Gå til innhold
Fiskersiden

Is-fisketips Femundsmarka - Røaområdet


 Share

Recommended Posts

Hei

Vi er to 'gamle' damer som har tenkt oss til Røa-området i Femundsmarka nå i slutten av mars. Vi drar ut fra Synnervika og stiler sørøstover mot Røvollen. 

Noen som har tips eller råd ift isfiske i området? 

Hilsen Tove og Kaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TT skrev:

Hei! Er planen å ha base på Røvollen, eller skal dere lengre inn? 

Vi har base på Røvollen, men mulighet til å dra litt innover med telt og ta en overnatting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, UTE avdelingen - Outdoors skrev:

Vi har base på Røvollen, men mulighet til å dra litt innover med telt og ta en overnatting. 

Nedre Roasten er et meget godt røyevann, men fisken kan være ganske sær ... Det er jo bare en kort skitur fra hytta. Størst håp om fisk tilsier at dere bør være ute tidlig om morgenen og helst være på isen i det sola står opp. Jeg skal se om jeg får laget et kart med tips til plasser. Jeg har et par andre vann også. Mulig de egner seg best som PM ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjarne Heyerdahl Sætrang skrev:

Har ikke isfisket i marka der, men jeg ville tatt turen opp på Røvolfjellet og tjønnene der: Røvoltjønnan, Abbortjønna og Skogtjønna. Svarttjønna på vei opp fra Røvollen ville jeg også forsøkt, den ligger jo nede i skogen, langt lunere enn tjønnene oppe på fjellet.

:)

Takk for tips !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et kart med tips til fiskeplasser på Nedre Roasten. Fisket foregår på dyp mellom 5 og 10 meter. Det bør forsøkes i hele vannsølen, da fisken kan stå flere meter over bunn. Som nevnt kan fisken være ganske sær, så jeg ville vært tidlig ute. Et forslag er å starte dagen på Nedre Roasten. Om morgenbittet her svikter (eller ebber ut ...) kan dere gå videre opp på fjellet om været er bra (alle vannene (dvs +/- 775 moh) på Røvollfjellet har røye) eller fiske på Svarttjern eller Vassviktjern (mellom Øvre og Nedre Roasten) om været er dårlig. Begge disse tjerna kan overraske. På Svarttjern kan dere fiske fra veldig grundt (dvs under 1 meter) og ned til 3-5 meter. Lykke til!

 

Export.png?guid=cf44c9f5-4815-4fec-8aea-99fd5f7857e1&contentType=image%2Fpng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, TT skrev:

Rota litt rundt i gamle saker og fant et bilde til inspirasjon. Mener å huske vekta på denne var 1.2 kg.

Tusen takk for tips og inspirasjons-bilde! Vi gleder oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.3.2017 at 10.05, TT skrev:

Her er et kart med tips til fiskeplasser på Nedre Roasten. Export.png?guid=cf44c9f5-4815-4fec-8aea-99fd5f7857e1&contentType=image/png

Hei - takk for svar, vå kartet når jeg var innom her i morges, men nå har det "falt ut". Kan du sende det på mail? kaja.steen.johnsen@gmail.com

Hilsen fra Tove og Kaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, UTE avdelingen - Outdoors skrev:

Hei - takk for svar, vå kartet når jeg var innom her i morges, men nå har det "falt ut". Kan du sende det på mail? kaja.steen.johnsen@gmail.com

Hilsen fra Tove og Kaja

Hmm, pussig ... Jeg skal sende i løpet av noen dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.