Gå til innhold
Fiskersiden

Er det noe liv i Visterflo ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

18 minutter siden, Rage skrev:

Isen var dårlig, eller? Hadde ikke vurdert å reise dit, sånn som denne vinteren har vært.

Du har helt rett det var ikke sikker is der nei. Dro faktisk Lørdagskvelden for å se så vi endte opp på Steinsfjorden. Der er isen kanskje 50cm :)

Ble en pen Gjedde på 5kg + og en på 2,5kg. Abboren var ikke bitevillig i går. Det hjalp kanskje ikke med årets fiskekonkurranse hvor 100 + fiskere dro opp alt fra tusenbrødre til alt av 500g Abbor og oppover. 

Hva med og dele ut et måleinstrument/mal med navn på hver fisker som deltar i stevnet. Så tar man bilder av Abboren som veier 500g og oppover. Tusenbrødre bryr meg ikke men synes det er synd å tømme vann for vann med fin Abbor bare for å veie den inn. 

Det samme gjelder jo Gjedde osv i andre vann som det holdes fiskekonkurranser. 

 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bonavar skrev:

Du har helt rett det var ikke sikker is der nei. Dro faktisk Lørdagskvelden for å se så vi endte opp på Steinsfjorden. Der er isen kanskje 50cm :)

Ble en pen Gjedde på 5kg + og en på 2,5kg. Abboren var ikke bitevillig i går. Det hjalp kanskje ikke med årets fiskekonkurranse hvor 100 + fiskere dro opp alt fra tusenbrødre til alt av 500g Abbor og oppover. 

Hva med og dele ut et måleinstrument/mal med navn på hver fisker som deltar i stevnet. Så tar man bilder av Abboren som veier 500g og oppover. Tusenbrødre bryr meg ikke men synes det er synd å tømme vann for vann med fin Abbor bare for å veie den inn. 

Det samme gjelder jo Gjedde osv i andre vann som det holdes fiskekonkurranser. 

 

Det diskuteres en ordning med maksmål i cm. Det er ganske enkelt å gjennomføre. Et målebånd som alle skal ha med. Det er vikitg at ikke barieren for å bli med skal bli for høy, så elektroniske duppedingser blir det nok en stund til kommer. Steinsfjorden er nok ikke tom for abbor, men variasjon i bett er veldig stor og fisken står ofte på forskjellige plasser dag for dag.

Gjedde teller jo ikke, så de blir satt ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bonavar skrev:

Du har helt rett det var ikke sikker is der nei. Dro faktisk Lørdagskvelden for å se så vi endte opp på Steinsfjorden. Der er isen kanskje 50cm :)

Ble en pen Gjedde på 5kg + og en på 2,5kg. Abboren var ikke bitevillig i går. Det hjalp kanskje ikke med årets fiskekonkurranse hvor 100 + fiskere dro opp alt fra tusenbrødre til alt av 500g Abbor og oppover. 

Hva med og dele ut et måleinstrument/mal med navn på hver fisker som deltar i stevnet. Så tar man bilder av Abboren som veier 500g og oppover. Tusenbrødre bryr meg ikke men synes det er synd å tømme vann for vann med fin Abbor bare for å veie den inn. 

Det samme gjelder jo Gjedde osv i andre vann som det holdes fiskekonkurranser. 

 

Dette gjelder ikke bare konkurranser på Steinsfjorden. Var visst en stor konkurranse i helga (ja, jeg vet hva det var)...

Konkurransefiske på is = uttak av all målfisk (abbor) uansett størrelse. Jo større jo, færre trenger man å fange. Selvfølgelig er det kultivering inne i bildet for de drar opp latterlige mengder småfisk, men det erstatter ikke mengden større fisk som kommer opp. Mange konkurransefiskere er kun opptatt av å få mest mulig vekt for da har de størst sjanse til å vinne. Naturlig nok?!
Har også sett at abbor godt over kiloen blir lempet opp på isen av konkurransefiskere som er ute for å trene til stevne. Hva gjør de med slik fisk når det bare er trening? Jo, de kakker den i hodet for å vinne intern treningskonkurranse. Er det tullete? Javisst :) 

Er C&R veien å gå for konkurranser på is? Ikke nødvendigvis.

Kunne maksmål funket? Ja, det tror jeg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liten tvil om at konkurranser har ført til for stort uttak av stor fisk, både på abbor og gjedde. Kultiveringseffekten av å ta ut hauger med små abbor kan ikke kompensere for dette. Et vann fylles fort opp med ny småabbor (det holder med en gyting). Det tar årevis å produsere en stor abbor.... og stor gjedde for den saks skyld. Man burde slutte å arrangere konkurranser på vann med sårbare bestander særlig av stor abbor. Steinsfjorden er nesten ødelagt, og der har utvilsomt alle konkurransene en stor del av "skylda". Vi ser også en negativ utvikling på Lyseren. Ikke bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel en telefon med kamera. Så om man tar bilde og viser lengde isteden for vekt er jo det en ide. Vurderte selv å kaste meg på isfiske  konkurranser i vinter. Men det gleder ikke meg å vinne med 500 små fisk. WHAT THE FXXK ? 

Jeg synes C&R er kult å tar så klart med meg noen matfisk hjem til tider. Men når opp mot 100 + deltakere drar opp alt dem kan bare for å konkurrere om mest vekt. Synes jeg det nesten blir for dumt. Beklager om jeg tråkker på noens tær nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, LaHo skrev:

Dette gjelder ikke bare konkurranser på Steinsfjorden. Var visst en stor konkurranse i helga (ja, jeg vet hva det var)...

Konkurransefiske på is = uttak av all målfisk (abbor) uansett størrelse. Jo større jo, færre trenger man å fange. Selvfølgelig er det kultivering inne i bildet for de drar opp latterlige mengder småfisk, men det erstatter ikke mengden større fisk som kommer opp. Mange konkurransefiskere er kun opptatt av å få mest mulig vekt for da har de størst sjanse til å vinne. Naturlig nok?!
Har også sett at abbor godt over kiloen blir lempet opp på isen av konkurransefiskere som er ute for å trene til stevne. Hva gjør de med slik fisk når det bare er trening? Jo, de kakker den i hodet for å vinne intern treningskonkurranse. Er det tullete? Javisst :) 

Er C&R veien å gå for konkurranser på is? Ikke nødvendigvis.

Kunne maksmål funket? Ja, det tror jeg.

 

 

maksmål, der abbor over en viss størrelse (for eksempel 500 gram) ikke teller, og disk hvis man blir tatt med slik fisk i posen, er en mulig vei å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.