diverse knapper og stille inn alt mellom himmel og jord, er dette derfor positivt. 

Svakheten dukker opp der man skal fiske på eller over større dybder. Der er 2D-elementet i giveren for dårlig, og konevinkelen for stor. Skal man da over på Airmar, er Axiom kun kompatibel med giverne med fast frekvens (som P66, B60 og TM260 etc), du må ha en av CP-modulene for å bruke Airmars chirp-givere. Jeg har skrevet litt om disse modulene HER. Modulene er bra de, men du legger på totalkostnaden og vips er ikke Axiom særlig prisgunstig lengre i forhold til Simrad, Lowrance og Garmin sine modeller som støtter Airmars chirp-givere uten modul.

På kartplottersiden har Axiom 10 hZ og 72 kanaler. dvs mer enn godt nok. Navionics er greia med Raymarine, og så lenge du kjøper en ny Navionics-brikke og betaler ca 1000 i året for oppdatering-abonnement på den fungerer live-mappingen bra (Sonarcharts Live). Jeg har ikke sett på papiret at Axiom støtter C-Map, men regner med at den enten gjør det nå eller vil gjøre det etterhvert. C-map vil i løpet av året kunne kjøpes med data fra Insight Genesis. Svakheten er at du ikke får brukt kart fra dybdekart.no.

Med bruken du skisserer fremstår Axiom som et godt alternativ. Om det er fair å sammenlikne den med HDS Carbon kan nok diskuteres, i hvertfall så lenge det ikke er en CP-modul med i regnestykket. Men det kommer selvfølgelig an på bruken. For typisk ferskvannsfiske er sannsynligvis Axiom et bra valg.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. :)

Integrasjonen med kontroll av Xi5 er Lowrance alene om, og hvis jeg husker riktig fortsetter de med det i minimum et år til. (Jeg mener at avtalen mellom Lowrance og Motorguide hadde fem års løpetid.)

Litt synsing/ tipping fra min side:

Markedet for norsk abborfiske er neppe stort nok til å legge ned penger i produktutvikling. Selv om vi nordmenn selvfølgelig er verdens viktigste.... ;) Men pt bruker både Raymarine og Garmin mye penger på å overbevise amerikanske bass-, striper- og walleye-fiskere om å velge deres produkter og Axiom er på flere måter rettet mot disse. Dvs avansert elektronikk, men for grunt vann. For walleye-gutta er integrasjon mot elmotor et betydelig poeng, siden de slowtroller mye. Så begge disse merkene sikler nok godt etter å integrere med Xi5. Jeg utelukker derfor ikke at Xi5 kan integreres mot både det ene og det andre om et år eller to, alternativt at de to gjenstående merkene med GPS-styrt elmotor kommer på banen for alvor. (Minn Kota bruker ethernet, og vil derfor uansett bli vanskelig å vende mot noe annet enn Humminbird. NMEA er et mer letthåndterlig format.)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Det heller nok mot HDS Carbon.

Er det fortsatt Airmar TM-150M som gjelder hvis en skal ha en bra Chirp-giver for 2D? Synes å huske å ha lest at det kan bli interferens mellom giverne hvis man bruker begge samtidig (3D og TM-150M). Er det riktig?

Når det gjelder Xi5, så sitter det en 83/200 giver i den. (Mulighet for Chirp?) Så vidt jeg har forstått kan man på HDS Carbon bruke 2 2D-givere samtidig. Ved vertikalfiske kunne vel dette være en grei løsning for å se hva som befinner seg under begge ender av båten. Lurer på om hvordan man i tilfelle kobler dette? (3D-giveren skal jo via modulen)

Når det gjelder kart, vil jeg gjerne bli med å bidra til Dybdekart.no. Jeg har hytte ved en av de store innsjøene på Østlandet, så det skulle bli rikelig tid til det. Hvor mye må man sende inn for å få full tilgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dine dybder er TM150M en bra løsning, og også den jeg bruker selv. Nå har det kommet softwareoppdateringer både til HDS og SS 3D siden sist jeg var på vannet, men da måtte TM150M kjøres i fast frekvens (feks 105) når man også kjørte SS 3D.

Det sitter en enkel 83/200-giver i Xi5, den har den blå Lowrance pluggen. Så skal du koble til både den om TM150M samtidig er det enklest om TM150M har den sorte pluggen. Alternativt ha blå plugg på TM150M og adapter på Xi5-giveren så den blir sort. Jeg har bare prøvd Xi5-giveren så vidt, og da med Elite HDI som ikke kan chirpe. Så hvordan resultatet blir er ukjent for meg. 

