Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger kursing i fortom


slukslukeren
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg føler jeg beveger meg fra nybegynner til litt mer "average" på rutinen nå, og da dukker det opp et og annet litt mer detaljert spørsmål. Denne gangen et par om fortom. 

Jeg fisker SØ med flue, og lurer på når dere erfarne SØ-fiskere vurderer det er på tide å bytte ut den ferdigtaperte fortommen? Jeg føler på en måte at den aldri blir "utslitt", så jeg forstår ikke om det noen gang vil være tema, altså at den slites ut?

Jeg kan derimot forstå at den må byttes ut etter hvert som man setter på ny spiss og fortomen stadig blir litt kortere pga dette. Men når er den ferdigtaperte "for kort" til å brukes lenger? Jeg forstår at det er på tide når fortomtuppen begynner å bli vesentlig tykkere enn spissen, men jeg vet likevel ikke eksakt når jeg bør innse dette?

Hvor mye har det å si at mm-overgangen, altså tykkelsen på spiss kontra fortom, ikke er for stor? Hvilke utslag gjør dette? F. eks hvis jeg har en 0,22 fortom og knyter på en 0,18 spiss. Vil dette være en for "brå" overgang, og hvorfor?

Til slutt lurer jeg på om det er "fy fy" å skjøte på en ny spiss på "spiss-stumpen" (etter mange fluebytter)? Altså at det blir en egen spleiseknute på spiss-stump til ny spiss. Og gjerne hvorfor?

Gi meg gjerne også et lynkurs i fluorcarbon fortom og spiss vs. vanlig fortom og spiss.  

Takk for alle gode svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Potemkin skrev:

Fattigmannsfortom:

2,0meter med 0,25 - 1,5meter 0,20 - 1,0meter 0,18:). Ønsker du å gå ytterlig ned, så knyter du på 0,7meter 0,15.

Bedre presentasjon;). Denne varianten burde stekke seg ut lettere enn bare 2 lengder fortom.

 

 

Takk for svar! :) Skal ha den i bakhodet, men akkurat nå er jeg på det stadiet hvor jeg ønsker å forstå mer om hvorfor, og hvordan dette henger sammen, og hvordan man bør tenke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

casting_animated.gif

For at fortommen ikke skal slå ned i fremre og bakre kast må bukta ut i fortommen. 2taperinger krever høy hastighet på snøret for at dette skal skje. Trange bukter er nødvendig for at du skal få hastighet på snøret.Sjansen for at flua slår ned eller faller ned på snøret vil være der når bukta slutter ved enden av fluesnøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Til sjøørretfiske lager jeg egne fortommer.

De bytter jeg ofte. Annenhver tur kanskje....kommer litt ann på hvor mye jeg føler knutene har fått gjennomgå. Det er de som er det svake leddet.

Det er ikke noe problem å bytte ofte når du lager de selv.

Jeg taperer 0.50 - 0.35. - 028. - 0.25 mm.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også ringer ! Da holder den taperte i evigheter . Og du slipper også problemet som kan oppstå i skjøting mellom mono og fluo .

Skjøte 0,22 og 0,18 er ikke noe problem altså, jeg skjøter opptil 0,15 forskjell fra fortom til spiss og har ikke noe problemer med det. Skal sies jeg bruker sjelden 0,18 i sjøen. Går ofte med glassliner og lang fortom

jeg vil ikke skjøte med en ekstra knute i spiss, rett og slett fordi hver knute svekker. Og du har råd til å bytte ut 2 meter sene hver dag !

Lynkurs fluo kontra mono. Fluo stivere stort sett, tåler mere mekanisk slitasje sies det(jeg får for ofte brudd i løkkeknuter) og synes mindre under vann. Tåler mange år lagring, Ofte litt dårligere knutestyrke. Ganske problematisk miljømessig under fremstilling og at det ikke råtner ute i naturen !

mono er myk og finnes i sykt mange utgaver og til rimelig pris. Bakdel er vel at den må være fersk og veldig ofte er det stor variasjon i tykkelser fra produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 1.3.2017 at 13.59, slukslukeren skrev:


Hvor mye har det å si at mm-overgangen, altså tykkelsen på spiss kontra fortom, ikke er for stor? Hvilke utslag gjør dette? F. eks hvis jeg har en 0,22 fortom og knyter på en 0,18 spiss. Vil dette være en for "brå" overgang, og hvorfor?

Til slutt lurer jeg på om det er "fy fy" å skjøte på en ny spiss på "spiss-stumpen" (etter mange fluebytter)? Altså at det blir en egen spleiseknute på spiss-stump til ny spiss. Og gjerne hvorfor?

Gi meg gjerne også et lynkurs i fluorcarbon fortom og spiss vs. vanlig fortom og spiss.  

Takk for alle gode svar! 

Hei,

 

1. eg bruker å legga meg på ca 0,05 mm tapering, dvs går får 0,25 til 0,20 og til 0,15. ALdri noko problem med det. 0,22 til 0,18 går altså heilt fint. 

2. Skøyt på ny spiss på spissdelen. Eg knyt eigne fortommer og då er det som hovudregel 2 knuter, så lenge du har gode knuter er dette ikkje noko problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.