Gå til innhold
Fiskersiden

T-Top til båt


Atle Høidalen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har i lengre tid vurdert å montere T-Top på båten min, en Askeladden 525 modifisert for spinnfiske/trolling. Ser at det www.boatparts.no selger T-Top fra Oceansouth for en svært billig penge (i alle fall sammenlignet med andre steder på nett).

Er det noen her som har erfaring med ettermontering av T-Top, og noen som kjenner til de som selges på www.boatparts.no? Jeg regner jo med at de er ganske simple, men samtidig ser de robuste nok ut hvis man googler litt på bilder av båter som har disse montert.

http://www.boatparts.no/rekvisita/dekk-rigg-og-skrog/t-top.html

Båten min har styrekonsollen montert på styrbord side, men antar vekten av T-Top'en er såpass liten at det vil være av mindre betydning for  vektfordelingen i båten...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppene de selger er så vidt jeg kan se Oceansouth: http://oceansouth.com/

Litt Googling tyder på at de er helt ok for prisen. Med skikkelig innfesting i dørk og konsoll bør dette gi deg det du ønsker men jeg har ingen erfaring med de selv.

Det er nesten ikke grenser for hvordan slike ting kan forsterkes og modifiseres så lenge rørdimmensjonen er nogenlunde i nærheten av 25 eller 30 mm. Ref takstativet jeg bygde til Evadaen.

Noe vekt gir det opplagt, men det kan man alltids kompensere for ved å flytte batterier eller drivstofftank etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Erik! :)

Noen som har erfaring med hva slags innvirkning et slikt tak for på "aerodynamikken" i båten? Tenker på hva slags krefter som er i spill når du ligger i 30 knop og vinden tar i taket... Tenker på om det vil ha negative konsekvenser ift. navigering både under drift og i fart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topphastigheten vil gå ned og du blir mer utsatt for vind uansett hastighet. Det blir store krefter her når kraft ganger arm går fra taket til første feste mot konsollen. Ser du på båter med T-top fra fabrikk er denne ofte vinklet litt ned i front, og jeg antar det er for å motvirke "løftet" du ellers vil få når baugen går opp og gassen ned. Se feks på Beason 630.

 

Torgeir Thorbjørnsen har da en variant som likner veldig på den du ser på? Har sett han flere ganger i Oslofjorden men aldri snakket med han. Prøv han via Face.

IMG_3525-739782.JPG

 

Bildet er rappet fra Kell Ares blogg her: http://teammayday.blogspot.no/2017/01/amal-dalbosjen.html

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.