Hyggelig med flere loggere. :) Du får tilgang så fort du har levert din første logg. Men jeg kan sende deg et kart å kikke på mens du logger, hvis sjøen allerede er på listen vår.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Erik for oppklarende og hyggelige svar! :)

Da er det vel bare å melde seg inn i Dybdekart.no, eller skal jeg vente til jeg har fått HDS-enheten? (Dere trenger kanskje serienr. eller annen identitet på den).

Er ok at jeg sender deg en e-mail på teamcolibrino@gmail.com vedr. hvilken sjø det gjelder?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å maile i vei. Om du oppretter bruker nå eller senere spiller ingen rolle.

Våre kart er ikke låst mot serienummer og innholds-ID slik Insight Genesis er. Det vi trenger av opplysninger når man sender inn logger er hva slags ekkoloddgiver som benyttes, og hvilken innsjø det er logget i. Førstnevnte fordi konevinkelen har en betydning for dybdene som hentes ut fra loggfilen (vi har kontroll på konevinklene så det holder med typen giver), og sistnevnte for å plassere loggen i riktig mappe med en gang. (Tidsbesparende, når vi åpner loggen ser vi selvfølgelig hvor den er i fra men det er flere enn meg som oppdaterer kartene og står det hvilken sjø det gjelder går den rett til riktig person.)

Vær litt obs på at HDS Carbon kan logge i tre forskjellige formater. SLG, SL2 og SL3. Sistnevnte kan vi ikke bruke direkte men må konvertere til GPX via Insight Genesis. Det er derfor en fordel om det logges i SL2 (som inneholder 2D, sidescan og downscan) eller SLG (som inneholder 2D). Forhåpentligvis får vi lov til å benytte SL3-formatet direkte etterhvert, men det er det Lowrance-eier Navico som avgjør. SL3 inneholder det samme som SL2 pluss 3D-data fra SS 3D. 

Valget om å ha kartfiler uten låsing mot en bestemt bruker/ plotter er helt bevisst og handler om å slippe å ha vedlikehold på et eget register av brukere versus serienummer/ID. Så får vi heller leve med risikoen for at noen deler kartfiler med andre. Det er uansett ikke verdens undergang, til en viss grad er det en form for reklame for prosjektet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, erik said:

Vær litt obs på at HDS Carbon kan logge i tre forskjellige formater. SLG, SL2 og SL3. Sistnevnte kan vi ikke bruke direkte men må konvertere til GPX via Insight Genesis. Det er derfor en fordel om det logges i SL2 (som inneholder 2D, sidescan og downscan) eller SLG (som inneholder 2D).

Gjelder dette for Simrad også? Har akkurat bestilt en evo3.

Edit: Leser på reefmaster forumet at SL3 blir støttet i reefmaster 2.0.

Endret av Pilk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt spørsmål Erik, hvor dypt får du gode sidescan bilder med SS3d i saltvann? Vil naturligvis variere med vannforhold, men sånn noenlunde. 

Er det forskjell i dybdeprestanda på LSS-2 og ss3d mtp. sidescan, eller er det bare siderangen som er bedre på ss3d?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For virkelig gode bilder, dvs slike bilder at du lett ser hva som er hva, har du vanligvis ned til ca 50-60 meters dyp i Oslofjorden. Er vannet møkkete, og det er mye fisk, kan du ende med å se pent lite dypere enn 30 meter, typisk rett etter flom i oslofjorden hvor vannet er fult av grums fra elvene. Rundt 90 er absolutt maks, og krever da gode forhold og litt "trykking" i form av å øke kontrasten så mye at harde detaljer blir lyse nok til å se de. Bildet under er riktignok downscan men her var det absolutt ikke gode forhold. Masse møkkete vann (maks en meter sikt) og fisk inne i havnebassenget:

Oslof+HDS+5+noe+rart+i+havnebassenget+%2

Det du ser er et vrak. Her burde jeg økt kontrasten mye mer, men som du ser fra 2D-bildet kom jeg ned fra en kant så jeg hadde rett og slett ikke rukket å stille om kontrasten enda. Ser du øverst i vannsøylen på 2D-bildet ser du godt at forholdene ikke var optimale. :)

Jeg har ikke sidescanbilde av det du ser over, men slik ser det ut på loggen etter at jeg har nettopp økt kontrasten.

Ormoya+vrak+pa+ca+60+m+dybde.png

Det vraket var knapt synlig på sidescan i båten, men "poppet" fint frem da jeg så over loggen hjemme og kunne leke med kontrast etc i ro og fred på en PC.

Det er verdt å nevne at downscan er identisk på LSS-2 og SS 3D, det er kun sidescan som er bedre på SS 3D. Men fordi SS 3D har de ekstra sidescan-elementene er den bedre på dypere vann. På dypere vann må du nødvendigvis øke range for å se bunnen (siden så mye av bildet "brukes opp" på vannsøylen) og det er der SS 3D drar i fra LSS-2.

