Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken sluk er best mener dere etter sjøørreten ?


 Share

Recommended Posts

48 minutter siden, Aurejeger skrev:

Toby hele året.

Blank når det er overskyet og kobber når sola 

 

20 minutter siden, cannonbang skrev:

hei

Dette settet fra biltema har vært ganske giftige, spesielt den blå

http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Sluk/Skjesluk/Skjesluk-gjedde-3-stk-2000036000/

Ellers så går det mye i toby her også, spesielt toby macerel

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du får fisk så skal du ikke klage. Møresilda er ikke noe dårlig valg det heller. Forskjellen mellom den og toby ligger mest i kastevekta, møresilda er tykkere i godset, og kaster lengre enn toby i ca samme størrelse. jeg dorger mest med båt, så vekta spiller liten rolle. (gjorde den for det meste sjøklar i dag, blir utsetting om en uke eller to) Fra land så foretrekker jeg flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare glad jeg får noe nå, det er ganske så kalt i vannet og det er flere faktor som må stemme for å få noe som helt. Jeg liker også å fiske med flue i blant, men foretrekker sluk i grunn. Takker, så får du ha en veldig fin sjøørret sesong^_^

Endret av Christoffer Falander Sørbø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Christoffer Falander Sørbø skrev:

Tusen takk for svar. Jeg fisker mye med Møresilda i grunn. Har fått 3 til nå i år. Skal prøve Toby, det virker interessant. 

Det er egentlig det samme om du bruker en Toby eller Møresild. Begge har en fin gange i vannet og kommer i fargene du trenger. Fisk med det du tror på og får fisk på.

Selv kjøpte jeg et lass med viking herring på salg og får like mye på de som på klassikerne.

 

Bruker mye sølv/blå da ørret jakter på brisling og småsild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BAN skrev:

Det er egentlig det samme om du bruker en Toby eller Møresild. Begge har en fin gange i vannet og kommer i fargene du trenger. Fisk med det du tror på og får fisk på.

Selv kjøpte jeg et lass med viking herring på salg og får like mye på de som på klassikerne.

 

Bruker mye sølv/blå da ørret jakter på brisling og småsild.

Her er BAN inne på noe. Om en sjøørret ser en Tony eller ei møresild er nok ett fett for fisken.

Sålenge den svømmer fint og er bra og kaste med er du nok der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asgeir Alvestad sine fargekart til sjøørret og torsk (sei og lyr er også i torskefamilien  følger jeg slavisk med meget god suksess :)

Ser BAN har vært så vennlig å poste fargekartet til sjøørret, Det har jeg printa ut, laminert og limt fast på slukboksen. Bare et tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Christoffer Falander Sørbø said:

Hei alle dere, takk for alle svar jeg får^_^Det er veldig spennende å høre på dere og hva dere synes er best for dere. Det dreier seg til slutt, om form, lokkemidel, størrelse, fart og farge. Er det noen farger som tar mer fisk enn andre farger?

Hei

Alt dette utgjør bare en liten del av sjøørretfiske. Det viktigste er å være på riktig plass til riktig tid. Nå i vårmånedene er den ikke så kresen som mange tror, men ørreten har sine jakttider, og det sikreste er som regel timene rundt skumringen på kvelden og grålysningen om morgenen. Farger som minner om de naturlige byttedyra/fiskene er aldri feil.

På denne sida på yr finner du sjøtemperaturene fort og greit

https://www.yr.no/kart/#lat=59.25313&lon=6.84332&zoom=6&laga=havtemp&proj=3575

Og he finner du tabell over flo og fjære

http://www.kartverket.no/sehavniva/sehavniva-lokasjonside/?cityid=508394&city=Horten

Endret av cannonbang
lagt til linker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vannet ekstremt klart opplever jeg at farge og form har mer å si, mens der det er mye alger eller andre ting som grumser til vannet er det synlighet eller vibrasjon som gjelder. Som ørreten er sjø-ørreten glad i spinnere, og jeg er spesielt fan av slike: 

GSP_HPHC.jpg

Favorittsluk har jeg ikke, om ting har noenlunde riktig form og kan presenteres i nærheten av en sjøørret bryr den som nevnt seg fint lite om det er en Toby eller en sildesluk den ser. Slukens egenskap når det gjelder kastelenge og hvor dypt den kan fiskes avgjør som regel saken for meg.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv foretrekker jeg sluker av " møresild" typen, i størrelsen 10-22 gram. Fargen tar jeg etter lys/temperatur/klarhet i vannet. Men jeg skifter alltid treble kroken med en rettskaft enkel krok. Den gir litt bedre bevegelse i vannet og jeg syntes at fisken kroker bedre også. Mindre sjø ørreter slipper jeg ut siden enkel kroken gjør mindre skade på fisken. men det er bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.