Gå til innhold
Fiskersiden

Ny dypvanns stang


Julian Haugland,
 Share

Recommended Posts

Hei. Du kan bruke nesten hvilken som helst stang i 30-50 lb klassen. Alle skal takle 600-800 gr bly. Bare bestemme hvor mye vil du legge ut. Jeg liker litt lengre senger 7-8 ft men det sikkert er smak og behag. Å ta en tur til Campellen anbefales lokalt. Får masse gode tips og se og kjenne stengene selv. Slipper også frakt kostnader. Ellers kan finne gode tilbud på Skittfiske eller Salarsport.

 Snelle også blir viktig element og ikke for tykk sene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, carpis skrev:

Hei. Du kan bruke nesten hvilken som helst stang i 30-50 lb klassen. Alle skal takle 600-800 gr bly. Bare bestemme hvor mye vil du legge ut. Jeg liker litt lengre senger 7-8 ft men det sikkert er smak og behag. Å ta en tur til Campellen anbefales lokalt. Får masse gode tips og se og kjenne stengene selv. Slipper også frakt kostnader. Ellers kan finne gode tilbud på Skittfiske eller Salarsport.

 Snelle også blir viktig element og ikke for tykk sene.

Takk for tipse :) har allerede bestemt meg får snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig til dypet etter blålange, skolest og andre ting av samme kaliber som kan bite på bruker jeg en shimano antares 12-20lb (opp til 400gr bly) og en shimano beastmaster slim 20-30lb (opp til 650gr bly). Relativt følsomme stenger, men som har rygg nok til å takle større fisk. Du kan fort regne med en del "bifangst" i form av brosme, hågjel, pigghå etc. Så som målrettet til akkurat dette fisket frem til du er godt erfaren med dypet vil jeg anbefale deg å gå for en 20-30lb stang med følsom tupp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det fisket, spesielt hvis du nærmer deg 700-1000g bly, ville jeg nok satset på en 30-50lbs stang. Har sjøl brukt mye 20-30 og maksa den på mengden bly, men det blir slitsomt og kjipt i lengden. Bedre å ha en stang hvor du treffer rett i ryggen når du kroker, istedet for å makse ut halve aksjonen før du treffer fisken. Men det er min personlige mening og alle er forskjellige :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.