Humminbird har en funksjon jeg tidvis savner hos Lowrance når jeg ser på større dyp eller generelt leter etter struktur. Der kan du fjerne vannsøylen fra det løpende sidescan-bildet så du bare ser på bunnen. I Reefmaster har du en tilsvarende funksjon. Til gjengjeld har ikke Humminbird i nærheten av den samme reelle rekkevidden og ikke kan du legge sidescan på kartplotterbildet heller (structuremap).

Sistnevnte har jeg brukt endel i saltvann på lyr-jakt. Jeg kjører da rundt grunner og øyer, får sidescan som overlegg på plotteren og ser da veldig godt fremspring og tunger som stikker ut. Så kjører jeg tilbake og legger meg til med elmotoren på ankring og kaster rett på strukturen jeg ser på plotteren. Samme prinsipp bruker jeg etter abbor i ferskvann. Bildet under er ikke mitt, men viser structuremap som overlegg på Navionics Platinum. Structuremap kan kjøres som overlegg på alle kart, inkludert bakgrunnskartet.

Navionics%C2%AE%203D%20chart%20with%20li

Jeg har en drøss med skjermbilder av structuremap, men ingen tilgjengelig her og nå. Derfor er bildet over lånt fra Simrad. :)

Svært mye av de virkelig gode bildene du vil se av skannende ekkolodd på dypt vann er fra norsk saltvann, og typisk tatt i vinterhalvåret. Årsaken er enkel, her er det lite alger og tull som ødelegger når man skal ha fine bilder til reklamer. Feks har Simrad brukt et bilde av Blucher som er blitt ganske kjent blant "ekkoloddnerder".

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.2.2017 at 12.58, Gitarzan skrev:

Takk for utmerket og grundig svar! :)

Hva med integrering av Motorguide X5i front-montert elmotor? HDS har jo dette.

Velkommen til forumet. Når Erik skriver og svarer så detaljert i sine poster synes jeg han fortjener et ''Like'' på posten/e sine. Ikke alle som tar seg så god tid å svarer så detaljert som Erik. Det skal han virkelig ha for :) 

Synes flere på forumet er forsiktige med å trykke på like knappen. Men skriver likevel takk som svar i posten under :P

Jeg prøver ikke å henge ut noen. Synes bare folk generelt er forsiktige med å trykke på like knappen. Når personer får gode svar fra veteraner og andre på forumet. 

Ha en fin dag alle sammen ''AND NEVER STOP FISHING'' 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bonavar skrev:

Velkommen til forumet. Når Erik skriver og svarer så detaljert i sine poster synes jeg han fortjener et ''Like'' på posten/e sine. Ikke alle som tar seg så god tid å svarer så detaljert som Erik. Det skal han virkelig ha for :) 

Synes flere på forumet er forsiktige med å trykke på like knappen. Men skriver likevel takk som svar i posten under :P

Jeg prøver ikke å henge ut noen. Synes bare folk generelt er forsiktige med å trykke på like knappen. Når personer for gode svar fra veteraner og andre på forumet. 

Ha en fin dag alle sammen ''AND NEVER STOP FISHING'' 

Må virkelig ha meg unnskylt altså!

Trodde dette med "Like" var en Facebook-greie, noe - gammel krok som jeg er - ikke har noe peiling på!

Er selvsagt utrolig takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gitarzan skrev:

Må virkelig ha meg unnskylt altså!

Trodde dette med "Like" var en Facebook-greie, noe - gammel krok som jeg er - ikke har noe peiling på!

Er selvsagt utrolig takknemlig for all hjelp!

Ingen grunn til å be om unnskyldning. Her inne er vi alle venner så det er sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann alle.  Startet min fersking-forumdeltagelse her, men velger å fortsette i denne tråden da den ser ut til å være mest relevant for Lowrance Carbon relatert diskusjon.

Jeg har oppdaget noe jeg oppfatter som litt forvirrende informasjon rundt spesifikasjoner for de ulike størrelser Lowrance Carbon i forhold til SS-3D, som jeg lurer på om forumet kan hjelpe meg å få avklart.

Det jeg sikter til, er at Plug&Play SS-3D på følgende nettside oppgis som innebygd i Carbon 9, mens det opplistes som en "option" på Carbon 7. Jeg tolker det slik at man på Carbon 9 kan koble SS-3D giveren direkte til kombimaskinen, mens man på Carbon 7 må ha 3D modulen i tillegg.

Specs for Carbon 7: http://www.chsmith.com.au/Products/Lowrance-HDS7-Carbon-Combo.html

  • StructureScan 3D option
  • SonicHub connectivity option

Specs for Carbon 9: http://www.chsmith.com.au/Products/Lowrance-HDS9-Carbon-Combo.html

  • StructureScan 3D integration
  • SonicHub connectivity

Er dette riktig, eller er det slik at en må ha 3D modulen uansett størrelse Carbon man velger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare noen i markedsavdelingen som ikke har brukt copy & paste riktig...

Alle HDS (og NSS hos Simrad), uansett generasjon og størrelse, må ha modul og giver for SS 3D. Det er fysisk umulig å koble giveren for SS 3D rett i en HDS, da giveren bruker to porter (den sorte 9-pins). 

Så ja, modulen må man ha uansett.

Noen synes dette med moduler er litt skremmende, og jeg skjønner st det kan virke slik siden det blir enda en "dings" som skal plasseres, monteres og kobles opp. Selv er jeg stor fan av moduler, fordi:

- Modul avlaster prosessoren i skjermenheten.

- Modul har flere ethernetporter (ikke Simrads nyeste versting dessverre) som gjør det lettere å lage nettverk med flere skjermer.

- Modul kan ha en softwareversjon mens skjermenheten har en annen.

- Modul er enkel å feilsøke pga lysdioder.

- Modul kan plasseres et sted hvor den ikke er utsatt for vibrasjoner, slag, riper, vann etc og lever som regel lenge.

Vedå koble den gule ledningen i strømkabelen på HDSen mot tilsvarende gul ledning i strømkabel på modulen, slås modulen automatisk av og på med HDSen. Man merker altså ikke noe til at det er en modul inne i bildet under praktisk bruk.

Pt har jeg tre moduler i kabinbåten og to i jolla. Sistnevnte er kanskje noe ekstremt. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, @erik

Det er mye å sette seg inn i som nybegynner, både det tekniske, og ikke minst for å skaffe seg det mest korrekte faktagrunnlag for å kunne sammenlikne priser og innhente tilbud.  Dette har nå blitt mye klarere, spesielt takket være din hjelp, og ikke bare her men også i form av de meget gode bloggartikler du har.  Jeg har lest mange av dem.

Jeg lar meg heller ikke skremme av moduler, jeg ville bare ha klarhet :-)

Tenderer vel til at jeg får verdsette Carbons høyere oppløsning, ignorere 9" sikleriet og gå for Carbon 7" for å skåne lommeboken, dog klappe meg selv på skuldra for jeg valgte gi hovedprioritet til giverne.

Med TM185M på sort kontakt, og SS-3D via modul på en ethernetporten, så har jeg en blå giverkontakt til overs....som jeg innledningsvis optimistisk trodde jeg kunne bruke til å koble til innebygd giver fra Motorguid Xi5...men så ser det ut til at denne innebygde 83/200 giver kun finnes på ferskvannsvariantene.

Kanskje løsningen kan være å kjøpe følgende pakke fra Ramotech, og montere den medfølgende 83/200-giveren med festebrakett til Xi5 (eller rett og slett bare montere den i hekken sammens med SS-3D og TM185M? (Overkill?) http://www.ramotech.no/shop/product/hds-7-carbon-row-mh3d-bundle?tm=nettbutikk&sm=lowrance/kombiplotter/med-svinger

Jeg ender da opp med kun EN ethernetkontakt, brukt av SS-3D modulen, men får bare akseptere å leve med at jeg da har begrenset utbyggingsmulighetene?  Vel, nå må jeg stoppe tankespinnet og være fornøyd med løsningen jeg har landet på sålangt :-)

Neste fase er å finne de beste tilbud.  Noen som skal til Sverige? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen med ekstern giver på Xi5 er at den roterer uten å tenke på at du har en ekstra kabel hengende. :) Den drar av den kabelen lett hvis du ikke har nok slark i den. Det er forsåvidt løsbart i form av å lage en "coil" med kabel rundt stammen på motoren, men virker kanskje som noe mye plunder og heft for en som ikke surrer rundt på grunna som sin hovedaktivitet. 

Så jeg hadde solgt den søte lille 83/200-giveren, og heller brukt pengene på Bo Halls "Ekolodboken", som er vel verdt å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt råd erik.  Dog har jeg også planer om intensivert kveitejakt, 10 - 40/50 m, så de ekstra anstrengelser med å lage "coil" på giverledningen vil kanskje være verdt det...med mindre TM185M kan gjøre jobben også på grunner som dette? :-)

Bo Halls "Ekkoloddboken" skal jeg skaffe meg uansett, atter etter å ha lest dine innlegg og din svært så gode blogg :-)

Endret av MaxMekker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.